Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laajan etätyösuosituksen päättyminen, miten työt jatkuu?

Vierailija
28.02.2022 |

Miten teillä jatkuu huomisesta lähtien työt, siirrytäänkö teillä takaisin työpaikoille, saatteko jatkaa etäilyä vai jotain siltä väliltä?

Jos vertaatte koronaa edeltävään tilanteeseen, tehdäänkö työpaikalla digiloikkaus vai palataanko jokseenkin vanhaan?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työnantaja pakottaa jatkossa 3 päivää viikossa konttorille. Ihan järjetöntä, kun hommat voi tehdä etänäkin. Itsellä työmatka 25 km suuntaansa, näillä bensan hinnoilla ei tekis mieli ajella yhtään ylimääräistä.

Vierailija
62/79 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jatkuu etätyöt edelleen. Taloushallinto, yksityisellä.

Minulla on työsopimus päättymässä ennen kesää ja mietin jo onko jatkossa etätyömahdollisuutta miten tarjolla, kun alan hakemaan uusia töitä. Olen kääntynyt korona-aikana etätyön vastustajasta etätyön suureksi kannattajaksi. Ei maistu ajatus avokonttoreista ja pitkistä työmatkoista enää pätkääkään. Kotona on siunattu rauha tehdä töitä. Kaipa se on pakko totuttautua lähityöhön taas jatkossa, jos muuta ei ole tarjolla, mutta elättelen toiveita etätyössä tulevaisuudessakin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja oli muotoillut kysymyksen vähän tökerösti, mutta pääpointti taisi olla, että tapahtuuko huomisesta lähtien muutoksia, palataanko silloin parempaan/huonompaan tai jatketaanko paremmalla/huonommalle tavalla, onko jotain muutoksia parin vuoden takaiseen tms.

Itse olen huomannut että ekstroverteille etätyöhön siirtyminen on ollut vaikeampaa, introvertti ovat kukoistaneet, näin kärjistetysti.

Vierailija
64/79 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen julkisella puolella esimiehenä. Tiimi siirtyi etään koronan alkaessa ja viime syksyllä tehtiin hetki osittain lähityötä ja sitten takaisin etänä. Nyt tuli komento takaisin toimistoille, mutta etänäkin saa tehdä, osan työajasta.

Mä itse olen suorastaan rakastanut etätyötä ja myös tiimin kanssa on mennyt loistavasti. Ennen paljon keskusteluja käytiin epävirallisina käytäväkeskusteluina ja osa porukasta ihan ulkona mistä puhutaan. Nyt keskustelut teamsissä ja kaikki ajantasalla. Toki on niitäkin, jotka haluaisivat sitä toimistojuoruilua mutta käytännössä kaikki olivat halunneet jatkaa koko aikaisesti etänä. Mutta ei, kun isot pomot haluavat porukan toimistolle niin sinne mennään. No, siinäpä näkevät kun työteho taas putoaa kun aikaa menee jutusteluun, porukka väsyy työmatkoihin, avokonttorin melussa ei saa tehtyä mitään… Kaikki todennäköisesti tekevät sallitun maksimin etätöitä enkä aio yhtään tyyppiä käräyttää jos vaikka tekeekin enemmän etää.

Vierailija
65/79 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja oli muotoillut kysymyksen vähän tökerösti, mutta pääpointti taisi olla, että tapahtuuko huomisesta lähtien muutoksia, palataanko silloin parempaan/huonompaan tai jatketaanko paremmalla/huonommalle tavalla, onko jotain muutoksia parin vuoden takaiseen tms.

Itse olen huomannut että ekstroverteille etätyöhön siirtyminen on ollut vaikeampaa, introvertti ovat kukoistaneet, näin kärjistetysti.

Mun mielestä koko työelämä pohjautui ekstroverttien tapoihin ennen laajaa etätyötä. Introverttien vain piti sopeutua ja kärsiä. Nyt kun on kohta kaksi vuotta menty introverttien tapojen mukaisesti, niin enää he eivät suostukaan kärsimään vaan osaavat vaatia työelämän sopeuttamista myös heille sopiviksi. Tämä on ollut järkytys ekstroverteille jotka ovat koko ajan odottaneet paluuta ”normaaliin”. Joten varmasti seuraavaksi nähdään sitä kipuilua miten jatkossa tehdään töitä niin että mennään tasapuolisesti.

Vierailija
66/79 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introversion puolelle kallistuva ambivertti, mutta etätyössä ei todellakaan omalla kohdallani ole kyse siitä, olenko intro vai ekstro vai jotain muuta, vaan ajankäytöstä. Nykyisin toimistolle on enää puolen tunnin ajomatka suuntaansa -jos haluan ajaa talvikelillä omalla autolla pientä ja mutkaista tietä. Bussilla matka kestää vähän kauemmin mutta ennen kaikkea vaihtoehtoja on vain kaksi aamuin ja iltapäivisin: joko menet aamulla kukonlaulun aikaan tai vasta kun koululaiset menevät noin yhdeksäksi. Ja lähdet töistä kolmelta tai vasta viiden jälkeen. Ja päästäksesi bussipysäkille, on ensin mentävä kyläkeskustaan autolla tai kävellen vajaat kolme kilometriä.

Aiemmin kävin töissä isommassa kaupungissa ja matkoihin meni julkisilla noin kolme tuntia päivässä. Omalle autolle ei ollut pysäköintimahdollisuutta.

Miksi kukaan käyttäisi tunnin, tai jopa kolme tuntia, joka ikinen päivä aikaansa siihen, että matkustaa jonnekin tekemään asioita, jotka voisi tehdä kotoa käsin?

Vierailija
67/79 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etänä jatketaan edelleen. Työpaikalla käydään 1-2 kertaa kuukaudessa. Ennen koronaa etänä sai olla 3 päivää viikossa.

Kävin pari viikkoa työpaikalla kotona olleen remontin takia ja en näe kyllä työpaikalla olemisella mitään arvoa. Työtä tehdään valtakunnallisesti, joten samoja työtehtäviä kotipaikkakunnalla olevien kanssa ei ole, vaan lähimmät samaa työtä tekevä ovat 200 ja 400 km päässä. Esimies on 200 km päässä. Lisäksi työpäivät ovat niin kiireisiä, että kahvilllekaan ei ehdi (ei ole ehtinyt edes virtuaalikahveille).

Paljon järkevämpää oman jaksamisenkin kannalta, että etänä pääsee aloittamaan työt aikaisemmin ehkä valmistautumiseen ja työmatkoihin mene aikaa. Työpäivä myös loppuu aikaisemmin ja jää enemmän aikaa kotitöille ja harrastuksille.

Vierailija
68/79 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ollaan varmasti montaa mieltä, mutta minusta yhteiskahvihetket eivät kummoisia perusteluita ole lähityön puolesta. :D Saati sitten vain satunnaiset kahvittelut.

Vierailija
69/79 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatteko jatkaa etäilyä? Onpa asenteellinen kysymys. Sinulle voi olla kyse saamisesta, minä olisin halunnut ajat sitten toimistolle muiden sekaan. Ei kuitenkaan ole kuin osa paikoista käytössä ja maskipakko, joten käytännössä käydään vain hoitamassa asiat, joita ei pysty muutoin kuin paikan päällä hoitamaan (tietyt asiakirjat, joita muut tahot vaativat alkuperäisinä).

Meillä jokaisella on varmaan omat toiveet työskentelyn suhteen, toivottavasti sinä ja muut työpaikalle tahtovat saatte siellä jatkossa työskennellä. Sallittakoon etätyötä toivoville mahdollisuus muunlaisiin toiveisiin.

Tästä ketjusta päätellen nimenomaan se lähityö tuntuu olevan se ongelma. Hirveä keuhkoaminen, kun joku tekee lähitöitä vapaaehtoisesti. Vaihtoehtoisesti ruvetaan jankkaamaan, että "mikset muka voi" jne. Etätyöläiset tuntuvat pitävät jonakin suuren hyveenä, että oikein ETÄTÖITÄ tekee. Ihan kuin se olisi jotenkin parempiarvoista työtä kuin lähityö. 

Itellä on päinvastainen kokemus, etätyön tekijöitä on ainakin meillä pidetty vähän kummina ja on epäilty että tekevätkö he töitä sitten ollenkaan. Saatikka miten he viihtyvät kotona yksin, kun työpaikalla on paljon kivempaa.

No onpas minäkeskeistä ja ahdaspipoista porukkaa teillä. Ei vissiin hirveesti heru ymmärrystä ihmisille, jotka ajattelevat ja toimivat eri tavalla kuin te itse.

Vierailija
70/79 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä menisi työpaikkaan, jossa etätöitä ei saa halutessaan ja erikseen pyytämättä tehdä. Mikä tuohon on peruste, jos työn luonne on sellainen, ettei vaadi fyysistä läsnäoloa? Vaikuttaa kyttäämiseltä.

Meillä esim. se, että kaikkiin järjestelmiin ei pääse työpaikan ulkopuolelta. 

No tuo vaatii siis fyysistä läsnäoloa ja on siis kysymykseni ulkopuolella. Meillä kyllä kaikkiin järjestelmiin pääsee VPN:n kautta mistä vaan.

No teillä ei ole sellaista tietoa, jota on oikeasti pidettävä salassa ja duojattava tehokkaasti. Esimerkiksi pankeissa ei ole ulkoa pääsyä kaikkiin järjestelmiin ja siitä saatte olla kiitollisia.

Vierailija
71/79 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistolla pitää jatkossa työskennellä vähintään yksi päivä viikossa, kun ennen koronaa vähintään kolme (pari vuotta siis nyt täysin etänä). Itse asun kävelymatkan päässä, ja todennäköisesti olen toimistolla useampana päivänä viikossa, ainakin jos sieltä löytyy lounas- ja kahviseuraa, eivätkä kaikki ole etänä. Olen asiantuntijahommissa valtiolla

Vierailija
72/79 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä osa toivoo työpaikalle pääsyä, osa ei. Pääasiassa työpaikalle menoa toivoo nuorempi porukka tai henkilöt, joilla vähemmän töitä/tyhjemmät kalenterit.

Etätyöt ovat sujuneet pääasiassa hyvin, mutta silti pomot haluaa ihmiset takaisin työpaikalle, koska he itse suosivat läsnätyötä. Työt olisi mahdollista järjestää niin, että ne läsnäilisivät ketkä sitä haluaa ja he etäilisi keille se sopii, mutta sellaista vaihtoehtoa ei haluta nähdä.

T. Asiantuntija valtiolla

Mulle on ihan sama missä ja miten ihmiset työt tekevät, mutta suoraan sanottuna epäilen näitä etäkiihkoilijoita, sillä he aina väittävät, että muut kollegat ovat jotain laiskottelijoita, joilla ei ole yhtä paljon töitä ja vaan juoruilevat. Jos oikeasti itse on tehokas, ei tarvitse tärkeillä ja muita haukkua. Silti täällä ne etäfanaatikot kertovat tekevänsä kotihommia työajalla ja osallistuvansa palavereihin kauppareissulla. Jos on valioyksilö, niin pystyy työpaikkansa ja ehtonsa valitsemaan, ei tarvitse vauvapalstalla itsekehua ja haukkua muita.

Vierailija
73/79 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koko korona-ajan aanut itse valita, meneekö toimistolle vai tekeekö etänä. Mutta näin meillä oli jo ennen pandemiaakin. Olen tehnyt etätöitä jo yli 9 vuotta. Työkaverini asuu talvet Espanjassa ja tekee etätöitä sieltä. Sitten taas on niitä työkavereita, jotka menevät mieluummin toimistolle (esim kotona ei ole kunnollista työpistettä ja/tai kotona on häiriötekijöitä kuten lapsia). He ovat kevättä 2020 lukuunottamatta tehneet töitä toimistolla. 

Vierailija
74/79 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatteko jatkaa etäilyä? Onpa asenteellinen kysymys. Sinulle voi olla kyse saamisesta, minä olisin halunnut ajat sitten toimistolle muiden sekaan. Ei kuitenkaan ole kuin osa paikoista käytössä ja maskipakko, joten käytännössä käydään vain hoitamassa asiat, joita ei pysty muutoin kuin paikan päällä hoitamaan (tietyt asiakirjat, joita muut tahot vaativat alkuperäisinä).

Meillä jokaisella on varmaan omat toiveet työskentelyn suhteen, toivottavasti sinä ja muut työpaikalle tahtovat saatte siellä jatkossa työskennellä. Sallittakoon etätyötä toivoville mahdollisuus muunlaisiin toiveisiin.

Tästä ketjusta päätellen nimenomaan se lähityö tuntuu olevan se ongelma. Hirveä keuhkoaminen, kun joku tekee lähitöitä vapaaehtoisesti. Vaihtoehtoisesti ruvetaan jankkaamaan, että "mikset muka voi" jne. Etätyöläiset tuntuvat pitävät jonakin suuren hyveenä, että oikein ETÄTÖITÄ tekee. Ihan kuin se olisi jotenkin parempiarvoista työtä kuin lähityö. 

Itellä on päinvastainen kokemus, etätyön tekijöitä on ainakin meillä pidetty vähän kummina ja on epäilty että tekevätkö he töitä sitten ollenkaan. Saatikka miten he viihtyvät kotona yksin, kun työpaikalla on paljon kivempaa.

Teilläpä on kivan ja sallivan työkulttuurin paikka.

Vierailija
75/79 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 päivää viikossa tarkoitus olla toimistolla ja 3-2 päivää etänä. 

Vierailija
76/79 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole lähityöstä mitään hyötyä. Kaikki sidosryhmäni ovat muualla, joten Teamsilla jatketaan töitä. En halua käyttää kahta tuntia päivästä mennäkseni istumaan Teamsiin työpaikalle.

Vierailija
77/79 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tullut pientä painostusta, että työpaikalle pitäisi pikku hiljaa mennä, tosin turvavälejä noudattaen, maskeja suosien ja osa työpisteistä on poistettu käytöstä. Herää kysymys, että mitä etua työpaikalla työskentelystä saadaan, jos kohdataan turvavälein, maskeissa.

Kiva kuitenkin, että työpaikalle voi nyt vapaammin mennä halutessaan.

Vierailija
78/79 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka saatte halutessanne etäillä/suht vapaasti päättää työskentelytapanne, minkälaisia hommia teette? Oletteko julkisella vai yksityisellä puolella?

Viestintää, julkisella. Ja saa tehdä ihan mistä vain haluaa. Jopa ulkomailta. Ei mitään etätyösoppareita erikseen. Pääasia, että työt hoituu. Itse käyn max kerran kuussa konttorilla.

Vierailija
79/79 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän tuo tauti leviää taas täällä Helsingissä kun väki toi sitä hiihtolomamatkoilta!

Meidän lapsen luokalla monta sairastunutta, me aikuiset pysytään etätöissä, työpaikkammekin suosituksesta juuri nyt.