Haluaisin mennä salille mutta en ”osaa” - apuja?
Heippa! Nolo ongelma - haluaisin alkaa käydä salilla, mutta en kehtaa, koska ”en tiedä” mitä siellä tehdään :D
En siis ole eläessäni astunut sisään kuntosalille. Olen 30v., normaalipainoinen ja syömiseni ovat täysin kunnossa, mutta nyt korona-aikaan tunnen ”fläsähtäneeni” ja haluaisin jotenkin kehooni voimaa ja energiaa. Kaikki arkiurheilu, jonka koen aiemmin pitäneen minut kunnossa, on ollut etätyöaikana vähän paussilla: en ole lihonut, mutta olen väsynyt ja jotenkin löystynyt 😄
Ajatus kuntopyörällä huhkimisesta viehättää. Kävelläänkö sinne salille vaan jo loikataan pyörän selkään? Mitä muuta aloittelijan kannattaisi siellä tehdä? Olen siro enkä kaipaa ns lihaksia mutta jotain mukavaa kuntoa ylläpitävää, jossa voin vaikka samalla katsoa netflixiä kuulokkeet korvissa!
Ja ei en millään kehtaa mennä sinne suoraan kertomaan ettei mitään hajua ole ja kysymään neuvoja. Kaverinkaan kanssa en oikein halua mennä vaan kaipaan ”omaa aikaa” -harrastusta.
Kiitos jo etukäteen AV:n salijonnejen ja jennojen tuesta ja vinkeistä!
Kommentit (40)
Käy ensimmäisenä tiedustelemassa, mitä lisäravinnetta sali "käyttää". Minä menin väärän shakerin kanssa salille ja meinasin jäädä porukan alle. Tuli niin tulikiven katkuisija kommentteja kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Lihaksia et saa älä pelkää, ne on todella kovan työn takana.
Netti on pullollaan ilmasia saliohjelmia.
Mitä järkeä lähteä salille ellei nimenomaan lihasmassaa tekemään? Kotijumppaa voi tehdä kotona eikä maksa mitään.
Suosittelen ensimmäiselle kerralle tapaamista personal trainerin kanssa. Näistähän on ainakin ennen ollut tarjouksia varmaan kaikilla saleilla. Itse tekisin niin, olisi helpompi aloittaa asiantuntijan ohjeilla.
Terv. 29 v salineitsyt
Mene salille. Sano respassa, että et tajua tästä hommasta mitään. Ota pari pt-ohjausta ja ole tyytyväinen.
Kyllä mulle ainakin neuvottiin ne kaikki laitteet, kun menin vaan sanomaan etten tiedä mistään mitään. Kyllähän sitä maksusta jotain palvelua pitää saada kuitenkin.
Suomeksi vinkkejä antaa Ilta-Sanomistakin tuttu Maikki Marjaniemi, YouTube.
Valmiin ohjelmanhan ei tarvitse sisältää kuin 4 tai 5 liikettä, ensimmäisenä salipäivänä.
Kotitreeninkin löytyy sieltä apu.
Sinuna soittaisin sopivalta tuntuvalle salille lähelläsi ja kysyisin että olet harkitsemassa alkaa käydä salilla / jäsenyyttä / ryhmiä, että onko heillä henkilökohtaisen valmentajan (personal trainer) palveluja, siis joku salilla joka voisi kannustaa alkuun?
Monilla saleilla on joku ainakin joitain tunteja paikalla, joillain saleilla jopa maksutta. Tai sitten voisit pyytää tätä henkilöä tekemään sinulle ohjelman.
Ymmärrän toiveen mennä salille, jos siellä kotona olisi kiva ja helppo jumpata ja treenata yksin, niin olisit varmaan jo aloittanut.
Jos haluaa ajella pyörällä, niin miksi ihmeessä menisi salille? Ostaa kunnon fillarin ja maastoon pyöräilemään! Pidemmässä juoksussa halvempi ratkaisu ja paljon mielenkiintoisempi, kuin netflixiä katselu vähän jalkoja heilutellen.
Kyllä sinne salille voi tosiaan mennä ja hypätä vain sen kuntopyörän päälle. Säädöt joudut katsomaan sen verran että penkki ja "ohjaustanko" ovat oikealla korkeudella. Aika vaikea salilla on kyllä tehdä mitään jos aikoo katsella puhelimelta leffoja samalla.
Riippuu varmaan juuri siitä, miksi haluat alkaa "käydä salilla", eihän se "käyminen" eli ko. tiloissa oleskeleminen itsessään vaikuta mihinkään. Mitä toivot ja odotat salilla käymiseltä?
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa ajella pyörällä, niin miksi ihmeessä menisi salille? Ostaa kunnon fillarin ja maastoon pyöräilemään! Pidemmässä juoksussa halvempi ratkaisu ja paljon mielenkiintoisempi, kuin netflixiä katselu vähän jalkoja heilutellen.
Juuri hedonismini estää tätä suurta toivetta - ei varmaan hyvällä katsota kun pyöräytän liikenteessä breaking badin käyntiin 😀
Lisäksi tosissaan pelkään oikeaa pyöräilyä parin vuoden takaisen onnettomuuden jälkeen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan juuri siitä, miksi haluat alkaa "käydä salilla", eihän se "käyminen" eli ko. tiloissa oleskeleminen itsessään vaikuta mihinkään. Mitä toivot ja odotat salilla käymiseltä?
Varmaan sitä johonkin urheilemaan menemistä. Kotona en saa aikaiseksi ja minulla on sali työpaikkani vieressä, kun siellä nyt ruvetaan taas käymään. Jotenkin tuntuisi helpommalta yhdistää ruokatuntiin tämä kuin illalla sängynpohjalta alkaa omaehtoisesti jumppaamaan.
Ap
Ainakin kunnan saleilla voi saada maksutonta ohjausta. Ohjaus olisi sikäli hyvä että opit tekemään liikkeet oikein etkä riko itseäsi. Lihaksien kasvatus vaatii kovaa työtä eli älä ole siitä huolissasi. Lihaskunnon kasvatus on järkevää.
Jos haluat pyöräillä niin menet vaan salille pyöräilemään. Siinä samalla voit katsella mitä muuta salista löytyy ja koittaa mitä mieli tekee.
No jos haluat polkea kuntopyörää, niin mene polkemaan sitä kuntopyörää. Ei kai se sen ihmeellisempää ole.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne salille voi tosiaan mennä ja hypätä vain sen kuntopyörän päälle. Säädöt joudut katsomaan sen verran että penkki ja "ohjaustanko" ovat oikealla korkeudella. Aika vaikea salilla on kyllä tehdä mitään jos aikoo katsella puhelimelta leffoja samalla.
Joo myönnän olevani höntsämielellä liikenteessä ainakin aluksi. Kai se on parempi polkea tuntu pyörää kun katsoo leffaa kuin maata sohvan pohjalla? Pyörällä ei ainakaan mene herkkuja 😆
Ap
En ole ikinä käyttänyt salilla kuntopyörää. Siitä tunnistaa kyllä tyypit jotka ei tiedä yhtään mitä ovat tekemässä ja salilla käydään ilman mitään päämäärää ja tavoitteita. Näytetään 5 vuoden päästä ihan samalta kuin ensimmäisenäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Käy ensimmäisenä tiedustelemassa, mitä lisäravinnetta sali "käyttää". Minä menin väärän shakerin kanssa salille ja meinasin jäädä porukan alle. Tuli niin tulikiven katkuisija kommentteja kokoajan.
Joo se on tarkkaa että ottaako piikkiä vai tabletteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri hedonismini estää tätä suurta toivetta - ei varmaan hyvällä katsota kun pyöräytän liikenteessä breaking badin käyntiin 😀
Lisäksi tosissaan pelkään oikeaa pyöräilyä parin vuoden takaisen onnettomuuden jälkeen.
Ap
Jaahas, tää olikin vaan joku salipromoamiskeskustelu. Kiitti, mulle riitti.
Kyllä kuntopyörälle voi mennä ilman ohjeistusta. Salilla aloitetaan lämmittelyllä, ja ne muut, jotka näet kuntopyöräilemässä, ovat tekemässä joko alku- tai loppulämmittelyä salin jälkeen - tai saattapa joku jopa tehdä pelkän aerobisen päivän väliin.
Kannattaa ostaa yksi pt:n opastus salilaitteisiin, saat siitä myös mustaa valkoisella. Sitten voit lappusi kanssa kiertää niitä laitteita. Lapussa lukee esim, montako sarjaa teet missäkin laitteessa ja millä painolla. Lopuksi on hyvä venytellä.
Lihaksia et saa älä pelkää, ne on todella kovan työn takana.
Netti on pullollaan ilmasia saliohjelmia.