mikä näistä kolmesta??
Emme vielä tiedä onko tulossa tyttö vai poika. Etunimivaihtoehdot ovat valittu, mutta mitkä niistä valittaisiin, siinäpä ongelma. Haluaisin kutsua vauvaa jo sairaalassa omalla nimellä.
Tytölle vaihtoehdot ovat Niina, Julia ja Jaana.
Pojalle Elias, Aleksi ja Joonas.
Toinen etunimi on helppo valita, mutta kaipaisin mielipiteitä noista etunimistä.
t: rv 35
Kommentit (8)
Minä miellän Niinan ja Jaanan lähinnä 70-lukujen nimiksi, aika moni kaveri on tuon niminen. Jaana olisi erottuva valinta. Niinasta taas itse pidän tosi paljon.
Julia olisi "nykyvalinta", kaunis ja tyylikäs, mutta ehkä liian yleinen?
Tyttöjen nimistä kivoin on Jaana. Se on sopivan harvinainen nykyään, kaunis ja klassinen (kuten kyllä muutkin). Niina ja Juliakin ovat lähes yhtä ihania, Niina tosin minulle henkilökohtaisesti liian tuttu (monta Niina/Nina-nimistä kaveria) ja Julia on myöskin yleinen.
Poikien puolelta Elias on iki-ihana. Aleksi ja Joonas ovat myös perinteisiä, mutta eivät niin minun makuuni, niitä kun on nähnyt viime vuosina niin runsaasti.
Mutta kivan nimen lapsellesi saat, minkä tahansa näistä valitset. Itse mietin paljon miten nimi sopii sukunimen kanssa ja saako siitä kivoja lempinimiä (itselleni tosi tärkeää) - mieti, mitkä seikat nimessä ovat sinulle tärkeitä.
Niina ei tarkoita espanjaksi tyttöä. Tyttö on espanjaksi niña (lausutaan suunnilleen 'ninja').
näistä valitsisin itse
Niina
ja
Joonas
niina on kiva nimi, käy pikkutytölle kuin aikuisellekin naiselle, ei hurjan yleinen nykyään ekana etunimenä. reipas, selkeä ja helppo.
poikien nimistä oli vaikeampi valita, kun en ihan erityisesti pidä mistään näistä nimistä.
Joonas valintana siksi, kun se on ehkä vähän vähemmän suosittu nimi tällä hetkellä kuin ne kaksi muuta.
kaikki kolme kyllä sinänsä kauniita nimiä, ja sellaisia konstailemattomia ja selkeitä.
tosin pojan nimistä myös Aleksi on kiva ja komea nimi. Tykkään todella näistä kolmesta nimestä! (tosin Julian osalta mielipide Julian äitinä hyvin puolueellinen ;-) )
Tytön nimistä minusta suositeltavin olisi Jaana, joka on tämän päivän lapsilla mukavan erikoinen. Niinasta ja Juliasta en jostain syystä pidä ja Julia on aika tavallinenkin nykyisin.
Pojan nimissä on kaikissa jotakin, jota en pojan nimeen halua, mutta en osaa eritelläkään. Kaikki on myös tavallisia. Aleksi näistä ehkä kuitenkin miehekkäin ja siksi paras.
...sillä monesti vauva on juuri jonkin tietyn nimen "näköinen".
Itse valitsisin tyttöjen nimistä Niinan, se on raikas nimi. Julia on turhan yleinen 2000-luvulla syntyneillä ja Jaanan miellän jotenkin tätimäiseksi, muttei kivalla tavalla.
Poikien nimistä pidän eniten Eliaksesta, mutta koska sekä Elias että Aleksi ovat tolkuttoman suosittuja tällä hetkellä niin annan ääneni Joonakselle, vaikka pidän nimestä vähiten.
Niina ja Joonas on myös kiva sisaruspari jos joskus saatte lisää lapsia. :-)
ja se sopi hänelle tosi hyvin. Pojallekin oli nimi valmiina, mutta hän ei näyttänyt tai tuntunut yhtään sen nimiseltä, niin oli pakko keksiä uusi nimi (ja sitä muuten väännettiinkin...). Eli katso vähän, miltä sinusta vauva näyttää!
Mutta näistä nimistä...
*Tytöt:*
NIINA - Tarkoittaa espanjassa pientä tyttöä. Hyvä nimi sekä lapselle että aikuiselle. Ajaton. Vuosina 2000-07 se on annettu 435:lle tyttölle ja tänä vuonna 15:lle. Eli ei ihan yleisimpien joukossa nykyään.
JULIA - Kaunis nimi. Juliuksen sisarnimi, joka ei sinänsä tarkoita mitään. Aika yleinen nykypäivänä. Vuosina 2000-07 Juliaksi on kastettu 6371 vauvaa, ja pelkästään tänä vuonna sen on saanut nimekseen jo 317 tyttöä.
JAANA - Perussuomalainen nimi. Ihan kaunis, pehmeä ja sointuva. Vuosina 2000-07 on kastettu sen nimisiksi vain 127 tyttöä, ja tänä vuonna vain 4 on kastettu Jaanaksi.
*Pojat:*
ELIAS - Hyvä nimi pojalle! Aika yleinen vaan nykyään. Vuosina 2000-07 sen on saanut nimekseen 6913 poikaa, ja tänä vuonna jo 469!
ALEKSI - Kiva perussuomalainen nimi, mutta kuitenkin sopivasti kansainvälinenkin. Tosi yleinen nimi on myös, vuosina 2000-07 on kastettu 8445 Aleksia, ja tänä vuonnakin 421.
JOONAS - Hauska, samantapainen kuin moni tämän päivän muotinimi, mutta ei niin yleinen. Vuosina 2000-07 Joonaksia on kastettu 2629kpl, ja tänä vuonna 92.