Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sinun tekosyysi tehdä lapsi?

Vierailija
29.07.2015 |

Maapallo on väestöräjähdyksen vuoksi ylikansoittunut ja saastunut ja ilmastonmuutos jyllää. Jokainen länsimainen lapsi lisää kuormitusta ja tulevat ihmis- ja eläinsukupolvet tulevat kärsimään suunnattomasti tästä kehityksestä. Lasten teko on siis ympäristörikos.

Mitä käytät tekosyynä, että juuri sinun pitäisi lisääntyä?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein lapsen nuorena (17-vuotiaana), silloin en osannut ajatella noin pitkälle. Toista lasta ei tule, juuri tuon takia, että ihmisiä on jo ihan liikaa, ja maailma muuttuu vain koko ajan pahemmaksi. En haluaisi yhtään enempää ihmisiä tänne kärsimään.

Vierailija
22/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä saanut lasta (huom. en tehnyt) mutta tarkoituksena olisi kasvattaa mahdollisesta muksusta kunnollinen veronmaksaja tähän yhteiskuntaan, niiden määrä kun vaikuttaa vähenevän tulevaisuudessa, koska kaikki haluaa vaan nostaa tulia ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua havahtua keski-ikäisenä tai vanhana siihen että elämässä ei ole juurikaan sisältöä eikä jatkuvuutta. Jos nyt edes elän niin pitkään, se onkin asia erikseen.

Vierailija
24/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:31"]

Maapallo on väestöräjähdyksen vuoksi ylikansoittunut ja saastunut ja ilmastonmuutos jyllää. Jokainen länsimainen lapsi lisää kuormitusta ja tulevat ihmis- ja eläinsukupolvet tulevat kärsimään suunnattomasti tästä kehityksestä. Lasten teko on siis ympäristörikos.

Mitä käytät tekosyynä, että juuri sinun pitäisi lisääntyä?

[/quote] Olen hyvä vanhempi. Minulla on riittävät emotionaliset, henkiset, fyysiset ja ekonomiste puitteet suurperheen elatukseen. Nautin elämästä suurperheessä. 

Vierailija
25/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:47"]En halua havahtua keski-ikäisenä tai vanhana siihen että elämässä ei ole juurikaan sisältöä eikä jatkuvuutta. Jos nyt edes elän niin pitkään, se onkin asia erikseen.
[/quote]

Niin, sinä et halua. Minä minä minä.

Vierailija
26/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta keskustelusta:

"Minusta olisi parempi, jos ihmiset pysähtyisivät miettimään, onko tämä maailma enää ensinkään sellainen paikka, jossa tulevien sukupolvien on hyvä elää. Kansallisella tasolla esim. alati kasvava velkataakka ja kansainvälisellä ilmastonmuutos ja taloudellinen eriarvostuminen ovat mielestäni ihan päteviä syitä miettiä kaksi kertaa, hankkiako lapsia vai ei. Te, jotka lapsia hankitte tai haluatte: mietittekö ikinä näitä asioita?"

Niin, mietittekö?

Vierailija
27/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä on tekosyysi, ettet aloita länsimaisten ihmisten karsimista itsestäsi? Olet ympäristörikos.

Vierailija
28/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:47"]En halua havahtua keski-ikäisenä tai vanhana siihen että elämässä ei ole juurikaan sisältöä eikä jatkuvuutta. Jos nyt edes elän niin pitkään, se onkin asia erikseen.
[/quote]

Niin, sinä et halua. Minä minä minä.
[/quote]

Niinpä. Itsehän kysyit. Kolahtiko?

Vierailija
29/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole yhtään TEKOsyytä. Ja Suomi ei ole mitenkään ylikansoitettu. Esim. kiinalaiset ja intialaiset saa miettiä lisääntymistään vähän tarkemmin..

Vierailija
30/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin hyvät geenit, etten voi mennä hautaan jättämättä yhtään perinnöksi tähän maailmaan :p

Vierailija
31/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tulevaisuudessa lapsia, sillä ne, jotka eniten lisääntyvät tällä hetkellä ovat nätisti sanottuna vähän yksinkertaisia. Lampaat tarvitsevat myös paimenia ja siksi näin vastuullista asiaa ei voi jättää pelkästään heikkolahjaisten ongelmaksi. 

Vierailija
32/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeastaan miettinyt koko asiaa. Mulla oli epämääräinen tunne että haluan lapsen, ja kun tulin raskaaksi, ei käynyt mielessäkään etten olisi pitänyt lasta. 

Ihan hyvä tiedostaa tämä väestönkasvuasia kyllä. Meille ei tule enempää lapsia kuin tämä yksi.

Käykö tekosyystä huomioni siitä, että koitamme olla muuten melko ympäristöystävällisiä? Emme omista autoa vaan pyöräilemme ja käytämme julkisia. Kierrätämme huolella, suurin osa vaatteista ja huonekaluista on hankittu käytettyinä. Olemme tiedostavia kuluttajia. Emme juuri käytä käy lentokonereissuilla. 

Vierailija
33/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:51"]Ap, mikä on tekosyysi, ettet aloita länsimaisten ihmisten karsimista itsestäsi? Olet ympäristörikos.
[/quote]

Kai jokainen terve ihminen haluaa elää. Syntymättömältä ei sen sijaan voi kysyä.

Vierailija
34/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:54"]

Haluan tulevaisuudessa lapsia, sillä ne, jotka eniten lisääntyvät tällä hetkellä ovat nätisti sanottuna vähän yksinkertaisia. Lampaat tarvitsevat myös paimenia ja siksi näin vastuullista asiaa ei voi jättää pelkästään heikkolahjaisten ongelmaksi. 

[/quote] Länsimaissa, etenkin Pohjolassa nykyään isoimmat perheet ovat sosiaalisekonomisesti parhaiten pärjäävillä.

"Perhekoon kasvuun liittyy Suomessa koulutus ja tulotaso. Korkeammin koulutetut miehet saavat enemmän lapsia kuin vähemmän koulutetut. Myös naisilla neljä tai enemmän lapsia hankkivien osuus on kasvanut viime aikoina nimenomaan ylemmän korkea-asteen suorittaneiden joukossa.

"Lapsia hankitaan enemmän, jos siihen on varaa", tiivistää Väestöliiton tutkija Anneli Miettinen.

Vierailija
35/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:53"]Mulla ei ole yhtään TEKOsyytä. Ja Suomi ei ole mitenkään ylikansoitettu. Esim. kiinalaiset ja intialaiset saa miettiä lisääntymistään vähän tarkemmin..
[/quote]

Näin. Hullua kuvitella että jos suomalaiset lakkaisivat kokonaan lisääntymästä, Suomesta tulisi joku erämaa. Tämä maa täyttyisi pikavauhtia aasialaisista ja afrikkalaisista eikä maapallon väkiluku edes notkahtaisi alaspäin.

Vierailija
36/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:51"]

Ap, mikä on tekosyysi, ettet aloita länsimaisten ihmisten karsimista itsestäsi? Olet ympäristörikos.

[/quote]

Sama tekosyy kuin sinullakin.

Vierailija
37/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:50"]

Toisesta keskustelusta: "Minusta olisi parempi, jos ihmiset pysähtyisivät miettimään, onko tämä maailma enää ensinkään sellainen paikka, jossa tulevien sukupolvien on hyvä elää. Kansallisella tasolla esim. alati kasvava velkataakka ja kansainvälisellä ilmastonmuutos ja taloudellinen eriarvostuminen ovat mielestäni ihan päteviä syitä miettiä kaksi kertaa, hankkiako lapsia vai ei. Te, jotka lapsia hankitte tai haluatte: mietittekö ikinä näitä asioita?" Niin, mietittekö?

[/quote]Juu, mietin. En ole aivoton lisääntymiskone. Tein vain yhden lapsen, josta olen yrittänyt kasvattaa vastuullisen, tiedostavan aikuisen. Näyttäisin tässä myös onnistuneen. En usko siihen, että kaikkien pitäisi yhtäkkiä lakata lisääntymästä ja vain kuolla pois. Sen sijaan jos saadaan enemmistö rajoittamaan lapsilukua yhteen tai kahteen, suunta on laskeva ja silti homma pysyy hallinnassa. Lisäksi lapsettomuus (vapaaehtoinen tai tahaton) tuntuu olevan niin yleistä ja yhä yleistymässä, että sekin tasapainottaa tilannetta.

Vierailija
38/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:53"]Mulla ei ole yhtään TEKOsyytä. Ja Suomi ei ole mitenkään ylikansoitettu. Esim. kiinalaiset ja intialaiset saa miettiä lisääntymistään vähän tarkemmin.. [/quote] Näin. Hullua kuvitella että jos suomalaiset lakkaisivat kokonaan lisääntymästä, Suomesta tulisi joku erämaa. Tämä maa täyttyisi pikavauhtia aasialaisista ja afrikkalaisista eikä maapallon väkiluku edes notkahtaisi alaspäin.

[/quote]

Pelkästään Suomen tilanteen miettiminen on liian suppeaa ja maistuu selvästi tekosyyltä.

Vierailija
39/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun Sinä olet vanhainhoitolaitoksessa, tarvitaan joku syöttämään Sinua ja vaihtamaan vaippoja Sinulle.  Siksi tein pari lasta.  Toinen siis istseäni hoitamaan.

Vierailija
40/46 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä. Harmi vain, jos muutkin ajattelevat noin. Maailmanlaajuisesti ajateltuna meillä ei ole varaa siihen yhteenkään lapseen (per perhe).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan