Makeutus 7kk-ikäisllle...?
Heips!
Miten te jotka tette itse vauvojen esim. marjasoseita/ puuroa, lisäättekö niihin tavallista sokeria vai hedelmäsokeria?
Kommentit (3)
meillä poika 7,5kk syö mukisematta puolukatkin ilman sokeria. Minä en siis lisää mihinkään omatekemiin soseisiin sokeria.
Jos sokeria välttämättä haluat antaa niin miulummin hedelmäsokeria.
Kun keitän itse soppaa omista poimimistani marjoista esim. vadelma, ovat ne pakastuksen jälkeen niin kirpeitä, että lisään hieman hedelmäsokeria sopan keittovaiheessa. Hieman tarkoittaa 5-10 g / 100 g (5-10 %) soppaa (vertailun vuoksi vähä sokerisissa purkkisoseissa sokeria on 10-30 g / 100 g hedelmäsosetta, riippuen hedelmästä, esim. kuivatussa luumussa eniten sokeria --> luumusose). Välttämättä ei tarvitse makeuttaa, sehän on tottumiskysymys, mutta jos naamaa vetää kurtulle kun antaa lusikallisen niin mieluusti sitten lisään sen pikkuisen makeutuksen. Ja muista, että hedelmäsokeri on hieman sakkaroosia makeampaa...
En tiedä, mutta muistelisin että jossain on lukenut että sitä pitäisi mieluummin laittaa kuin tavallista sokeria. Onhan noissa valmiissakin soseissa vissiin hedelmäsokeria?