Vaatteiden uudelleen käyttminen ennen pesua!
Ihmetytti tuota toista ketjua lukiessa mieleen, että kuinka kauan te sitten käytätte vaatteita ennen pesua kun niille tarvii säilytyspaikkoja keksiä?
Itse heitän kotiin tullessa vaatteet päältäni heti pyykkikoriin jos ei tiedossa muita menoja enää samalle päivälle ja käyn suihkussa. Samoin lapset käy pesulla ja vahtaa kotivaatteet päälle. Lasten vaatteet menee ehdottomasti pyykkiin ekan käytön jälkeen vaikka ei näkyvää likaa olisikaan.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:23"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:22"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:19"]Minua ahdistaa ajatuskin, että samat vaatteet olisi monta päivää päällä. Se on päällelaitettaessakin jo sellainen löysä ja venynyt edellispäivästä!
Ja lapset! Missä kaikkialla ne möyriikään niillä vaatteillaan..
[/quote]
Vaatteesi eivät taida olla mitään laatutuotteita, jos yhden käytön jälkeen muuttavat muotoaan. Itse panostan laatuun, ei ole ikinä tuollasia ongelmia.
[/quote]
Samaa paskaa ne suurin osa on. Samasta tehtaasta ulos, toiseen vain merkki eri..
[/quote]
Onhan sillä paljonkin eroa, onko vaate kashmiria vai akryylia, egyptiläistä puuvillaa vai polyamidia. Lisäksi ompelujäljestä näkee, onko tehty jossain hikipajassa orjatyönä vai vastuullisesti tuotettu laatutuote. Sulla vain ei ole silmää laadulle.
Alushousut ja sukat taitaa olla ainoita vaatteita jotka pesen joka käytön jälkeen. Niin ja urheilutopit ja -liivit. Farkkuja ja neuletakkeja tuuletan ja pesen harvoin. Paitoja haistan, jos ei haise tai näytä yhtään likaiselle voi käyttää toisen tai kolmannenkin kerran. Sukkahousutkin voi käyttää toiseen kertaan, jos ei jalat hikoilleet edellisellä käytöllä. Rintaliivejäkään en pese jokaisen käytön jälkeen.
Olen sitten varmaan muiden mielestä ällöttävän epähygieeninen. Minä kyllä pesen käsiäni ahkeraan ja havaintojeni mukaan suurin osa ihmisistä esimerkiksi julkisissa vessoissa ei osaa edes käsiään pestä, vähän virutetaan sormenpäitä hanan alla eikä pestä käsiä kun tullaan kotiin/ennen ruoanlaittoa/ennen syömistä. Paskalla käsihygienialla ne madot yms leviävät, ei sillä onko farkut pesty eilen vai viime viikolla.
Ei tuossa kyllä ole mitään järkeä. Itse käytän useamman kerran vaatteita ennen pesua. Jos jotkut farkutkin pesisi joka käytön jälkeen, niin saisi jatkuvasti olla ostamassa uusia, nehän haslistuisivat ihan pilalle. Kai peset myös ulkovaatteet ka kengät päivittäin?
Meinasin just tehdä aloituksen samasta asiasta, koska sama asia jäi häiritsemään muakin.
Siis miten monta kertaa ihmiset käyttävät samoja vaatteita ennen pesuun laittoa? Aamulla laittaa edellisen päivän likaiset vaatteet uudestaan päälle?
Mä ainakin heitän päivän päätteeksi vaatteet likapyykkikoriin ja aamulla otan uudet puhtaat vaatteet. Farkkuja en tosin pese joka kerran jälkeen.
Itellä vaatehuoneessa oma kaappi vaatteille, joita olen käyttänyt kerran. Sieltä sitten otan, ja laitan pesuun kun olen sitä käyttänyt yhteensä kahdesti. Ei niitä vaatteita koko ajan tarvitse pestä.
Mun mielestä esim. neulepaita ei vaan yhden päivän käytöstä ole pesukunnossa! Kuitenkin alla ollut aluspaita tai kauluspaita joten ei edes suoraa ihokosketusta. Ei ole tullut mitään venymistä esim. kyynärpääpussit. Joten, en todellakaan pese yhden käytön (päällä n.10 tuntia) jälkeen kaikkia vaatteita.
Farkut, hameet, sukkahousut, neuleet, hupparit, niitä ainakin käytän useamman kerran jos en ole erityisesti hikoillut tai sotkenut itseäni. Farkkuja saatan käyttää ehkä kerran viikossa, eli ne saattavat pyöriä puolikäyttöisinä parikin kuukautta.
Kyllä käytänn. pari kolme kertaa samoja vaatteita, farkkuja ja housuja enemmänkin. Alushousut on ainoa joka pesen heti. Tietysti jos hikoilen tai vaate likastuu/haisee jostain syystä niin tietty pesen heti. Mutta puhtaita pidän helposti sen pari-kolme kertaa, mulla on todella laadukas vichyn dödö, joten kainalotkin on aina freesit.
Alushousut ja sukat vaihdan päivittäin. Samaa paitaa voin käyttää 1-3 päivää riippuen siitä, haiseeko se. Farkkuja ja muita päällihousuja pesen vain, jos ne ovat näkyvästi likaiset.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:09"]
Alushousut ja sukat vaihdan päivittäin. Samaa paitaa voin käyttää 1-3 päivää riippuen siitä, haiseeko se. Farkkuja ja muita päällihousuja pesen vain, jos ne ovat näkyvästi likaiset.
[/quote]
Samoin, etenkin talvella kun on useimmiten sukkikset jalassa housujen alla.
Yläosissa nuuhkaisen, jos ovat raikkaahkoja, ripustan tuulettumaan ja käytän uuestaan.
Ihoa vasten olevat jutut pesen jokaisen käytön jälkeen, paitsi (häpeä myöntää), rintsikoita.
Tuulettaminen henkarissa raikastaa vaatteet hyvin.
Mulla on yksi huppari, jota en ole pessyt 3 vuoteen. Siinä on sellaisia kirjailuja, joiden pelkään lähtevän/purkautuvan pesussa. Tuuletan ja pakastan sitä joskus talvella, ei haise tms. Ei ole kainolokontaktia. Ei tän päivän vaatteet kestä pesua joka käyttökerran jälkeen. Jos paita ottaa kontaktia kainaloon, saatan käyttää kerran kaksi, mutta esimerkiksi neuleita ei vaan voi pestä jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:09"]
Eiks teitä inhota kaikki se kuona joka lähtee ihosta ja samoin ulkopuolella oleva lika? Ajatelkaa missä kaikkialla ootte istunet ja kuleneet vaatteilla. Vaikka ei näkyvää likaa ole, niin likaisiahan ne vaatteet on.
[/quote]
Mä oon pääsääntöisesti kotiäiti, mut pari kertaa viikossa on jotain asiallisia menoja jotka kestää 2-3h. Laitan siis sinne siistimmät vaatteet juuri ennen lähtöä, heti ekana kotona riisun ne ja vaihdan mukavampaa ylle (en vaan viihdy missään suorissa housuissa ja kauluspaidassa). En todellakaan joka parin tunnin jälkeen pese niitä! Mulla on vaatehuoneen seinällä pari naulaa mihin laitan ne hengarissa.
Samoin nyt kesällä on vain hetken pidettyjä vaatteita kun aamulla laitan farkut kun on viileä, puolilta päivin huomaan että lämpeneekin niin vaihdan caprit. En tietenkään pesuun laita farkkuja siksi että ne oli 8-12 mun päällä. Menee ne seuraavankin aamun ja varmaan sitäkin seuraavan.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:01"]
Ei tuossa kyllä ole mitään järkeä. Itse käytän useamman kerran vaatteita ennen pesua. Jos jotkut farkutkin pesisi joka käytön jälkeen, niin saisi jatkuvasti olla ostamassa uusia, nehän haslistuisivat ihan pilalle. Kai peset myös ulkovaatteet ka kengät päivittäin?
[/quote]
No en nyt ulkovaatteita pese joka päivä, ne jää eteiseen eikä niillä oleilla sisätiloissa eikä ne ole juuri suorassa ihokontaktissa. Kengät jää eteiseen, mutta kyllä niitäkin pari kertaa kk vähintään huolletaan, et pysyvät hyvinä. Kurakelillä tietysti kengätkin putsataan päivittäin.
ap
Mä vaihdan jopa aushousuja sen mukaan mitä teen, joten edes niitä en aina laita suoraan pyykikoriin. Mulla saattaa yhtenä päivänä olla viidetkin eri vaatekerrat päällä. Kotona olen yleensä kalsareilla tai vastaavilla, joten koiran ulkoilutusta ja kaupassa käyntiä varten on vaatteet kuitenkin vaihdettava.
Mä myös nuuhkaisen vaatteita että koska kaipaavat pesua. Töihin laitan yleensä aina puhtaan paidan (neuleita ja huppareita tosin en, koska niiden alla on aina t-paita), mutta sen jälkeen sitä paitaa voi ihan hyvin vielä pitää esim kauppareissuilla. Farkut pesen lähinnä sen mukaan ovatko ne löystyneet liikaa. Töissä pidän vain tiettyjä housuja, joita en pidä muualla. Ne pesen 1-2 viikon käytön jälkeen riippuen siitä onko niissä tahroja.
Meillä kävi viime syksynä tyttö kylässä, joka ei käyttänyt meillä vessaa. Tytön vierailusta sopivasti 6-7 viikon jälkeen meille ilmestyi kihomatoja ja tytöllä olikin niitä sitten ollut meillä vierailun aikaan. Missäs muussa se tyttö kantoi ne madot meille kuin paskasissa vaatteissaan?
Aivan, sen jälkeen meillä vaihdetaan kaikki vaatteet ihan joka päivä ja pestään niin omien kuin vieraiden käsiä jatkuvasti.
Toivoisin, että muutkin vanhemmat pesisivät ne lasten kihomadon munia kuhisevat vaatteet päivittäin..
Kaikki aina suoraan päältä pyykkikoppaan. Rispaantuminen ei ole ongelma, vaatteita saa kaupasta uusia.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:13"]Meillä kävi viime syksynä tyttö kylässä, joka ei käyttänyt meillä vessaa. Tytön vierailusta sopivasti 6-7 viikon jälkeen meille ilmestyi kihomatoja ja tytöllä olikin niitä sitten ollut meillä vierailun aikaan. Missäs muussa se tyttö kantoi ne madot meille kuin paskasissa vaatteissaan?
Aivan, sen jälkeen meillä vaihdetaan kaikki vaatteet ihan joka päivä ja pestään niin omien kuin vieraiden käsiä jatkuvasti.
Toivoisin, että muutkin vanhemmat pesisivät ne lasten kihomadon munia kuhisevat vaatteet päivittäin..
[/quote]
Kyllä ne kihomadot on muualtakin voineet tulla, turha syytellä jotain pikkutyttöä. Niitähän on nykyään joka alakoulussa, samoin täitä. 80-luvulla tuollaisia ei ikinä ollut kenelläkään, vaikka hygienian taso oli varmasti huonompi kuin nyt.
Minua ahdistaa ajatuskin, että samat vaatteet olisi monta päivää päällä. Se on päällelaitettaessakin jo sellainen löysä ja venynyt edellispäivästä!
Ja lapset! Missä kaikkialla ne möyriikään niillä vaatteillaan..
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:14"]Kaikki aina suoraan päältä pyykkikoppaan. Rispaantuminen ei ole ongelma, vaatteita saa kaupasta uusia.
[/quote]
Ei ne luonnonvarat loputtomiin kestä jos aina ostetaan uusia vaatteita.