Miksi hammaslääkäri ei sanonut mitään mustista viiruista ja raidoista takahampaitteni railoissa?
Kommentit (15)
Minun käsittääkseni tummat kohdat ovat pysähtyneitä reikiä. Ei niille tehdä mitään.
Tarkemmin tutkimatta sanoisin että hampaan ja kiilteen kehityshäiriö ja värjäymää. Ei voida tehdä mitään.. värjäymän voisi valkaista mutta se on huonoksi kiilteelle.
Vierailija kirjoitti:
Tarkemmin tutkimatta sanoisin että hampaan ja kiilteen kehityshäiriö ja värjäymää. Ei voida tehdä mitään.. värjäymän voisi valkaista mutta se on huonoksi kiilteelle.
Mistä tuo kehityshäiriö voi johtua?
Vierailija kirjoitti:
Minun käsittääkseni tummat kohdat ovat pysähtyneitä reikiä. Ei niille tehdä mitään.
Olen ymmärtänyt, että pysähtyneet reiät näyttävät pistemäisiltä. Nämä taas ovat viiruja, jotka menevät niitä takahampaiden keskirailoja pitkin.
Mullakin on noita, eikä kukaan ole sanonut mitään, kehuneet vaan, kun ei ole reikiä.
Kannattaisiko kysäistä ko. hammaslääkäriltä?
Vierailija kirjoitti:
En uskaltanut.
Mitä todennäköisemmin ne ovat vain värjäymiä ja siksi hammaslääkärikään ei niistä mitään maininnut
Miltä oikea paikattava reikä näyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En uskaltanut.
Pelkäsitkö, että lyö? Olisit voinut saada oikean vastauksen, pelottiko se?
Ne on värjäytymiä. Mene hampaiden puhdistukseen, ota soodapuhdistus ja valkaisu. Saattaa auttaa. Kahvi ja tee sekä tupakka värjää tehokkaasti saumat ja kaikki kiillehäiriöt.
Ne ovat vain väriä, ne ei ole haitaksi hampaille. Ainoastaan ruman näköiset. Jos näkyvällä paikalla, silloin kannattaa poistaa.
Mulla oli myös. Lääkäri sanoi heti, että ne ovat värjäytymiä ja lähtevät kun hammaskiveä poistetaan. Röntgenkuvissa ei näkynyt reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että pysähtyneet reiät näyttävät pistemäisiltä. Nämä taas ovat viiruja, jotka menevät niitä takahampaiden keskirailoja pitkin.
Pysähtynyt "reikä" eli karies voi näyttää myös tummilta juovilta hampaiden uurteiden pohjissa. Aloittajalla todennäköisesti kyse näistä. Tälläinen kiilteeseen rajoittunut vaurio ei tarvitse paikkausta.
T. Hml
Up