Sektion jälkeen nostelu?
Odotan toista lasta ja eilen lääkärin kanssa päätettiin että tämä kakkonen tulee maailmaan sektiolla, koska esikoisen syntymässä alapäähän tuli niin pahaa jälkeä. Esikoinen on vauvan syntyessä melkein kolmivuotias. Nyt kysyisinkin teiltä jo sektion kokeneilta: kun kerta 6 viikkoa on kielletty nostamasta mitään vauvaa painavampaa, niin esikoista ei siis varmaankaan nostella. Mutta voinko ottaa hänet syliin, siis että istun tuolilla ja joku nostaa hänet syliini? Vai onko silloinkin vaarana haavan repeäminen?
Kommentit (2)
Mulla on ensimmäinen lapsi syntynyt sektiolla, eikä mulle kukaan hoksannut kertoa että mitään muuta ei saa nostella kun sitä vauvaa. Nostelin kaikenlaista ja raahasin kauppakasseja, luojan kiitos haava ei auennut! Kannattaa todella huolehtia ja olla tarkkana ettei nostele mitään ylimääräistä. Itse olen vieläkin vihainen hoitohenkilökunnalle (jolla oli kyllä kiire Oys:ssa kesällä 2000) kun en saanut minkäänlaisia hoito-ohjeita tms. kun lähdin kotiin sairaalasta. Enkä tietenkään huomannut nuorena ja ensikertalaisena mitään vaatia ja kyselläkkään, olin vain tyytyväinen kun pääsin viimein kotiin kolmen viikon sairaalajakson jälkeen. :)
Vinkki: Anna esikoisesi tulla/kiivetä syliisi ihan itse istuessasi esim. sohvalla. Itselläni on reilu kaksivuotias neiti kotona. Annoin hänen itse kiivetä syliini. Toimii ainakin meillä oikein hyvin.
Nosteluja kannattaa välttää niin paljon kuin mahdollista koko tuon kuuden viikon ajan. Itselläni oli mies kotona isyyslomalla ensimmäiset kaksi viikkoa sektion jälkeen. apu oli todella tarpeen!