Mies ei oma-aloitteisesti siivoa
Ongelmana se,että avokki ei oma-aloitteisesti koskaan tiskaa/siivoa/tms.
Siivoaa kyllä jos käsketään,silloinkin tilanne menee lähinnä näin (esimerkki tältä päivää):
Minä: *tiskaan, imuroin ja pyyhin pölyjä, mies istuu koneella eikä tee elettäkään auttaakseen* "voisitko viedä roskat?"
Mies: "NO MITÄ??? onko ne aivan pakko viedä nyt?????"
Minä:"voi viedä myöhemmin"
Mies: *vie roskat ärtyneenä heti*
Tietenkin olen avokille asiasta maininnut, mutta hänen vastauksensa on "kyllä minäkin siivoaisin, mutta sä kerkeät aina siivota ennen mua, ja sä siivoat nopeammin ja paremmin...". en ymmärtä miten voi kerkeämisestä olla kyse, en siivoa mitenkään kovin usein. Kokeiluksi en pessyt astioita, vaan odotin että mies pesee ne. Lopputulos: KAIKKI astiat likaisena, eikä mies tee elettäkään siivotakseen
Molemmat olemme saman alan töissä ja saamme samaa palkkaa , joten vastaus "jos se maksaa kaiken niin joudathan sinä kotona siivoamaan" ei kelpaa.
Miten neuvotte toimimaan/miten saatte omat miehenne siivoamaan???
N22
Kommentit (19)
Ei onnistu miehen muuttaminen, joten suosittelen vaihtamaan miestä. Mun miehellä olen kokeillut ja testannut noita juttuja nyt 11 vuotta eikä minkäänlaista kehitystä ole tapahtunut. Kun anopilta on jäänyt opettamatta perussiisteysjutut, niin ei niitä aikuiselle enää mikään opeta. Meillä asia ratkaistiin niin, että palkattiin siivooja. Ja minä vähensin töitä ja mies maksaa mulle eläkevakuutusta. Ja siis todellakin mies maksaa mieluummin siivoojat ja eläkkeet kuin veisi edes omat kalsarinsa pyykkikoriin.
Sovitte siivousvuoroista. Esimerkkisi kuulosti siltä, että sinä päätit yhtäkkiä alkaa siivota kysymättä mieheltä etukäteen, milloin tälle sopisi pitää viikkosiivous. Voitte vaikka sopia, että sunnuntait ovat siivouspäiviä, ja jakaa tehtävät keskenänne.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:48"]Sovitte siivousvuoroista. Esimerkkisi kuulosti siltä, että sinä päätit yhtäkkiä alkaa siivota kysymättä mieheltä etukäteen, milloin tälle sopisi pitää viikkosiivous. Voitte vaikka sopia, että sunnuntait ovat siivouspäiviä, ja jakaa tehtävät keskenänne.
[/quote] yleensä paria päivää ennen siivouspäivää muistutan miestä "ylihuomenna siivouspäivä, pesetkö silloin pyykit vai mieluummin imuroit?". Muistutteleminen edeltävinä päivinä harvakseltaan auttaakin tilannetta, mutta silloin tuntuu että motkotan asiasta vaikka koitankin muistuttaa mahdollisimman mukavalla äänellä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:51"]Jos sulta tuota hiekkaa valuu alapäästä lattialle, niin kai se on sun hommasi siivotakin ?
[/quote]
Noin ei puhuta kenellekään. Tuotat häpeää vanhemmillesi.
Eli sä siivoat ja sitten raivoat? Todella kypsää toimintaa. Sovitte yhdessä siivoamiset, eikä niin että sinä leikit uhria kun painelet tiskikoneen nappia. Eikä myöskään niin, että sinä yksin siitä päätät.
Ja niin, mies ei ole koira, jota kouluttamalla ja käskemällä muutat mieleiseksesi. Tämä harhaluulo tuntuu olevan kaikilla naisilla. Ihan kaikilla.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:48"]Sovitte siivousvuoroista. Esimerkkisi kuulosti siltä, että sinä päätit yhtäkkiä alkaa siivota kysymättä mieheltä etukäteen, milloin tälle sopisi pitää viikkosiivous. Voitte vaikka sopia, että sunnuntait ovat siivouspäiviä, ja jakaa tehtävät keskenänne. [/quote] yleensä paria päivää ennen siivouspäivää muistutan miestä "ylihuomenna siivouspäivä, pesetkö silloin pyykit vai mieluummin imuroit?". Muistutteleminen edeltävinä päivinä harvakseltaan auttaakin tilannetta, mutta silloin tuntuu että motkotan asiasta vaikka koitankin muistuttaa mahdollisimman mukavalla äänellä. Ap
[/quote]
Pakkoko sun on siitä ruikuttaa jatkuvasti, jos siivouspäivät on sovittu? Ei ihme jos miestä ei kiinnosta tai ignooraa sanomisesi. Taidat olla aika pirttihirmu.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:51"]Jos sulta tuota hiekkaa valuu alapäästä lattialle, niin kai se on sun hommasi siivotakin ?
[/quote] kaipa hiekkani voinkin siivota,mutta kun ne eivät ole ainoa siivousta tarvitseva asia täällä asunnossa
Ap
Mä luulen, että sun mies ei vaan tajua. Ja on myös hieman laiska, mutta ei tarkoituksella paha.
Kyllä mä tiedän monilla parikymppisillä olevan jaettuna tiskivuorot ja siivousvuorot. Sillä sen rutiinin oppii.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:56"]Eli sä siivoat ja sitten raivoat? Todella kypsää toimintaa. Sovitte yhdessä siivoamiset, eikä niin että sinä leikit uhria kun painelet tiskikoneen nappia. Eikä myöskään niin, että sinä yksin siitä päätät.
Ja niin, mies ei ole koira, jota kouluttamalla ja käskemällä muutat mieleiseksesi. Tämä harhaluulo tuntuu olevan kaikilla naisilla. Ihan kaikilla.
[/quote]
Koskaan en miehelle ole tästä tai muustakaan asiasta raivostunut tai nalkuttanut.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:48"]Sovitte siivousvuoroista. Esimerkkisi kuulosti siltä, että sinä päätit yhtäkkiä alkaa siivota kysymättä mieheltä etukäteen, milloin tälle sopisi pitää viikkosiivous. Voitte vaikka sopia, että sunnuntait ovat siivouspäiviä, ja jakaa tehtävät keskenänne.
[/quote]
Ja kun sunnuntai koittaa, niin mies esittää täysin tietämätöntä siivouspäivästä. Kyselee vaan, että mitäs kivaa tehtäisi, josko lähdettäis kyläilemään. Muistutan, että nyt on siivous. Ja mies vastaa, että ei kai kuitenkaan mattoja tarvi pöllyttää tai lakanoita vaihtaa, onko oikeesti imuroitava. Mitäpä siihen enää sanoisi...
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:56"]Eli sä siivoat ja sitten raivoat? Todella kypsää toimintaa. Sovitte yhdessä siivoamiset, eikä niin että sinä leikit uhria kun painelet tiskikoneen nappia. Eikä myöskään niin, että sinä yksin siitä päätät. Ja niin, mies ei ole koira, jota kouluttamalla ja käskemällä muutat mieleiseksesi. Tämä harhaluulo tuntuu olevan kaikilla naisilla. Ihan kaikilla. [/quote] Koskaan en miehelle ole tästä tai muustakaan asiasta raivostunut tai nalkuttanut. Ap
[/quote]
Jos jankkaat siivouksesta jo päiviä ennen varsinaista siivouspäivää, on se mielestäni nalkuttamista.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:48"]Sovitte siivousvuoroista. Esimerkkisi kuulosti siltä, että sinä päätit yhtäkkiä alkaa siivota kysymättä mieheltä etukäteen, milloin tälle sopisi pitää viikkosiivous. Voitte vaikka sopia, että sunnuntait ovat siivouspäiviä, ja jakaa tehtävät keskenänne. [/quote] Ja kun sunnuntai koittaa, niin mies esittää täysin tietämätöntä siivouspäivästä. Kyselee vaan, että mitäs kivaa tehtäisi, josko lähdettäis kyläilemään. Muistutan, että nyt on siivous. Ja mies vastaa, että ei kai kuitenkaan mattoja tarvi pöllyttää tai lakanoita vaihtaa, onko oikeesti imuroitava. Mitäpä siihen enää sanoisi...
[/quote]
Pakkoko ne matot on pöllyyttää kerran viikossa tai vaihtaa lakanat? Oikeasti?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:48"]Sovitte siivousvuoroista. Esimerkkisi kuulosti siltä, että sinä päätit yhtäkkiä alkaa siivota kysymättä mieheltä etukäteen, milloin tälle sopisi pitää viikkosiivous. Voitte vaikka sopia, että sunnuntait ovat siivouspäiviä, ja jakaa tehtävät keskenänne. [/quote] Ja kun sunnuntai koittaa, niin mies esittää täysin tietämätöntä siivouspäivästä. Kyselee vaan, että mitäs kivaa tehtäisi, josko lähdettäis kyläilemään. Muistutan, että nyt on siivous. Ja mies vastaa, että ei kai kuitenkaan mattoja tarvi pöllyttää tai lakanoita vaihtaa, onko oikeesti imuroitava. Mitäpä siihen enää sanoisi...
[/quote]
Pakkoko ne matot on pöllyyttää kerran viikossa tai vaihtaa lakanat? Oikeasti?
[/quote]
Ei. Enkä niin väittänytkään.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:05"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:48"]Sovitte siivousvuoroista. Esimerkkisi kuulosti siltä, että sinä päätit yhtäkkiä alkaa siivota kysymättä mieheltä etukäteen, milloin tälle sopisi pitää viikkosiivous. Voitte vaikka sopia, että sunnuntait ovat siivouspäiviä, ja jakaa tehtävät keskenänne. [/quote] Ja kun sunnuntai koittaa, niin mies esittää täysin tietämätöntä siivouspäivästä. Kyselee vaan, että mitäs kivaa tehtäisi, josko lähdettäis kyläilemään. Muistutan, että nyt on siivous. Ja mies vastaa, että ei kai kuitenkaan mattoja tarvi pöllyttää tai lakanoita vaihtaa, onko oikeesti imuroitava. Mitäpä siihen enää sanoisi... [/quote] Pakkoko ne matot on pöllyyttää kerran viikossa tai vaihtaa lakanat? Oikeasti? [/quote] Ei. Enkä niin väittänytkään.
[/quote]
Niin, ja se vartin imurointiko on nyt se suuri ongelma? Haluatko siis jakaa 7.5 min imurointivuorot vai pidättekö yhdessä imurinletkusta kiinni?
En myöskään ymmärrä avautumistasi roskapussista aloituksessa. Meillä roskapussi viedään samalla kun tulee muutenkin mentyä ulos.
17: Ap:n mies tuskin vie sitä pussia ulos mennessään, vai luitko aloitusta ollenkaan? Mies oli väittänyt, että ap "ehtii siivoamaan nopeammin kuin hän ehtii huomata sotkua", vaikkei ollut huomannut siinäkään vaiheessa, kun kaikki astiat olivat likaisia.
Eikä kyse ole siivoamisen kestosta, vaan siitä että yksi tekee kaiken. Ei voi jatkuvasti vedota siihen, että "imurointi kestää vain 15 min" tai "pyykkikoneen täyttö kertää vain 2 min".
Kysy haluaako miehesi että riitelette kotitöistä. Tuskin. Sit alat jakamaan tehtäviä esim: ensi vkl täytyy siivota; haluatko vaikka imuroida jos minä pyyhin pölyt ja luuttuan vai toisinpäin? Itse annan miehelle pari vaihtoehtoa ja hän saa valita. Tekoaikaa esim koko vkl kun hän haluaa/ehtii. Sitten kun on lakanoiden vaihto sanon vaihdanko lakanat jos sä peset saunan? Usein mies valitsee hälle mieleisemmän ja se on mulle ok. Hänen ei myöskään ole pakko siivota juuri silloin kun mä haluan. Tämä toimii meillä; vaikkakin saan ysein sen paskemman työn itselleni. Ikinä ei olla tapeltu ja molemmat tuntee voittavansa!:) Kun mies tekee hyvää ruokaa saatan kiitokseksi palkita ja siivota koko kämpän joskus myös. On meillä myös omat alueet;mies vie roskat ja mä pesen aina vessat. Molemnat pyykkää ja kunpi ensin ehtii laittaa kuivumaan ja viikkaa toisenkin vaatteet kaappiin. Minä ehkä useammin mutta omasta tahdosta. Ei miehet yleensä tajua että pitää vaihtaa lakanat tai puhtaat pyyhkeet:D
Kommenttini piti mennä numerolle 16 tietenkin.
-17-
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:24"]
Kysy haluaako miehesi että riitelette kotitöistä. Tuskin. Sit alat jakamaan tehtäviä esim: ensi vkl täytyy siivota; haluatko vaikka imuroida jos minä pyyhin pölyt ja luuttuan vai toisinpäin? Itse annan miehelle pari vaihtoehtoa ja hän saa valita. Tekoaikaa esim koko vkl kun hän haluaa/ehtii. Sitten kun on lakanoiden vaihto sanon vaihdanko lakanat jos sä peset saunan? Usein mies valitsee hälle mieleisemmän ja se on mulle ok. Hänen ei myöskään ole pakko siivota juuri silloin kun mä haluan. Tämä toimii meillä; vaikkakin saan ysein sen paskemman työn itselleni. Ikinä ei olla tapeltu ja molemmat tuntee voittavansa!:) Kun mies tekee hyvää ruokaa saatan kiitokseksi palkita ja siivota koko kämpän joskus myös. On meillä myös omat alueet;mies vie roskat ja mä pesen aina vessat. Molemnat pyykkää ja kunpi ensin ehtii laittaa kuivumaan ja viikkaa toisenkin vaatteet kaappiin. Minä ehkä useammin mutta omasta tahdosta. Ei miehet yleensä tajua että pitää vaihtaa lakanat tai puhtaat pyyhkeet:D
[/quote]
Eli pidät miestäsi koiran asemassa, jota koulutat. Tasa-arvoista parisuhteen hoitamista, toinen käskee ja toinen "tottelee".
Miestäsi käy sääliksi.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:24"]
[/quote]
Eli pidät miestäsi koiran asemassa, jota koulutat. Tasa-arvoista parisuhteen hoitamista, toinen käskee ja toinen "tottelee".
Miestäsi käy sääliksi.
[/quote]
Anna ihmeessä parempi toimiva vaihtoehto! :)