Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä juustoja voi syödä jos on ärtyvä suoli?

Vierailija
29.07.2015 |

Minulla tuo IBS oireilee lähinnä vatsakipuna. Yritän metsästää jostain kauraleipää ja jotain juustoa. Mitä juustoa voi leivän päälle laittaa? Onko laktoosittomia juustoja tai jotain juustoja, jotka sopivat fodmap-ruokavalioon?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön kadettia. Ei aiheuta oireita. En muista onko laktoositon.

Vierailija
2/7 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitää syödä juustoa ylipäänsä? On olemassa lukemattomia muitakin leivänpäällisiä kuin juusto tai perinteiset tomaatti-kurkku-paprika. Avokado viipaloituna, hummus ja muut erilaiset paputahnat, vain mielikuvitus (ja ruokarajoituksesi, anteeksi, en tunne tarkemmin saatko syödä esim. papuja, mutta se oli vain esimerkki) on rajana. Saat samalla tärkeitä ravintoaineita, proteiinia ja hyvää rasvaa, kun teet mieluisiasi tahnoja ja saat juuri niitä makuja, mitä kaipaat (aurinkokuivattu tomaatti, yrtit, mausteöljyt).

On toki myös maidottomia juustoja, joita saa esim. ekokaupoista (Ekolo, Ruohonjuuri, Runsaudensarvi), merkkeinä vaikka Violife tai Wilmersburger, tai perumarketeistakin löytyy sieltä tofuhyllyltä maidotonta juustoa, mutta nuo em. ovat rutkasti parempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:36"]

Miksi sun pitää syödä juustoa ylipäänsä? On olemassa lukemattomia muitakin leivänpäällisiä kuin juusto tai perinteiset tomaatti-kurkku-paprika. Avokado viipaloituna, hummus ja muut erilaiset paputahnat, vain mielikuvitus (ja ruokarajoituksesi, anteeksi, en tunne tarkemmin saatko syödä esim. papuja, mutta se oli vain esimerkki) on rajana. Saat samalla tärkeitä ravintoaineita, proteiinia ja hyvää rasvaa, kun teet mieluisiasi tahnoja ja saat juuri niitä makuja, mitä kaipaat (aurinkokuivattu tomaatti, yrtit, mausteöljyt).

On toki myös maidottomia juustoja, joita saa esim. ekokaupoista (Ekolo, Ruohonjuuri, Runsaudensarvi), merkkeinä vaikka Violife tai Wilmersburger, tai perumarketeistakin löytyy sieltä tofuhyllyltä maidotonta juustoa, mutta nuo em. ovat rutkasti parempia.

[/quote]

No kun tässä joutuu karsimaan lähes kaiken ruoan muutenkin pois, niin olisi kivaa joskus syödä jotain mistä tykkää. Avokadon pilkkominen on aika vaivalloista ja ne ovat muutenkin aina raakoja kun ne ostaa. Eikä tässä toimeentulotuella ole varaa kaikkein kalleimpiin ruokiin muutenkaan.

ap

Vierailija
4/7 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, pavuthan on just parasta ärtyneelle suolelle =)

Vierailija
5/7 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

JUUSTOA, JONKA PÄÄLLÄ VORMULALEGENDA MALDONAADO ON SUDITELLUT

Vierailija
6/7 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ärtyneelle suolelle riittää että on laktoositon? Edamissa ei ole laktoosia.

Vierailija
7/7 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:36"]

[/quote]

Hyvin usein ärtyvän suolen omaava ihminen ei voi syödä papuja, soijaa eikä avokadoa, kuten minä ja moni muu.

Itse käytän levän päällä enemmän lihaleikkeleitä, kuten kalkkuna- ja broilerleikettä. Minulle ainakin monet kovat juustot, kuten edamin, emmental juustot sopii. Itse suosin salaneuvosta. Mulle ainakin pehmeät juustot aiheuttaa oireita, vaikka olisivat laktoosittomia esim tuorejuustot, vuohenjuusto, feta jne on aika no no.

Juuston ja leikkeleen lisäksi laitan leivälle sellaisia kasviksia, mitkä sopii, lähinnä salaattia, kurkkua ja tomaattia. Syön leipää niin harvoin, ettei kyllästytä.