Viisaudenhampaista: missä iässä?
Missä iässä ne puhkesivat sinulle ja kuinka monta niitä tuli? Olivatko vaikeat poistaa vai saitko pitää ne?
Kommentit (12)
Mulla kaksi on pikkaisen tullut esiin, päälle 30 vuotiaana. Siellä ne on ihan rauhassa, tuskinpa enempää esiin tulevatkaan.
Tais olla kaksvitosena, noin?
Hammaslääkäri kehotti poistamaan ne, en totellut. Ovat vieläkin ehjät ja eivät mitenkään vaivaa. Olisi ollut turha ja kallis toimenpide.
Ikäni on nyt 58v ja hampaani ovat loistokunnossa reiättömät ja valkeat kiitos ahkeran harjauksen sekä langan. Yksi syy voi olla hyvä syljen eritys, etenkin öisin.
Olen nyt 22 vuotias, kaksi viisuria molemmin puolin alhaalla. Silloin tällöin kipuilevat kun kasvavat, ovat ihan pienet vielä, näkyvät jonkin verran ikenestä. En ole varaillut vielä mitään hammaslääkäriaikoja, en tiedä milloin ne pitäisi poistattaa.
Sain 6 viisuria, osa suussa. Keskeltä poistettu 3 kpl.
Mulle puhkes viime vuonna 30-vuotiaana 3 kappaletta, vielä ei oo aiheuttaneet ongelmia
Ollessani 15-v alkoivat kasvaa, pari poistettu reikiintymisen takia ollessani 36-38 -vuotias. Pari yhä tallella.
Yksi puhjennut, 30- vuotiaana. Leikattiin pois, koska painoi viereistä hammasta. Röntgenkuvassa näkyi, että 3 muuta viisuria on syvemmällä, eivät vielä puhkeamassa. Tämä todettiin 9 v sitten, eivätkä vieläkään ole puhjenneet.
Mulle tuli ylös 24-vuotiaana ja kumpikin aiheutti sen, että en saanut suuta auki kuin ihan vähän. Ne poistettiin vetämällä. 28-vuotiaana sain alaviisurit ja ne taas jouduttiin leikkaamaan, kun tulivat ihan poikittan ja painoivat seiskahampaita. Mun 21-vuotiaalta tytöltä poistettiin hiljattain päivystyksessä yksi viisaudenhammas, joka hankasi posken limakalvot ihan rikki ja vaikeutti nielemistä.
18 v. 4 tuli ja kaikki leikattiin, koska eivät mahtuneet. Poistot olivat vaikeita, 2 leikkauksella hammaslääkärissä ja 2 erikoisleikkauksella sairaalassa. Kahteen viikkoon ei pystynyt syömään kuin pilttiä eikä juomaan mitään kylmää eikä kuumaa..
Olinkohan 25 kun yksi poskea vasten kasvanut yläviisuri kiskottiin irti. Oli aika simppeli toimenpide, söin kiinteää ruokaa jo samana päivänä.
Toivottavasti muut viisaudenhampaat eivät puhkea, hammaslääkärissä olen ravannut elämäni aikana ihan tarpeeksi hammasrautojen takia.
Joskus parikymppisenä.Helposti lähtivät.
Oon 24-vuotias ja multa poistettiin pari viikkoa sitten yksi. Lähti aika helposti. Pahin oli se puudutuspiikki.