Hoikat painonhallinnassa onnistuneet! =)
Tarvitse etenkin teiltä joille painonhallinta ei ole automaattista ja helppoa (tyyliin "saan syödä mitä vain makaan vain sohvalla mutta ikinä en ole grammaakaan saanut lisää), mutta olette onnistuneet silti.
Kuinka hallitset painoasi? Syötkö koko ajan kevyesti vai seuraatko painoasi ja otat korjausliikkeitä jos sellaiseen on syytä? Millainen on ruokavaliosi? Syötkö kaikkea kohtuudella vai vältätkö jotain ruoka-aineita? Harrastatko liikuntaa? Mitä ja kuinka paljon?
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (26)
Viikoll syön kevyesti, viikonloppuna voi herkutella. Liikkua pitää.
Mä koen itselleni tärkeimmäksi säännöllisen liikunnan ja riittävän määrän kunnollista ruokaa. Jos en urheile, niin ahdistun ja syön enemmän herkkuja.
Pysyn normaalipainoisena syömällä kolme ateriaa päivässä ja liikkumalla vähintään tunnin 5-6 kertaa viikossa.
Itse vähättelin veden merkitystä ruokavaliossa, mutta on pakko tunnustaa että ennakkoluuloni olivat aivan väärät. Vielä kun sitä veden merkitystä on toitotettu vähän joka paikassa tuli sellainen fiilis että no ei varmasti auta yhtään. MUTTA! Siis kuinka täyttävää se vesi onkaan! Syön ehkä puolet aiemmista ruokamääristäni enkä ole koskaan nälässä. Ihoni on puhtaampi ja aineenvaihduntakin on parempi!
Minä olen kohta 40 v, pituutta 165 ja raskauksia lukuunottamatta paino on ollut viimeiset 20 v 55 kg:n tuntumassa. Syön kuten monet edellä kuvanneet: kasvispainotteisesti ja suht kevyesti. Herkkuja vain viikonloppuisin eli ei mitään makeaa eikä roskaruokaa tms ikinä viikolla. Painonhallinnassa auttaa lisäksi lenkkeily. Juoksen 20-40 km viikossa. Jos en sitä tekisi, tulisi nopeasti 5 kg lisää.
Lasken kaloreita, jotta tiedän syöväni sopivasti. Arkipäivinä vedän aika tiukkaa linjaa ruokien kanssa, viikonloppuna saa sitten syödä rennommin. Ns. hikiliikuntaa harrastan normiviikkoina 4-5 kertaa käydeän kuntosalilla ja ryhmäliikunnoissa tai muuta vastaava aerobista liikuntaa tehden. Näiden päälle tulee viikoittain vaihteleva määrä kevyttä liikuntaa hyötyliikunnan ja kevyen ulkoilun merkeissä. Yksi iso ja olennainen asia on pitää aineenvaihdunta kunnossa, eli jos on tarve puodttaa painoa, niin ei kitukuureja eikä liian pitkäkestoisia dieettejä. Myös mielenhallinta ainakin omalla kohdalla tärkeää, kun on taipumusta tunnesyömiseen.