Neuvoja irtisanoutumiseen kaipaan
Olen vakituisessa työsuhteessa ja irtisanoutumisaikani on 2 viikkoa. Olen tällä hetkellä sairaslomalla niskarangan leikkauksen vuoksi ja saikkuni päättyy lokakuun lopussa. Työnantajani maksoi minulle palkan ensimmäöiseltä sairaslomakuukaudelta ja nyt ovat paperit menossa Kelaan toisen kuukauden osalta ja Kelasta siis odotan saavani n. 1 kk palkan ennen kuin olen taas työkykyinen. Olen kirjoittanut jo uuden työsopimuksen uudessa työpaikassa ja olemme sopineet, että aloitan heti kun terveydeltäni pystyn. Nyt mietityttää tuo, miten minun kannattaa irtisanoutumiseni hoitaa... Eli irtisanonko itseni sairaslomalta, eli noin lokakuun puolivälissä? Minulla on sisällä 2 vkoa lomia + 6 päivää ylitöitä. Näistä siis tietysti toivon saavani korvauksen lopputilissä. Vai odotanko ensimmäiseen ns. työpäivään ja irtisanon itseni heti enkä enää palaa (sisällä siis käytännössä 3 viikkoa lomaa)? Voiko työnantaja edellyttää, että olen irtisanomisajan ajan töissä, vaikka minulla on 3 viikkoa pitämättömiä lomia ja irtisanomisaika 2 vkoa? Onko kenelläkään tietoa Kelan maksukäytännöistä tai työlainsäädäntöön liittyvistä asioista, jotka voisivat asiaan vaikuttaa?
Kommentit (3)
Peruslähtökohta on kuitenkin se, ettei työntekijä voi sanella työnantajalle lomansa ajankohtaa.
Viitattiin virkamiesten irtisanoutumiseen. Itse en tosin ole virkamies, vaan erään säätiön palveluksessa.
Itse löysin netistä tällaisen kohdan: Ansaittu vuosiloma on pidettävä pääsääntöisesti ennen palvelussuhteen päättymistä.
Eli tuon mukaan minun nimenomaan pitäisi pitää lomat pois irtisanomisaikana....?