Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku haluaa konmarittaa kontinsa lähes tyhjäksi tai ihan askeettiseksi?

Vierailija
28.02.2022 |

Näyttää tosi karulta sellainen, että on vaan muutamat huonekalut, ei mattoja, ei verhoja tai muitakaan tekstiilejä. Eikä irtotavaraa, sisustustuotteita tai muita. Pöydällä ehkä kukkamaljakko, mihin on aseteltu muutamia kukkia tarkaan järjestykseen. Olohuonetta hallitsee telkkari, yksi tarkkaan valikoitu maalaus ja pieni kirjahyllykkö missä kymmenisen kirjaa. Lastenhuonessa sama homma, minimiin karsitut lelut tarkassa järjestyksessä hyllyssä.

Siis miksi?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi siivota, tavarat eivät kerää pölyä? Parempi mielenrauha, maallinen mammona ei sido?

Vierailija
2/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää köyhältä sellainen koti, mikä on kuin uutuuskohde asuntoesittelyssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hamstraajan tytär ja äitini keräämät roinavuoret ahdistavat minua. Haaveilen, että kun lähivuosina perin tupaten täynnä olevan rintamamiestalon, palkkaan jonkun kantamaan kaiken roinan jätelavalle, siivoamaan ja remontoimaan, ja sitten tuon taloon vain aivan välttämättömät tavarat. Ikkunaverhot saisi kyllä olla, mutta ei mitään koristetavaraa, edes sitä kukkamaljakkoa tai tauluja.

Vierailija
4/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei onnistuisi, vaikka haluaisikin. Tälläkin hetkellä meillä on potta olohuoneen matolla, leluja ympäri olohuoneen lattiaa ja joku tonttu liimattuna sinitarralla olohuoneen verhoihin. Lastenhuoneeseen en uskalla edes katsoa.

Vierailija
5/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiwdä, en mieti muiden asioita tai tekemisiä.

Vierailija
6/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä pystynyt, mutta se tuo vapauden mm. muuttaa helpommin.

Vierailija
7/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina jokseenkin kavahtanut askeettista sisustustyyliä. Molempien vanhempien kodeissa lapsuudessani oli paljon kirjoja ja tavaraakin aika lailla. Molempien kodeissa oli isoja kirjahyllyjä täynnä ihania kirjoja, sen lisäksi luettavana olevia tai uusia kirjoja siellä täällä. On näitä kaikkia edelleen. Molemmat vanhempani rakastavat kirjoja ja lukemista, niinkuin myös minä. Meillä oli isän luona viisi tyttöä, joten sitä tavaraa vaan kertyi. Äidin luona taas minä ja veljeni olemme suvun nuorimpia, joten kaikkien serkkujen lelut kasautui jotenkin meille.

Vierailija
8/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhat tavarat tuppaavat ahdistamaan monia.

Vierailija
9/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina jokseenkin kavahtanut askeettista sisustustyyliä. Molempien vanhempien kodeissa lapsuudessani oli paljon kirjoja ja tavaraakin aika lailla. Molempien kodeissa oli isoja kirjahyllyjä täynnä ihania kirjoja, sen lisäksi luettavana olevia tai uusia kirjoja siellä täällä. On näitä kaikkia edelleen. Molemmat vanhempani rakastavat kirjoja ja lukemista, niinkuin myös minä. Meillä oli isän luona viisi tyttöä, joten sitä tavaraa vaan kertyi. Äidin luona taas minä ja veljeni olemme suvun nuorimpia, joten kaikkien serkkujen lelut kasautui jotenkin meille.

Miten tämä mielestäsi vastasi aloittajan esittämään kysymykseen?

Vierailija
10/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päässyt tuohon, mutta koen tavaran yleisesti ahdistavana. Olen hyvin helpottunut aina kun pääsen jostain eroon ja olo on aina kevyempi, mitä vähemmän on ympärilläni. Ainakaan minun kohdallani ei ole kyse sisustusmieltymyksistä, olen samaa mieltä siitä, ettei se ole kodikasta. En vain muuten pidä tavarasta.

Vierailija
11/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joka paikan pitäisi olla täynnä tavaraa? Mitä viihtyisää romun paljoudessa on? Minulla on konmaritetut vaatekomerot ja astiakaapit. Ei verhoja, ei mattoja, ei viherkasveja, ei koriste-esineitä, ei mitään turhaa roinaa pölyä keräämässä. On vain ne tavarat, joita käytän ja tarvitsen, ja tarvitsen hyvin vähän. Vain kirjoja on paljon, mutta ne ovat työvälineitäni.

Vierailija
12/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hamstraajan tytär ja äitini keräämät roinavuoret ahdistavat minua. Haaveilen, että kun lähivuosina perin tupaten täynnä olevan rintamamiestalon, palkkaan jonkun kantamaan kaiken roinan jätelavalle, siivoamaan ja remontoimaan, ja sitten tuon taloon vain aivan välttämättömät tavarat. Ikkunaverhot saisi kyllä olla, mutta ei mitään koristetavaraa, edes sitä kukkamaljakkoa tai tauluja.

Mulla sama. Koko sukuni on keräilijöitä ja kaikki jäi minulle. Olen tyhjentänyt 20 vuoden aikana useita rakennuksia, menettänyt terveyteni ja työni sen vuoksi. Enää en pysty siivoamaan ja hallitsemaan tavaravuoria tuntikausia. Roinamäärät hajottaa ihmistä ja vie toimintakykyä. Mitään ei löydä silloin kun tarvitsee.

Kotona vain tarvittava, eli sänky, harrastusvälineet. Ei telkkua ei maljakoita. Verhot on, pari pientä mattoa. Pölyjen pyyhintä pari minuuttia ja roboimuri hoitaa loput. 

t. aitanrivaaja toisesta ketjusta

Vierailija
13/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse eron jälkeen annoin kaiken exälle mitä halusi, tunsin vapautta. Vuosia sen jälkeen rakastuin kaikkeen erikoiseen vanhaan tavaraan, olen jotenkin addiktoitunut tavaran haalimiseen/löytämiseen. Elän esineiden kautta tutkin mitä ne ovat ja kuinka arvokkaita.

Olen köyhä ja saan hyvän olon kun teen mielestäni hyvän löydön. Myyn myös voitolla tavaraa, jotta saan hommattua uutta vanhaa outoa tavaraa. Mikään uusi tavara ei saa minua syttymään, jotenkin kaikki antiikki ja vintage esineet ovat sielukkaampia, kuten autot.

Vierailija
14/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmari ei ole asketismia tai edes minimalismia, mutta usein johtaa siihen, kun ihmiset tajuavat, ettei suurin osa omistamistaan tavaroista tuota iloa.

Vierailija
15/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan ymmärtänyt mitä se Pirkkoa rassaa, jos Mirjami sisustaa asuntonsa miten haluaa?

Liityin kerran johonkin sisustusryhmään naamakirjassa. Heti ensimmäisessä postauksessa joku noita-akka siellä haukkui jonkun tuntemattoman ihmisen valkoisenharmaata sisustusta. Irtisanouduin samantien koko ryhmästä, puistattavaa sivistymättömyyttä ja rahvaanomaisuutta arvostella toisen mieltymyksiä.

Vierailija
16/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kirjat sotke.  Meillä seinä lattiasta kattoon kirjahylly täynnä kirjoja, siististi.   Ja yksi pieni pöytä varattu akuutissa vaiheessa oleville kirjoille, siinä pino.  Muuten siistiä, maljakko pöydällä , jos siinä on kukkia ( tällä hetkellä tulppaaneja), muuten kaapisssa.  Koska tahansa voi tulla kuka tahansa kylään, ei hävettäisi.

Vierailija
17/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi tässä, on mullakin hyllyllinen kirjoja. Noin kerran vuodessa konmaritan sen, käyn läpi jokaisen ja mietin, haluanko mä vielä joskus elämässäni tätä lukea. Kymmenkunta kirjaa poistuu joka kerta vahvuudesta. Uusia kirjoja ostan vain sähköisesti, joskus harvoin jotain kirpputorilta.

Vierailija
18/19 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 vuotta sitten perhe tuli toimeen alle 100:lla tavaralla. Nyt niitä on jopa 50 000. Ainakin väitetään uuden TV-ohjelman esittelymainoksessa. Tuntuu kyllä hullulta.

Vierailija
19/19 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaravuoret ahdistaa. Tuntuu hullulta, kun ihmiset haluaisi nyt tyhjentää roinan kaapeistaan ”ukrainalaisten auttamiseksi”. No hei, rahaa ne tarvii eikä mitään vanhoja lumppuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän