Opettaja koulukiusaajana
Lapseni avautui lomaviikolla koulustaan ja opettajistaan. Selvisi että opettaja on ottanut hänet silmätikukseen, ja vain hänelle huomautetaan vaikka puolet luokasta hihittelisi tai eivät jaksaisi aina keskittyä.
Kyseessä hiljainen ja kiltti lapsi. Onko perhetaustalla vaikutusta opettajien käytökseen, vanhempien ammatilla vai sillä että hän viimeisenä ottaa osaa muiden kouhotuksiin?
Mitä voisin tehdä niin ettei opettaja rankaise lastani enempää?
Olen eronnut isä ja asun eri paikkakunnalla kuin lapseni.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi pirunsarvet kasvamaan. Laita ja laitata tuttavat lähettämään kirjeitä rehtorille opettajan sopimattomasta käyttäytymisestä anonyymeinä vedoten siihen että lapsen ei tarvi kärsiä ilmoituksesta.
Ja opeko ei saisi tietää kenestä on kyse vaikka rehtori ei nimeä kertoisikaan.
Ei opettajat aina ole oikeudenmukaisia. Minä jouduin kerran luokasta ulos haukottelun vuoksi. Haukotteluni johtui huonosta hemoglobistani. Vihasin sitä vanhaa naisopettajaa siitä lähtien. Olin juurikin kiltti ja ujo tyttö. Varmaan sai jotain kiksejä minun häpäisemisestäni.
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajat aina ole oikeudenmukaisia. Minä jouduin kerran luokasta ulos haukottelun vuoksi. Haukotteluni johtui huonosta hemoglobistani. Vihasin sitä vanhaa naisopettajaa siitä lähtien. Olin juurikin kiltti ja ujo tyttö. Varmaan sai jotain kiksejä minun häpäisemisestäni.
Kai nyt aikuisena osaat nähdä asiat hieman laajemmin? Ehkä haukottelit suurieleisesti/äänekkäästi ja opettaja tulkitsi sen kannanottona opetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Eräillä nuorilla/lapsilla ei ole taitoa nähdä omaa osuuttaan luokan epäjärjestyksessä. Saattavat ihan tosissaan väittää, etteivät ole mitään puhuneet, kun heitä ojentaa. Puhuvat kuitenkin jatkuvasti ja kaikkien ympärillään olevien ihmisten kanssa. Eli eniten luokassa.
En keksi sellaista syytä, mikä saisi opettajan ottamaan turhaan "silmätikukseen" ketään. Luultavasti lapsesi on meluisa ja nenäkäs, mutta ei myönnä sitä edes itselleen.
t. yläkoulun opettaja
Lapseni ei ole meluisa eikä nenäkäs. Ennemmin hiukan nörttimäinen. Kertoi että muutama luokkakaverikin on ihmetellyt opettajan käytöstä häntä kohtaan. AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräillä nuorilla/lapsilla ei ole taitoa nähdä omaa osuuttaan luokan epäjärjestyksessä. Saattavat ihan tosissaan väittää, etteivät ole mitään puhuneet, kun heitä ojentaa. Puhuvat kuitenkin jatkuvasti ja kaikkien ympärillään olevien ihmisten kanssa. Eli eniten luokassa.
En keksi sellaista syytä, mikä saisi opettajan ottamaan turhaan "silmätikukseen" ketään. Luultavasti lapsesi on meluisa ja nenäkäs, mutta ei myönnä sitä edes itselleen.
t. yläkoulun opettaja
Turha lakaista maton alle. Kyllä näitä kiusaamistapauksia on.
Kenties joitakin, mutta vikkaisin että suurimmassa osassa tapauksia kyse on yksinkertaisesti henkilökemioista, ei mistään tahallisesta oppilaan kiusaamisesta. Oma esikoisenikin sai kouluun mennessään itselleen sopimattoman opettajan, minkä seurauksena koko peruskoulu meni kompastellen ja alisuoriutuen. En silti syytä opettajaa kiusaamisesta. Kyse oli siitä, ettei hän kyennyt ymmärtämään poikani mentaliteettia. Kannustuksella ja kehumisella hän olisi kyllä loistanut. Mutta kun pojalla kuitenkin on se äly päässänsä, niin nykyään hän kuitenkin on insinööri hyvässä vakituisessa työssä. Mikään ei olisi muuttunut sen paremmaksi sillä, että olisin alkanut riehua opettajaa vastaan.
t. se yläkoulun opettaja
Mistä ihmeen henkilökemioista sä höpiset. Koulu on työpaikka.
Eli ovatko jotkut täällä tosiaan sitä mieltä että sitä pidetään kiusaamisena opettajan toimesta jos opettaja huomauttaa oppilaalle epäsopivasta käytöksestä?
Vierailija kirjoitti:
Eli ovatko jotkut täällä tosiaan sitä mieltä että sitä pidetään kiusaamisena opettajan toimesta jos opettaja huomauttaa oppilaalle epäsopivasta käytöksestä?
Annan esimerkin. Viisi oppilasta alkavat hihittämään omille jutuilleen. Opettaja huomauttaa joka kerta samaa lasta, joka ei ole syyllinen hihittelyn aloittamiseen. Yleensä aloittaja on opettajan naapurin lapsi. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan esimerkin. Viisi oppilasta alkavat hihittämään omille jutuilleen. Opettaja huomauttaa joka kerta samaa lasta, joka ei ole syyllinen hihittelyn aloittamiseen. Yleensä aloittaja on opettajan naapurin lapsi. -eri
Jos kyseinen lapsi on kuitenkin osallistunut tuntia häiritsevän toimintaan on ihan oikein puuttua siihen. Erityisesti jos kyseessä on niin sanottu kympin oppilas niin nimenomaan kannattaa puuttua tilanteisiin huomauttamalla sellaista koska näillä on tyypillisesti tahtoa vaikuttaa myös kanssaoppilaiden käytökseen. Lapsille kannattaa opettaa että huomautuksesta ei kannata ottaa nokkiinsa vaan ennemmin ottaa opikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseinen lapsi on kuitenkin osallistunut tuntia häiritsevän toimintaan on ihan oikein puuttua siihen. Erityisesti jos kyseessä on niin sanottu kympin oppilas niin nimenomaan kannattaa puuttua tilanteisiin huomauttamalla sellaista koska näillä on tyypillisesti tahtoa vaikuttaa myös kanssaoppilaiden käytökseen. Lapsille kannattaa opettaa että huomautuksesta ei kannata ottaa nokkiinsa vaan ennemmin ottaa opikseen.
Eikö silloin pitäisi huomauttaa kaikkia osallistujia eikä aina sitä yhtä ja samaa koko luokan kuullen.
Oppilaan kiusaaminen opettajan taholta ei ole harvinaista. Tämä pitäisi huomioida joka ikisessä koulussa ja tästä pitäisi ohjeistaa opettajia noudattamaan sääntöä. Toki on varmaan ohjeistettukin, mutta eiväthän kaikki sitä noudata. Opettajan tasapuolisuuteen pitäisi oppilaan pystyä luottamaan. Jopa oppilaan tulevaisuuteen on vaikutusta sillä että opettajaan ei voi luottaa, vaan tätä joutuu pelkäämään.
Mielestäni asiasta vaietaan.
Eri asia on tietenkin oppilaat jotka häiritsevät ja tarvitsevat erityisopetusta. Heihin opettajan auktoriteetti ei tepsi. Niille oppilaille pitäisi ehdottomasti palauttaa erityisluokat, jotta normaalit oppilaat saisivat tarvitsemansa opetuksen.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaan kiusaaminen opettajan taholta ei ole harvinaista. Tämä pitäisi huomioida joka ikisessä koulussa ja tästä pitäisi ohjeistaa opettajia noudattamaan sääntöä. Toki on varmaan ohjeistettukin, mutta eiväthän kaikki sitä noudata. Opettajan tasapuolisuuteen pitäisi oppilaan pystyä luottamaan. Jopa oppilaan tulevaisuuteen on vaikutusta sillä että opettajaan ei voi luottaa, vaan tätä joutuu pelkäämään.
Mielestäni asiasta vaietaan.
Eri asia on tietenkin oppilaat jotka häiritsevät ja tarvitsevat erityisopetusta. Heihin opettajan auktoriteetti ei tepsi. Niille oppilaille pitäisi ehdottomasti palauttaa erityisluokat, jotta normaalit oppilaat saisivat tarvitsemansa opetuksen.
Mitä opettajat pitäisi siis ohjeistaa tekemään? Olemaan puuttumatta oppilaan käytökseen, jos tämä yleensä käyttäytyy nätisti?
Vierailija kirjoitti:
On tavallista että opettaja koulukiusaa varsinkin kilttejä hiljaisia lapsia.
Ota yhteyttä ensin opettajaan ja rehtoriin, ehkä yhteinen keskustelu!
Ikävä tilanne.
Itse kansakoulussa olin akan kynsissä.Olin taitava ,kiltti ja sopiva uhri siis. Minun hymytyttö annettiin eräälle varakkaan perheen tytölle .Kun oppilaat protestoivat tuli jälki -istuntoa.
Juuri toistepäin, minua kiusasivat aina ne naisopettajat jotka itse olivat niitä kympintyttö nörttejä koulu-aikoina. Kostivat minulle koska olin ns. "kovis" ja kapinallinen. Harvoin naisopettajat ovat olleet mitään koviksia nuoruudessan.
Perhetaustan ei pitäisi vaikuttaa opettajan tasapuolisuuteen. Kuitenkin niiden vanhempien lapsia suositaan joilta tulee kalleimmat joulu-kesäloma ym lahjat. Köyhemmillä ei ole varaa lahjoa opettajia.
Opettajat myös ottavat selvää kunkin lapsen taustasta ihan kysymällä mitä vanhemmat tekevät työkseen.
Valitettavasti meidän koulussa on yksi opettaja, joka jakaa oppilaita hyviin ja huonoihin oppilaisiin ja oppimisvaikeuksia ei ole olemassa, ne ovat vain laiskuutta ja oppilaan huonoutta. Hän on haukkunut muita opettajia oppilaiden kuullen ja myös puhuu pisteliäästi joistakin oppilaista oppitunneilla. Asia on rehtorin tiedossa ja sitä viedään eteen päin. Eli ilkeitä opettajia on kyllä olemassa. Virasta on tosi vaikea ketään saada pois ellei tee räikeää virkavirhettä. Yritämme jotenkin pärjätä tämän opettajan kanssa ja me muut opettajat pidämme oppilaiden puolia ja tsemppaamme heitä, että kestävät tätä yhtä opettajaa. Ammattikunnassamme on mätiä omenoita, mutta onneksi heitä on vähän, vaikkakin yksikin saa jo paljon vahinkoa aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Perhetaustan ei pitäisi vaikuttaa opettajan tasapuolisuuteen. Kuitenkin niiden vanhempien lapsia suositaan joilta tulee kalleimmat joulu-kesäloma ym lahjat. Köyhemmillä ei ole varaa lahjoa opettajia.
Opettajat myös ottavat selvää kunkin lapsen taustasta ihan kysymällä mitä vanhemmat tekevät työkseen.
Tämä nyt on ihan höpö höpöä. En ole ikinä saanut mitään suklaalevyä kalliimpaa kesälomalahjaa keneltäkään oppilaalta eikä 95% opettajista ole kiinnostuneita kenenkään ammatista. Jokin pöllö saattaa toki olla kiinnostunut, mutta heitä on nykyään vähän.
Kenties joitakin, mutta vikkaisin että suurimmassa osassa tapauksia kyse on yksinkertaisesti henkilökemioista, ei mistään tahallisesta oppilaan kiusaamisesta. Oma esikoisenikin sai kouluun mennessään itselleen sopimattoman opettajan, minkä seurauksena koko peruskoulu meni kompastellen ja alisuoriutuen. En silti syytä opettajaa kiusaamisesta. Kyse oli siitä, ettei hän kyennyt ymmärtämään poikani mentaliteettia. Kannustuksella ja kehumisella hän olisi kyllä loistanut. Mutta kun pojalla kuitenkin on se äly päässänsä, niin nykyään hän kuitenkin on insinööri hyvässä vakituisessa työssä. Mikään ei olisi muuttunut sen paremmaksi sillä, että olisin alkanut riehua opettajaa vastaan.
t. se yläkoulun opettaja