Pitäisikö huolestua? Äiti unohtanut omien sukulaisten sukunimet! Minäkään en heitä kaikkia tunne, mutta onko tämä
Kommentit (8)
Ei ole tutkimatta mitään varmuutta. Ihmiset unohtelevat ihan yleisestikin nimiä.
Kannattaa ottaa lempeästi puheeksi ja käydä lääkärin puheilla.
Jos ei ole vielä muita arkea haittaavia oireita, voisitte pystyä toimimaan sellaiseen aikaan että äitisi on vielä toimintakykyinen ja lääkitys hidastaa etenemistä merkittävästi.
Monessa muistisairaudessa lisääntyvien oireiden myötä myös sairaudentunto katoaa, ja se voi pahimmillaan hidastaa hoidon alkamista todella paljon. Kokemusta on.
Jos huolestuttaa, kannattaa ottaa yhteyttää oman kunnan muistipoliklinikkaan tai vastaavaan, jotta äitisi pääsee testeihin. Kunnilla on iso intressi löytää ajoissa muistisairaat, jotta lääkitys saadaan käyntiin, joten vastaanotolle on helppo päästä. Itse viivyttelin oman äitini kanssa ekoista pohdinnoista melkein pari vuotta ja kadun sitä syvästi. Omalla äidilläni oli ulospäin ihan vain pieniä oireita, joita voisi kuvitella olevan työikäiselläkin. Kuitenkin hänen Alzheimerinsa oli jo ohittanut lievän vaiheen siinä vaiheessa ja hän ei esim. osannut enää piirtää kellotaulua kunnolla. Ei tuollaiset asiat tule välttämättä ilmi arjessa.
Itse kuulin eräältä sukulaiseltani että eräs toinen sukulainen haluaisi tavata minut, vuosikymmenien tauon jälkeen. Olen yrittänyt etsiä häntä netistä vanhalla nimellä, mutta hän on vaihtanut nimeään eikä tahdo löytyä. Kuvan olen löytänyt jonka tunnistan, mutta en mitään muuta.
Sanon vielä, että omalla sukulaisella esiintyi vastaavia harmittomia oireita, jotka oli hänelle epätyypillisiä. Silloin ehdoteltiin lääkäriä, mutta ei koettu että asialla on kiirettä, ja se jäi. No, sukulaisen kunto meni sitten alaspäin melko nopeasti, persoona muuttui ja suhtautui vihamielisesti lääkäriin menoon ja koko asiasta puhumiseen. Saatiin hoito käyntiin lopulta pakolla, kun alkoi olla itselleen vaaraksi. Toimintakyky ehti kuitenkin mennä aika pitkälti. Todella paljolta olisi säästytty, jos olisi tutkittu silloin kun oli vasta epäily. Ei kannata tässä kohtaa pelätä että vaivaa "turhaan" lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tutkimatta mitään varmuutta. Ihmiset unohtelevat ihan yleisestikin nimiä.
Jos ihmisellä on aina ollut huono nimimuisti, suuntavaisto tms., niin se ei ole huolestuttavaa. Mutta jos hän on nyt alkanut unohdella nimiä, jotka on ennen muistanut, tai esimerkiksi alkanut eksyä tutuissa paikoissa, muistihoitajan konsultointi olisi paikallaan.
Samoin ei ole huolestuttavaa, jos ihminen unohtaa jonkin nimen hetkellisesti ja se palaa mieleen myöhemmin. Mutta jos nimi tai vaikka pankkikortin tunnusluku katoaa aivoista kokonaan, asiaa pitäisi selvittää.
Olen ap, noiden nimien unohtamisen lisäksi, äitini sekoittaa osoitteita toisiinsa eli yhdistää valokuvista osoitteet missä asunut väärin.
On melko varmaan merkki.