Miksi Venäjä luulee, että kukaan haluaisi tulla sinne? Hyökkäämällä tai noin muutenkaan?
Kansa köyhää ja asiat huonosti hoidettu. Kaikki varallisuus keskittynyt muutaman käsiin. Rikollisuus rehottaa.
Joo öljyä ja kaasua, mutta jos eivät ole Venäjällä huomanneet: näille kehitetään jatkuvasti ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja lännessä. 50 vuoden päästä, toimiiko mikään vekotin enää näillä?
Kuka haluaisi edes Venäjän tai palasen siitä vaivoikseen? Nyt kaikki lähtee Venäjältä kiihtyvällä tahdilla.
Kommentit (93)
Ja numero 80 jatkaa: Alapeukuttaminen ei nyt auta. Tosiasiat on mitä on. Eli se, että Putin on oikeasti suosittu Venäjällä.
Ja tällä en tarkoita, että pitäisin hyökkäystä Ukrainaan millään lailla oikeutettuna.
Ei se ole oikeutettu, mutta ei myöskään käsittämätön.
Olikin ihme että NL hajoamissotia ei ollut jo aiemmin. Siellä ei ole yhtään mitään miksi sinne kukaan lähtisi valloittamaan mitään. Öljyt ja muut voidaan ostaa ihan rauhanomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Putin on oikeasti suosittu hallitsija, joka olisi kevyesti voittanut rehellisetkin vaalit.
Näin on tietysti todella helppo sanoa kun mahdollisuutta vilpittömille vaaleille ei ole ja kansalla ei mahdollisuutta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Venäjä katsoo, että Krim kuuluu sille. Kyllä Ukraina sitä kovasti edelleen havittelee. Eli kyllä, palanen Venäjää on kovinkin haluttu!
Ja siinähän se pelko onkin: Jos Ukraina liittyisi Natoon, Nato voisi jälkikäteen olla sitä mieltä, että sen jäsenmaata vastaan on hyökätty, ja käynnistää asianmukaiset sotatoimet.
Lisäksi Putin lienee sitä mieltä, että Venäjää oikeasti ovat (vähintään) kaikke ne Ukrainan ja muidenkin naapureiden alueet, joilla Venäjä on valtakieli.
V'ttu mitä paskaa...
Ukraina saa itsenäisenä valtiona liittyä vaikka Lempäälän Villasukkakerhoon jos se kokee sen edistävän kansallisia tavoitteitaan, eikä siihen voi kukaan toinen valtio puuttua kansainvälisen oikeuden normien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Venäjä niin luule. Mutta Nato syö Venäjän etupiiriä. Eli vihollinen tulee ns. ovelle tai paremminkin tunkee jalkansa oven väliin.
Miksi Venäjällä pitäisi olla etupiiri? Eli siis muutama nukkevaltio joiden politiikan ja johtajat venäjät määrää.
Venäjä ei näköjään tajua, että Venäjän naapurit itse haluavat liittoutua Natoon.
Ei ainakaan putler tajua. Suomi on ollut puolueeton ja koittanut ymmärtää venäjää. Minä ainakin haluan rauhaa. Voisin vaikka tarjota venäläiselle rauhan piippua sitä ihan ihteensä joka taatusti toimii. Hihihii ja niin edelleen. Jos ei kelpaa niin vain kuolleen ruummini yli. Sori vaan venakot mä olen vakaumuksellinen sivari joka lupasi etten rauhan aikana tartu aseisiin.
Jos on pakko niin mä olen valmis pahimpaan paikkaan. Valmis kuolemaankiin mutta sitä ennen teen mitä pystyn. Niin kauan mun ase nakuttaa kunnes tapetaan. En edes harkitse peräänyymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miksi tätä ei lännessä tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Kansa köyhää ja asiat huonosti hoidettu. Kaikki varallisuus keskittynyt muutaman käsiin. Rikollisuus rehottaa.
Venäjän talous on Putinin aikana kehittynyt hyvää vauhtia, ja keskiluokka on vaurastunut. Kaikki varallisuus ei suinkaan ole vain muutamissa käsissä. Upporikkaat oligarkitkin ovat investoineet omaan maahan, mikä on tuonut työtä tavisvenäläisille.
Putin on oikeasti suosittu hallitsija, joka olisi kevyesti voittanut rehellisetkin vaalit.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaisi edes Venäjän tai palasen siitä vaivoikseen? Nyt kaikki lähtee Venäjältä kiihtyvällä tahdilla.
Venäjä katsoo, että Krim kuuluu sille. Kyllä Ukraina sitä kovasti edelleen havittelee. Eli kyllä, palanen Venäjää on kovinkin haluttu!
Ja siinähän se pelko onkin: Jos Ukraina liittyisi Natoon, Nato voisi jälkikäteen olla sitä mieltä, että sen jäsenmaata vastaan on hyökätty, ja käynnistää asianmukaiset sotatoimet.
Lisäksi Putin lienee sitä mieltä, että Venäjää oikeasti ovat (vähintään) kaikke ne Ukrainan ja muidenkin naapureiden alueet, joilla Venäjä on valtakieli.
Nuo ryöstetyt alueet eivät edelleenkään ole pala Venäjää. Ihan sama, miten Venäjä katsoo. Minä katson, että Venäjä on pala Suomea.
Otsikon kysymys oli "miksi Venäjä luulee". Tässä kiinnostaa nyt se, mitä Venäjä ajattelee. Ei se, mitä sinä katsot. Perusta itsellesi oma ketju.
Mietin tänään täysin samaa, miten Nato uhkaa Venäjää, ei kukaan varmaan sinne halua hyökätä.
Pelkäävät, että joku tulisi ja laittaisi paikat kuntoon, katuvalot ja puhdasta vettä hanasta 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että historiallisista syistä pelkäävät, Napoleon ja Adolf. Pelätään mekin venäjän hyökkäystä samasta syystä.
Mutta ei lännessä ole tällä hetkellä yhtään johtajaa kuten Napoleon tai Adolf.
Miten niin samasta syystä pelätään? Vähän eri asia kuitenkin.
Amerikka hyökkäilee samalla tavalla. Suuruus on yksinäistä ja aiheuttaa vainoharhaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjän talous on Putinin aikana kehittynyt hyvää vauhtia, ja keskiluokka on vaurastunut. Kaikki varallisuus ei suinkaan ole vain muutamissa käsissä. Upporikkaat oligarkitkin ovat investoineet omaan maahan, mikä on tuonut työtä tavisvenäläisille.
Vierailija kirjoitti:
Putin saattoi olla aidosti suosittu kahden ensimmäisen presidenttikauden aikana 2000-2008, mutta sen jälkeen hän alkoi muuttaa Venäjän perustuslakia oman mielensä mukaan. Samalla kaikenlaisen opposition, vapaan tiedonvälityksen ja kansalaisjärjestöjen toimintaa on tasaisesti heikennetty. Esimerkiksi Venäjän tunnetuin ihmisoikeusjärjestö Memorial leimattiin "ulkomaiseksi agentiksi" ja lakkautettiin kokonaan, sillä se toi esille ikäviä asioita etenkin Stalinin vainoista. Tunnettuja opposition edustajia on pudonnut omituisesti kerrostalon parvekkeilta tai heti vastaan on esitetty tekaistuja syytteitä, jotta heidän vaikutuksensa minimoitaisiin. Aidosti suositun presidentin ei tarvitsisi käyttää noin monia likaisia temppuja vallassa pysymiseksi puhumattakaan vaaliväärennöksistä.
Onneksi Putinin aika on pian ohi, sillä mikäli Ukrainan sotaretki päättyy surkeaan epäonnistumiseen romahduttaen samalla Venäjän talouden, hänestä halutaan vain päästä pikaisesti eroon tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ryöstetyt alueet eivät edelleenkään ole pala Venäjää. Ihan sama, miten Venäjä katsoo. Minä katson, että Venäjä on pala Suomea.
Otsikon kysymys oli "miksi Venäjä luulee". Tässä kiinnostaa nyt se, mitä Venäjä ajattelee. Ei se, mitä sinä katsot. Perusta itsellesi oma ketju.
HS jutussa venäläiset avaavat itse venäläistä ajattelutapaa ja mielenmaisemaa. Kuulemma rauha ei heille sovi eikä sanaa tarvitse pitää.
Ei kiinnosta Venäjässä tällä hetkellä muu kuin että pysyvät rajojensa sisäpuolella.