Kalanruotoparketti vai maalattu lautalattia?
Kumpi kivempi 30-luvun alussa rakennettuun puutaloon? Vähän sellainen huvilatyyppinen.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä maalaat sen kuitenkin jollain vaaleanharmaalla tai valkoisella, eli vastaan puun värinen kalanruotoparketti.
Ajattelin että sellainen aika vaalea hiekansävy voisi olla kiva, jos maalattu lattia.
Miksi se pitää maalata? Luonnollinen puunvärinen olisi kaikkein kaunein.
Siksi koska pidän maalatusta lautalattiasta. Ap
Molemmat omalla tavallaan kauniita. Kumpi itsestäsi sopii parhaiten miljööseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä jatkokysymys. Jos kalanruotoparketti, niin sopisiko aika vaaleaksi valkolakattu. On ehkä modernimpi kuin ihan lakattu/öljytty tms puunsävyinen mutta olisi myös valoisamman oloinen. Etenkin pohjoisen puolella olevat pari huonetta ovat aika pimeitä, olisi kiva jos lattia olisi suht vaalea. Ap
Et oo koskaan valaistuksessa kuullut?
Joo, olen. Mutta sisustuksella ja sen väreillä saa myös paljon aikaan. Onko tässä maalaamisessa nyt joku ongelma sinulla? Ap
No jos pari pimeää huonetta talossa on se syy valkolakata lattia, niin siihen ongelmaan olisi kyllä muitakin ratkaisuvaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä jatkokysymys. Jos kalanruotoparketti, niin sopisiko aika vaaleaksi valkolakattu. On ehkä modernimpi kuin ihan lakattu/öljytty tms puunsävyinen mutta olisi myös valoisamman oloinen. Etenkin pohjoisen puolella olevat pari huonetta ovat aika pimeitä, olisi kiva jos lattia olisi suht vaalea. Ap
Et oo koskaan valaistuksessa kuullut?
Joo, olen. Mutta sisustuksella ja sen väreillä saa myös paljon aikaan. Onko tässä maalaamisessa nyt joku ongelma sinulla? Ap
No jos pari pimeää huonetta talossa on se syy valkolakata lattia, niin siihen ongelmaan olisi kyllä muitakin ratkaisuvaihtoehtoja.
Joo, ok. Ap
Maalatussa lautalattiassa näkyy ihan kaikki lika, koska se on tasaisen värinen. Se voi myös olla liian liukas. Ja maali kuluu epätasaisesti. Eli ei missään nimessä maalattua puulattiaa. Parketissa ei ole mitään näitä ongelmia. Sanoin samat ohjeet naapurille, kun rakennettiin taloja yhtäaikaa. On kiittänyt minua useampaan kertaan vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
Maalatussa lautalattiassa näkyy ihan kaikki lika, koska se on tasaisen värinen. Se voi myös olla liian liukas. Ja maali kuluu epätasaisesti. Eli ei missään nimessä maalattua puulattiaa. Parketissa ei ole mitään näitä ongelmia. Sanoin samat ohjeet naapurille, kun rakennettiin taloja yhtäaikaa. On kiittänyt minua useampaan kertaan vinkistä.
Meillä on kyllä kokemusta noista maalatuista puulattioista, enkä ole kokenut noiden asioiden olevan ongelma. Ap
Lautalattia sopii ehkä paremmin huvilalle, kalanruotoparketti taas kaupunkiasuntoon. Kauniita ovat kumpikin.
Vierailija kirjoitti:
Kalanruotoparketteja on erilaisia. Fiilis on harmoninen, kun puulaatu on sävyltään tasaista ja laudat leveät. Se migreenivaara alkaa, jos valitaan kirjavaa puulaatu ja kapeat laudat. Ennen vihasin kalanruotovillitystä, kunnes näin aivan ihania ja laadukkaasti toteutettuja lattioita.
Maalattu lauta on myös hyvä vaihtoehto. Riippuu kokonaisuudesta ja myös kalustuksesta, kumpi olisi parempi.
Aika tasaväristä ja vaaleahkoa parkettia ajattelin. Seinille tulee tapetit, ehkä vähän keskimääräistä värikkäämpää joten senkin puolesta lattiapinnat saisi olla vähän rauhallisemmat. Ap
Linoleumikin sopisi. Helppohoitoinen eikä niin arka naarmuuntumaan kuin puulattiat.
Eikös Hyacinthillä ollut herring bone? Huolella kiillotettu :)
Vierailija kirjoitti:
Eikös Hyacinthillä ollut herring bone? Huolella kiillotettu :)
Varmaan peribrittiläisenä on voinutkin olla.
Vierailija kirjoitti:
Linoleumikin sopisi. Helppohoitoinen eikä niin arka naarmuuntumaan kuin puulattiat.
Alapeukutusta näköjään saanut ehdotukseni, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalanruotoparketteja on erilaisia. Fiilis on harmoninen, kun puulaatu on sävyltään tasaista ja laudat leveät. Se migreenivaara alkaa, jos valitaan kirjavaa puulaatu ja kapeat laudat. Ennen vihasin kalanruotovillitystä, kunnes näin aivan ihania ja laadukkaasti toteutettuja lattioita.
Maalattu lauta on myös hyvä vaihtoehto. Riippuu kokonaisuudesta ja myös kalustuksesta, kumpi olisi parempi.
Aika tasaväristä ja vaaleahkoa parkettia ajattelin. Seinille tulee tapetit, ehkä vähän keskimääräistä värikkäämpää joten senkin puolesta lattiapinnat saisi olla vähän rauhallisemmat. Ap
Kalanruotokuvio on jo itsessään aika levoton vaikka olisikin tassvärinen ja vaalea. Jos on vielä kuviotapettia, niin lopputulos voi olla aika sekametelisoppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalanruotokuvio on jo itsessään aika levoton vaikka olisikin tassvärinen ja vaalea. Jos on vielä kuviotapettia, niin lopputulos voi olla aika sekametelisoppa.
Kuvahaulla katselin tapetoituja tiloja joissa tuo parketti, ei minusta näytä hassummalta. Mutta totta on, että pitää huolellisesti valita kuosit ettei lopputulos ole levoton. Itse tosin ”siedän” aika näyttäviäkin kyllästymättä niihin. Makuasioitahan nämä.
Melkein alkaa kallistumaan parketin puolelle valinta. Varmaankin saarni tai tammiparketti olisi. Onko puulajilla suurta eroa kulutuksenkestävyydessä? Meillä on kyllä iso koira jonka kynnet aiheuttaa omat haasteensa… ap
Laita samantien laattalattia,varsinkin jos on lattialämmitys.
Tai akryyli tms. betonialattia.
Tässä talossa on ollut kaikissa tiloissa maalattu lattia, kun muutimme tänne. En ikinä suosittele kenellekään, mutta muutama vinkki siihen. Lautojen pitää kuivua kunnolla vielä lattiassakin ainakin viikko pari. Ne pitää hio lattiassa koneellisesti. Sen jälkeen maalaus hyvällä maalilla ja minä lakkaisin vielä maalin päälle. Kenenkään ei kannata kommentoida, että niin ei voi tehdä. Minä olen ammattitutkinnon suorittanut huonekaluentisöijä. Ja lakkaus maalin päälle on huonekaluissa on erittäin hyvä tapa antaa maalatulle pinnalle kestävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Laita samantien laattalattia,varsinkin jos on lattialämmitys.
Tai akryyli tms. betonialattia.
Ei ole vaihtoehtoja noi. Ei ole lattialämmitystä kuin wc/suihkutilassa jossa laatat. Oleskelutiloihin ei mielestäni laatta tms betoninen ole hyvä, liian kova ja kolkko. Ap