Mille alalle kannattaa vaihtaa ihan ok työstä tai mitä opiskella
Olen tällä hetkellä ihan ok palkkaisessa vakituisessa työssä (n. 3000e/kk), 8-16 toimistotyötä. Työolot ovat kuitenkin surkeat. Huono sisäilma, huono työilmapiiri ja jatkuvaa meluhaittaa. Tiedän etten tule jaksamaan näitä olosuhteita loputtomiin. Vastaavaa toimistotyötä ei kuitenkaan ole tarjolla huonosta taloustilanteesta johtuen. Ja ne paikat, joita on tarjolla, eivät tarjoa samantasoista palkkaa. Tarvitsen kuitenkin suurinpiirtein samat ansiot selvitäkseni asuntolainasta.
Olen miettinyt, että voisin opiskella työn ohessa korkeamman tutkinnon tai uuden ammatin. Tai edes jotain syventäviä opintoja, jotka mahdollistaisivat ns. paremman työpaikan ok palkalla. Mutta en osaa päättää mitä opiskelisin, jotta saisin samat ansiot kuin nyt.
Opiskelun tulisi tapahtua omalla ajalla, ei saisi maksaa useita tuhansia (en pysty maksamaan sellaisia summia) ja nykyistä työnantajaa ei voi velvoittaa osallistumaan opintoihini millään tavoin (enkä edes halua..).
Pohjakoulutukseltani olen tradenomi ja paperini eivät ole tarpeeksi hyvät, jotta pääsisin yliopistoon KTM maisteriohjelmaan.
Kommentit (22)
Oletko enemmänkin selvittänyt tuota KTM-mahdollisuutta? Ainakin Aalto-yliopistossa tarkastellaan muutakin, kuin aiempia opiskelutuloksia.
Koodaamaan voisit tietty opetella. Jos rahkeet riittävät, niin sen voi aivan hyvin opiskella omalla ajalla. Jonkinlainen ymmärrys liiketoiminnasta siinä sivussa takaa, että duunia löytyy.
Nykyään on todella paljon erilaista koulutusta etänä. Opiskelet verkossa ja tilaat tentit läheiseen oppilaitokseen.
http://www.aikuis-koulutus.fi/search/educations?isDistance=1
http://www.etaopiskelu.fi/search/maisteriopinnot-ja-itsenaiset-maisteriohjelmat/a231
Ei mihinkään. Työttömänä on paljon kivempaa. Voi mitä haluaa välittämättä jonkun ahneen, itsekeskeisen yrittäjän valituksista.
Pystyisitkö tekemään nykyistä työtäsi etätyönä?
Aika kovat vaatimukset sinulla on. Palkan pitäisi olla bruttona vähintään 3000e/kk ja ilmeisesti siistiä sisä-/toimistotyötä säännöllisillä työajoilla? Ja opiskelun pitäisi olla halpaa ja omalla ajalla tapahtuvaa? Vaikea yhtälö, jollei mahdoton.
Anteeksi jos vastaukseni tuntuu tylyltä, mutta kyllä sinun jostain kohtaa täytyy lähteä vaatimuksissasi joustamaan. Tajuatko ollenkaan, miten etuoikeutetussa asemassa olet tällä hetkellä? Mitäpä jos koettaisit vaikka ihan vain "huviksesi" hakea avoinna olevia alasi työpaikkoja. Voi olla että suomut tipahtaisivat silmiltäsi kun tajuaisit, miten kovaa kilpailu paljon huonommistakin paikoista on.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:46"]Aika kovat vaatimukset sinulla on. Palkan pitäisi olla bruttona vähintään 3000e/kk ja ilmeisesti siistiä sisä-/toimistotyötä säännöllisillä työajoilla? Ja opiskelun pitäisi olla halpaa ja omalla ajalla tapahtuvaa? Vaikea yhtälö, jollei mahdoton.
Anteeksi jos vastaukseni tuntuu tylyltä, mutta kyllä sinun jostain kohtaa täytyy lähteä vaatimuksissasi joustamaan. Tajuatko ollenkaan, miten etuoikeutetussa asemassa olet tällä hetkellä? Mitäpä jos koettaisit vaikka ihan vain "huviksesi" hakea avoinna olevia alasi työpaikkoja. Voi olla että suomut tipahtaisivat silmiltäsi kun tajuaisit, miten kovaa kilpailu paljon huonommistakin paikoista on.
[/quote]
Ei tuo minusta ole millään tavalla mahdoton yhtälö. Omasta itsestä ja motivaatiosta on täysin kiinni, miten tavoitteisiin pyrkiminen onnistuu. Itse suosittelisin KTM:n opintojen suorittamista. Se on nopein tie saada parempi pätevyys ja osaaminen ja rahakkaampia töitä tulevaisuudessa. Tai sitten voisit opiskella tradenomin yAMK-tutkinnon, jonka voi hyvin suorittaa töiden ohessa monimuotokoulutuksessa.
Miksi ihmeessä haluat riskeerata noin hyvän työpaikan nykyisessä lama-Suomessa? Itse olisin onnellinen tuosta tilanteestasi
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:55"]Miksi ihmeessä haluat riskeerata noin hyvän työpaikan nykyisessä lama-Suomessa? Itse olisin onnellinen tuosta tilanteestasi
[/quote]
Mitä riskeeraamista on opiskella töiden ohessa? Eihän ap ole edes irtisanoutumassa.
KTMään pääsee pelkän pääsykokeenkin perusteella?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:46"]Aika kovat vaatimukset sinulla on. Palkan pitäisi olla bruttona vähintään 3000e/kk ja ilmeisesti siistiä sisä-/toimistotyötä säännöllisillä työajoilla? Ja opiskelun pitäisi olla halpaa ja omalla ajalla tapahtuvaa? Vaikea yhtälö, jollei mahdoton. Anteeksi jos vastaukseni tuntuu tylyltä, mutta kyllä sinun jostain kohtaa täytyy lähteä vaatimuksissasi joustamaan. Tajuatko ollenkaan, miten etuoikeutetussa asemassa olet tällä hetkellä? Mitäpä jos koettaisit vaikka ihan vain "huviksesi" hakea avoinna olevia alasi työpaikkoja. Voi olla että suomut tipahtaisivat silmiltäsi kun tajuaisit, miten kovaa kilpailu paljon huonommistakin paikoista on. [/quote] Ei tuo minusta ole millään tavalla mahdoton yhtälö. Omasta itsestä ja motivaatiosta on täysin kiinni, miten tavoitteisiin pyrkiminen onnistuu. Itse suosittelisin KTM:n opintojen suorittamista. Se on nopein tie saada parempi pätevyys ja osaaminen ja rahakkaampia töitä tulevaisuudessa. Tai sitten voisit opiskella tradenomin yAMK-tutkinnon, jonka voi hyvin suorittaa töiden ohessa monimuotokoulutuksessa.
[/quote]
En sanonut että välttämättä mahdoton, mutta vähintäänkin haastava. Jos opiskeluiden pitää olla sivutoimisia ja maksuttomia, niin aikaa hankalaa on toteutus. KTM:ää minäkin suosittelisin tuolla taustalla ja toiveilla, mutta kun olen itse eri alan ihminen, en osaa sanoa, miten vaikeaa koulutukseen on päästä/auttaako tradenomin paprut käytännössä mitään hakuprosessissa. Jos sisään ei pääse erilliskiintiössä, niin sitten pitää pyrkiä yleisvalinnan kautta. Pääsykoe ei käsittääkseni kovin kummoinen kauppiksessa ole, mutta en tiedä miten hyvin siihen pystyy valmistautumaan sivutoimisesti työn ohella. Ja joka tapauksessa seuraavaan yhteisvalintaan taas vuosi aikaa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:46"]Aika kovat vaatimukset sinulla on. Palkan pitäisi olla bruttona vähintään 3000e/kk ja ilmeisesti siistiä sisä-/toimistotyötä säännöllisillä työajoilla? Ja opiskelun pitäisi olla halpaa ja omalla ajalla tapahtuvaa? Vaikea yhtälö, jollei mahdoton. Anteeksi jos vastaukseni tuntuu tylyltä, mutta kyllä sinun jostain kohtaa täytyy lähteä vaatimuksissasi joustamaan. Tajuatko ollenkaan, miten etuoikeutetussa asemassa olet tällä hetkellä? Mitäpä jos koettaisit vaikka ihan vain "huviksesi" hakea avoinna olevia alasi työpaikkoja. Voi olla että suomut tipahtaisivat silmiltäsi kun tajuaisit, miten kovaa kilpailu paljon huonommistakin paikoista on. [/quote] Ei tuo minusta ole millään tavalla mahdoton yhtälö. Omasta itsestä ja motivaatiosta on täysin kiinni, miten tavoitteisiin pyrkiminen onnistuu. Itse suosittelisin KTM:n opintojen suorittamista. Se on nopein tie saada parempi pätevyys ja osaaminen ja rahakkaampia töitä tulevaisuudessa. Tai sitten voisit opiskella tradenomin yAMK-tutkinnon, jonka voi hyvin suorittaa töiden ohessa monimuotokoulutuksessa.
[/quote]
En sanonut että välttämättä mahdoton, mutta vähintäänkin haastava. Jos opiskeluiden pitää olla sivutoimisia ja maksuttomia, niin aikaa hankalaa on toteutus. KTM:ää minäkin suosittelisin tuolla taustalla ja toiveilla, mutta kun olen itse eri alan ihminen, en osaa sanoa, miten vaikeaa koulutukseen on päästä/auttaako tradenomin paprut käytännössä mitään hakuprosessissa. Jos sisään ei pääse erilliskiintiössä, niin sitten pitää pyrkiä yleisvalinnan kautta. Pääsykoe ei käsittääkseni kovin kummoinen kauppiksessa ole, mutta en tiedä miten hyvin siihen pystyy valmistautumaan sivutoimisesti työn ohella. Ja joka tapauksessa seuraavaan yhteisvalintaan taas vuosi aikaa.
[/quote]
Seuraava yhteishaku on syksyllä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:52"]
[/quote]
[/quote]
Seuraava yhteishaku on syksyllä.
[/quote]
Truu, mutta ei yliopistoihin.
KTM:iä on niin helvetisti nykyään, että ei se takaa mitään urapyrähdystä enää nykyään. Ketään ei kiinnosta, oletko trade vai ekonomi. Ainoastaan uran alussa siitä on merkittävää hyötyä - siinä vaiheessa ekonomit saavat etumatkansa tradenomeihin.
Jos haluat varman ja parempipalkkaisen työn, niin ryhdy lääkäriksi. Lentäjääkin ehdotettiin, mutta siellä puolella työmarkkina on ollut todella huonossa jamassa jo vuosia. Lennonjohtajillekaan ei ole mitään hommia nykyisin.
Olen samassa tilanteessa kuin ap. Ainakin Aallossa voi hakea KTM-koulutukseen myös GMAT:in avulla. Toisin sanoen teet erillisen kokeen, joka mittaa matemaattista kyvykkyyttäsi. Kannattaa ainakin kokeilla hakua myös sitä kautta.
Kannattaisi varmaan ensin miettiä, että millaista työtä haluaa jatkossa tehdä. "Toimistotyö" on aika laaja käsite... Miksi ap ajattelit, että KTM-tutkinto toisi parempaa palkkaa tai parempia duuneja? Ei ole välttämättä ollenkaan näin.
Alat pakolaiseksi Suomeen. 4x suomalaiseen verrattavat edut ja kaikki kustannetaan. Työnö steissillä hengailu ja pikkutyttöjen perseiden puristelu.
Opiskele farmaseutiksi, jos asiakaspalvelu ei ole mahdoton ajatus. 3 vuotta yliopistossa. Toki pääsykoe on jonkinlainen kynnys.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:30"]
Opiskele farmaseutiksi, jos asiakaspalvelu ei ole mahdoton ajatus. 3 vuotta yliopistossa. Toki pääsykoe on jonkinlainen kynnys.
[/quote]
Ei taida farmaseutin opintoja tehdä kolmessa vuodessa palkkatyön ohella...?
AP vastaa tässä.
Kiitos kaikista ehdotuksista.
Olen siis hakenut oman alani töitä ja päässyt pariin haastatteluunkin. Kuitenkaan näissä ei valitettavasti lopullinen valinta kohdistunut minuun. Ymmärrän siis, että kilpailu on tällä hetkellä erittäin kovaa.
Ja kuten aiemmin kommentoitiin, ymmärrän, että valittamiseni on ehkä työttömän näkökulmasta turhaa, sillä näin kirjoitettuna työni kuulostaa hyvältä ja asemani etuoikeutetulta. Työolot kuitenkin ovat tässä kohtaa sellaiset, asiaan tarkemmin pureutumatta, että työpaikan vaihto ennemmin tai myöhemmin tulee tarpeeseen. Olot eivät tule muuttumaan. Oma terveyteni, fyysinen ja psyykkinen, menee tämän edelle.
Opiskelua ajattelin, koska en halua jäädä laakereilleni makaamaan ja odottamaan, sillä tällä hetkellä työnhaussa voi kestää todella kauan. Vaan haluaisin sillä aikaa kehittää itseäni, jotta löytäisin unelmatyöni ja mahdollisuudet tulla valituksi siihen kasvaisivat.
Joku toinen alakin kiinnostaisi, kuten esimerkiksi tuo mainittu farmasia, mutta valitettavasti taloudellisesti kokopäiväiseksi opiskelijaksi ryhtyminen ei ole mahdollista (tätä monet maisteriopinnot ja uuden alan opinnot kuitenkin vaatisivat). Ja siis opintojen ei tarvitse olla täysin maksuttomia. Esim. avoimen opintojen hinta on ihan ok, kuitenkin nuo MBA tutkinnot ja "yksityiset yliopistot", joissa maksu luokkaa useita tuhansia ei valitettavasti ole mahdollista.
Mutta asiaa tutkittuani tarkemmin, uskoisin että paras vaihtoehto minulle on lähteä syventämään omaa osaamistani avoimen yliopiston kursseille. Kunnes sitten jossain vaiheessa toivottavasti työnhaussa tärppää.
Lääkärin työ? Lentäjän työ? Hierojan ammatti???