Aloittaa eskarin ja osaa nyt vasta lukea?
Pitääkö hänen saada tukiopetusta tai jotain. Olen vahän huolestunut?
Kommentit (26)
Ei ennen eskariatarvitse osata lukea. Eikä vielä eskarin loputtuakaan.
No se onsiinä ja siinä. Osaako. Sen vastapainoksi jotain toista kieltä, entä kuinka on matemaattiset taidot? Perusprosenttilaskut on hyvä osata.
Ekalla luokalla koulussa opetetaan lukemaan. Ei eskarilaisen kuulu osata lukea, se on ihan friikkiä jos osaa ennen eskaria, todella harvinaista.
Tarvitsee! Kyllä olisin tosi huolestunut.
Onko lastentarhanopettaja vai sosionomi?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:22"]
Ekalla luokalla koulussa opetetaan lukemaan. Ei eskarilaisen kuulu osata lukea, se on ihan friikkiä jos osaa ennen eskaria, todella harvinaista.
[/quote]
Ei minustakaan kuulu osata, mutta onko se oikeasti todella harvinaista?
Meillä lapsi oppi lukemaan ekaluokan syyslomaan mnnessä, missään vaiheesa ei ollut puhettakaan tukiopetuksesta :)
Lapsella aloitti kaksi ekaa luokkaa, joissa oli yhteensä noin 35-40 oppilasta. Rinnkkaisluokat jaettiin lukutuntien ajaksi kolmee eri ryhmään, yhdessä ryhmässä olivat ne jotka jo lukivat, toisessa ne jotka osasivat yksittäisiä sanoja eli olivat oppimaisillaan lukemaan ja kolmannessa ne joilla oli vielä vaikeuksia kirjaimien kanssa. Ekan luokan lopussa ryhmät yhdistettiin takaisin omiin luokkiinsa ja kaikki osasivatt lukea.
Vähän myöhässä on. Itse osasin lukea ja kirjoittaa 5-vuotiaana... ;)
Suurin osa lapsista oppii eskarivuoden aikana lukemaan. Viimeistään. Kouluun tulee enää tosi tosi vähän lukutaidottomia. Mutta jos kerran osaa lukea, niin miksi ihmeessä tarttis jotain tukiopetusta? T. Alkuope
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:22"]No se onsiinä ja siinä. Osaako. Sen vastapainoksi jotain toista kieltä, entä kuinka on matemaattiset taidot? Perusprosenttilaskut on hyvä osata.
[/quote]
Noh osaa vaan hieman englanti ja yksikertaisia plus ja miinuslaskuja. Prosettilaskuja ei osaa:(
Mun tyttö oppi lukemaa eskaria edeltävänä kesänä. Nyt aloittaa koulun ja lukee sujuvasti kirjan pari päivässä. En ole ymmärtänyt pitää harvinaisena/friikkinä tms.
Meillä osasi 8 eri kieltä, lukion matikkaa ja fysiikkaa 3-vuotiaana. Sinuna olisin huolestunut.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:22"]Onko lastentarhanopettaja vai sosionomi?
[/quote]
En ole kumpikaan. Olen it alalla.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:22"]
[/quote]
Ei minustakaan kuulu osata, mutta onko se oikeasti todella harvinaista?
[/quote]
Ei ole nykyään harvinaista, mutta ei tartte osata. N. puolet kuulemma osaa lukea koulun alkaessa eka luokalla. Suurin osa oppii jouluun mennessä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:22"]Ekalla luokalla koulussa opetetaan lukemaan. Ei eskarilaisen kuulu osata lukea, se on ihan friikkiä jos osaa ennen eskaria, todella harvinaista.
[/quote]Ei tarvitse osata, mutta ei todella harvinaista saati friikkiä vaikka osaisikin. 5v iässä oppivat 2vanhinta, nuorin oppi imussa 3,5v iässä. En pitänyt edes sitä friikkinä. Ihan tavis muksut
Piti vielä mainita, että kellon ajat tuntee mutta siinä mun piti itse häntä auttaa, koska hän pyysi apua. Ei heti ymmärtäny esim. Jos klo 15.00 ja kuitenkin se on kolme. Noh piti sitten hieman opettaa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:22"]No se onsiinä ja siinä. Osaako. Sen vastapainoksi jotain toista kieltä, entä kuinka on matemaattiset taidot? Perusprosenttilaskut on hyvä osata. [/quote] Noh osaa vaan hieman englanti ja yksikertaisia plus ja miinuslaskuja. Prosettilaskuja ei osaa:(
[/quote]
harjoitteletko sitä matikkapuolta! Hankkikaa vaikka joku lasten englanninkielinen sateliittikanava, niin oppii englannin. Mun lapsi oppi ensin lukemaan englantia, englanninkielisiin lastenkirjoihin kannattaa satsata.
Häh?? Tukiopetusta miksi?