Saako isän lehtolapsista tietoa ennen isän kuolemaa?
Tilanne siis kaikessa hämäryydessään se, että juttelin isoäitini kanssa. Hän totesi, että meitähän on neljä perillistä. No meitä on oikeasti kolme. Ja yritin tätä korjata, kun luulin että vanha ihminen vaan laski väärin. Mutta kun vastaus oli vaivautunut "niin..." Voinko selvittää tätä jostain? Saako esim. virkatodistusta ennen isän kuolemaa?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:08"]
Tietenkin saat virkatodistuksen. Se ei silti tarkoita, että siellä se tieto on, jos isäsi ei ole tunnustanut tätä lasta koskaan.
[/quote]
Jos isä ei ole tunnustanut lasta, niin lapsella ei silloin ole asiaa myöskään perunkirjoituksiin eikä perintöön. Meidänkin lapsilla on sisaruspuoli, jonka mies pani alulle pettämällä mua. Mä tyhmä annoin miehelle anteeksi ja jatkettiin vielä vuosia, mutta pettihän se taas. Voi olla, että lehtolapsia on useitakin, mutta mies sellainen luuseri, että kuolinpesäkin pitää aikoinaan hakea konkurssiin.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:13"]
Tietenkin saat virkatodistuksen. Se ei silti tarkoita, että siellä se tieto on, jos isäsi ei ole tunnustanut tätä lasta koskaan.
[/quote]
Jos isä ei ole tunnustanut lasta, niin lapsella ei silloin ole asiaa myöskään perunkirjoituksiin eikä perintöön. Meidänkin lapsilla on sisaruspuoli, jonka mies pani alulle pettämällä mua. Mä tyhmä annoin miehelle anteeksi ja jatkettiin vielä vuosia, mutta pettihän se taas. Voi olla, että lehtolapsia on useitakin, mutta mies sellainen luuseri, että kuolinpesäkin pitää aikoinaan hakea konkurssiin.
[/quote]
Et varmaan tiedä, mutta testamenttiinsa voi nimetä perinnönsaajaksi muitakin kuin vain omat lapset.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:15"]
[/quote]
[/quote]
Et varmaan tiedä, mutta testamenttiinsa voi nimetä perinnönsaajaksi muitakin kuin vain omat lapset.
[/quote]
Tiedän toki, mutta tässä tapauksessa ko. luuseriäijä voi testamentata vain velkaa niin halutessaan:)
On isä voinut tunnustaakin lapsen mutta salata hänet muulta perheeltä tai aviolapsiltaan. Kaverille kävi niin, että isän kuoltua perunkirjoituksiin tuli paitsi tämä kaverini ja siskonsa myös joku aivan uppo-outo mies, joka kertoi olevansa velipuoli. Isä oli maksanut elatusapua ja tapaillutkin joskus poikaansa. Kaverin äiti tiesi tästä pojasta mutta he olivat yhdessä pojan äidin kanssa päättäneet, että isän muiden lasten ei tarvitse tietää pojasta mitään. Pojalla oli ollut vauvasta alkaen kasvatti-isä, jota poika piti enemmän isänään kuin bioisäänsä, vaikka perintöosuus kyllä sitten kelpasi.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:21"]
On isä voinut tunnustaakin lapsen mutta salata hänet muulta perheeltä tai aviolapsiltaan. Kaverille kävi niin, että isän kuoltua perunkirjoituksiin tuli paitsi tämä kaverini ja siskonsa myös joku aivan uppo-outo mies, joka kertoi olevansa velipuoli. Isä oli maksanut elatusapua ja tapaillutkin joskus poikaansa. Kaverin äiti tiesi tästä pojasta mutta he olivat yhdessä pojan äidin kanssa päättäneet, että isän muiden lasten ei tarvitse tietää pojasta mitään. Pojalla oli ollut vauvasta alkaen kasvatti-isä, jota poika piti enemmän isänään kuin bioisäänsä, vaikka perintöosuus kyllä sitten kelpasi.
[/quote]
Kelpasi? Hänellä oli siihen aivan laillinen oikeus. Tuskin hän itse on päättänyt isänne huorauksen tuloksena syntyä? Ja isänne ilmeisesti yritti kantaa vastuuta, kun tunnusti ja tapasikin. Sinua vain ketjuttaa, kun et saanut tarpeeksi perintöä. Ahne paska!
[/quote]
[/quote]
Tämän tiedän, ja tästä syystä oletankin, että kyseessä on ihan tunnustettu lapsi. Isä on ihan järkyttävä häntäheikki, joten sinänsä ei tule yllärinä, mutta olen joskus kysynyt onko meitä sisaruksia enemmän, ja silloin kielsi asian. Tunnustettukaan lapsi ei haittaisi yhtään muuten, mutta olisin isään tosi pettynyt, ettei kertonut asiasta. Joku perinnöstä menevä osa on aika hailee, mutta sisaruksesta haluaisin kyllä tietää.
-ap
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:34"]
Olisiko äitisi viitannut neljännellä perijällä itseensä?
[/quote]
Ei ollut minun äitini, vaan isäni äiti. Eli tässä tapauksessa ns. perinnön jättäjä. -ap
[/quote]
Et saa isäsi virkatodistsuta. Kuolinpesän selvittelyssä virkatodistuksia sitten haetaan.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:34"]
Olisiko äitisi viitannut neljännellä perijällä itseensä?
[/quote]
Juttelin isoäitini kanssa... Hyvä hyvä !
Mun ex-miehen pettämissuhteesta syntyneen lapsen äiti lupasi ensin, ettei vaadi mitään koskaan. No vaati kuitenkin elarit, mutta kielsi miestä tapaamasta lasta koskaan, koska mies palasi minun luokseni. Mies ei ole vieläkään tavannut lasta, vaikka on jo teini-ikäinen.
Saanko minäkin hakea lasteni isän virkatodistuksen niin halutessani? Tai saanko mistään tietää, onko hän tunnustanut useitakin lapsia? Olemme eronneet. Jos mä en saa, niin saako täysi-ikäinen lapsi hakea?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:21"]
[/quote]
Kelpasi? Hänellä oli siihen aivan laillinen oikeus. Tuskin hän itse on päättänyt isänne huorauksen tuloksena syntyä? Ja isänne ilmeisesti yritti kantaa vastuuta, kun tunnusti ja tapasikin. Sinua vain ketjuttaa, kun et saanut tarpeeksi perintöä. Ahne paska!
[/quote]
Toki hänellä oli siihen laillinen oikeus. Ja kyse ei ollut minun isästäni tai velipuolestani vaan kaverini. Minulla ei ole osaa eikä arpaa tuon perheen perintöihin. Omat vanhempani ja isovanhempanikin elävät vielä, enkä minä elä odottaen kieli pitkällä perintöä. Vanhempani ovat nälkävyötä kiristäen kouluttaneet minut niin pitkälle, että pystyn elättämään itseni tarpeeksi tasokkaasti ilman vanhempien apua enää aikuisena.
Oli se silti kaverille aikamoinen potku saada perunkirjoituksissa tietää, että hänellä on nelikymppinen velipuoli, josta omat vanhemmat eivät ole koskaan hiiskuneet sanaakaan. Poika oli ilmeisesti vahinkolapsi, ja kaverin isä oli jo tavannut kaverin äidin ja mennyt naimisiin siinä vaiheessa, kun tämä pojan äiti oli kertonut, että poika oli syntynyt. Samoin tämä pojan äiti oli sitten jo raskausaikana löytänyt itselleen uuden miehen, joka kasvatti tietoisesti vieraan lapsen omanaan. Pojalle oli kerrottu teini-ikäisenä, että kyseinen mies ei ole hänen oikea isänsä, ja hän oli tavannut bioisän rippijuhlassa ja pari kertaa sen jälkeen aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:03"]
Tilanne siis kaikessa hämäryydessään se, että juttelin isoäitini kanssa. Hän totesi, että meitähän on neljä perillistä. No meitä on oikeasti kolme. Ja yritin tätä korjata, kun luulin että vanha ihminen vaan laski väärin. Mutta kun vastaus oli vaivautunut "niin..." Voinko selvittää tätä jostain? Saako esim. virkatodistusta ennen isän kuolemaa?
[/quote]
Eikö niitä isoäidin perijöitä ole vain yksi, siis isäsi? Isäsi perijöitä sitten aikanaan voi olla vaikka kuinka monta.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:12"]
[/quote]
Eikö niitä isoäidin perijöitä ole vain yksi, siis isäsi? Isäsi perijöitä sitten aikanaan voi olla vaikka kuinka monta.
[/quote]
Heitä on itseasiassa kaksi. Isäni ja hänen veljensä. Koko asia nousi esiin, kun isoäitini pohti miten saisi mahdollisimman hyvin isäni ohitettua perinnönjaossa (koska on huithapeli). Itse ehdotin testamentilla mahdollisimman suuren osan ohjaamista sedälleni, jolloin isälleni jäisi vain 25%. Isoäiti oli pohtinut yhden sukupolven ohittamista, ja tässä yhteydessä tuli tämä "teitä on neljä". -ap
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:31"]
[/quote]
[/quote]
Heitä on itseasiassa kaksi. Isäni ja hänen veljensä. Koko asia nousi esiin, kun isoäitini pohti miten saisi mahdollisimman hyvin isäni ohitettua perinnönjaossa (koska on huithapeli). Itse ehdotin testamentilla mahdollisimman suuren osan ohjaamista sedälleni, jolloin isälleni jäisi vain 25%. Isoäiti oli pohtinut yhden sukupolven ohittamista, ja tässä yhteydessä tuli tämä "teitä on neljä". -ap
[/quote]
Ehkä isoisä on se neljäs? Vai onko jo kuollut? Voihan isoäidilläkin olla joku musta lammas, suvusta vieroitettu lapsi jossain. Ehkä kehitysvammainen ja laitoksessa, se on monille varsinkin vanhemman sukupolven edustajille niin suuri häpeä ettei siitä puhuta.
"Poika oli ilmeisesti vahinkolapsi,"
ei ole olemassa vahinkolapsia. Ellei sitten aivan kehitysvammainen oe alullepanijana. Vahinkoja kun voi sattua avioliitonkn sisällä...
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ehkä isoisä on se neljäs? Vai onko jo kuollut? Voihan isoäidilläkin olla joku musta lammas, suvusta vieroitettu lapsi jossain. Ehkä kehitysvammainen ja laitoksessa, se on monille varsinkin vanhemman sukupolven edustajille niin suuri häpeä ettei siitä puhuta.
[/quote]
Sä et kyllä taida olla ihan parhaimmillasi tänään, vai onko sulla useinkin ongelmia luetunymmärtämisessä?
Aion kieltäytyä perinnöstä tulevaisuudessa. Harmi vaan, ettei äijänraiska ole sitä silloin enää näkemässä.