Varoittava kokemus AMK-opiskelusta
Kokemukseni on 2010-luvulta Itä-Suomesta. En mainitse korkeakoulun nimeä ainakaan vielä.
Kävin väyläopintoja terveysalalla ja tulin hyvin toimeen toisten opiskelijoiden kanssa. Sain erittäin hyviä arvosanoja toisista ja kohtalaisia arvosanoja muista aineista.
Lopulta koitti käytännön tentti, johon en ollut saanut paljoakaan harjoittelua ja minulle annettiin hylätty tulos tästä tentistä. Pian tämän jälkeen pidettiin palaveri, jossa oli koetta valvonut opettaja ja opinto-ohjaaja ja minulle suositeltiin opintojen lopettamista sanoen, että lisäopetusta ei voida antaa. Mitään jatko-ohjausta ei annettu ja näin jälkikäteen koin jääneeni tyhjän päälle; vahvuuksiani ei tunnistettu, vaan kannustettiin vain luovuttamaan. Olimme käyttäneet enemmän aikaa äidinkieleen, kuin alakohtaiseen osaamiseen.
Minulla oli myös outo kokemus, jossa tohtoriksi lukenut opettaja lähestyi minua tympeä ilme naamallaan minun palautettuani huolella tehdyn tehtävän ja sanoi, että siinä ei ollut "päätä eikä häntää". Totesin välittömästi tehneeni omasta mielestäni terävää työtä ja tuon jälkeen olen saanut hyviä arvosanoja myös yliopistossa. Hänen tapansa antaa palautetta tuntui tökeröltä.
Tämä ei ollut ainut huolta aiheuttava asia. Jouduin useamman kysymään neuvoa tiettyihin asioihin palkalliselta yhteyshenkilöltä, joka teki erikoisia tulkintoja kysymyksistäni. Hän sanoi, että olin kuulostanut tai jättänyt "vihaisen" yhteydenoton ja kun jostain syystä jouduin puhelinkeskusteluun tämän saman ihmisen kanssa opintoajan lopussa (avoimen opiskelijana), hän vaikutti uhkailevan minua sanomalla, että (liialliset) tiedusteluni olisivat haitaksi tai vahingoksi minulle itselleni ja sanoessani jotain muuta harmitonta tämä henkilö kilahti hetkellisesti ja huusi kovaan ääneen, että "PITÄÄ TEHDÄ TULOSTAAAA!"
Järkytyin tietysti tästä, mutta onnistuin pitämään malttini ja tälle ilmeisesti työhönsä kyvyttömälle ihmiselle tuli ilmeisesti parempi mieli, koska hän oli rauhallinen loppupuhelun ajan.
Nämä kokemukset kummittelevat edelleen mielessäni ja mietin, että miten paljon tällaista mahtaakaan jäädä raportoimatta ja miten moni syrjäytyy työelämästä jo ennen kuin se kerkeää alkaa.
Kommentit (32)
Ikävä kokemus sinulla. Toisaalta näissä asioissa on aina kaksi puolta. Voisiko olla mahdollista, että opiskelussasi on ollut jotakin sellaista, joka on herättänyt huolta opettajissa?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla toisen osapuolen näkemys asiaan= totuus on aina tuolla jossain. Itse olen opiskellut sanalla alalla samassa oppilaitoksessa ja vastaan tuli jos jonkinlaista tossunkuluttajaa. Täysin alalle sopimattomia. Yksi mm löi potilasta harjoittelussa. Sibä varmaan olet yksi noista.
Aika pitkälle menevää spekulaatiota.
Valta-asemassa olevan ammattilaisen pitäisi osata käyttäytyä maltillisesti ja ystävällisesti, vaikka joku ei olisi hänelle mieleen. Se, että joku on valta-asemassa suhteessa toiseen ei tarkoita sitä, että uhrissakin täytyy aina olla jotain vikaa.
Jos ei kestä perusjuttuja edes ylästatuksen turvin, on ehkä jäävi arvioimaan toisia tossunkuluttajia. Kyse on toki myös siitä, että koulutuspoliittisia parannuksia pitäisi saada aikaan, jotta opistoissa keskityttäisiin enemmän olennaiseen, jotta ihmiset saavat tarvittavat luvat tehdä kiinnostavaa työtä mahdollisimman vähäisillä esteradoilla ja juoksuhaudoilla.
Amk-pellekoulut voisi lopettaa, ne on kautta linjan täyttä kuraa ja verorahojen haaskuuta.
Opiskelijoissa tosiaan on monenlaisia ihmisiä. Suurin osa ymmärtää perustelut, miksi jotakin tehdään ja mikä on päämäärä. Mutta on niitäkin, jotka eivät kykene asettumaan opiskelemaan eivätkä osaa ottaa vastaan palautetta. Sinun tapauksessasi tietysti kuulostaa, että palaute ei ole ollut rakentavaa, mutta kysymykseksi jää, mitä kaikkea on tapahtunut ennen kuin tilanne on mennyt tuohon pisteeseen.
Ehkä et ole soveltuva alalle, jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä. Yliopistotentit voi silti sujua ihan hyvin.
Amk-opetus on pelkkää laulua ja leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoissa tosiaan on monenlaisia ihmisiä. Suurin osa ymmärtää perustelut, miksi jotakin tehdään ja mikä on päämäärä. Mutta on niitäkin, jotka eivät kykene asettumaan opiskelemaan eivätkä osaa ottaa vastaan palautetta. Sinun tapauksessasi tietysti kuulostaa, että palaute ei ole ollut rakentavaa, mutta kysymykseksi jää, mitä kaikkea on tapahtunut ennen kuin tilanne on mennyt tuohon pisteeseen.
Tummennettu alue ei liity aloitukseen, vaikka olet käyttänyt siihen suuren osan viestistä. Sinulla on tuossa premissinä, että opettaja itse osaa kuvailla päämäärät ja perustella. Tosiasiassa opiskelija joutuu usein jalkapallomaalivahdin tapaan arvaamaan, mihin suuntaan pitää hypätä. Tämä pätee myös muilla oppiasteilla. Ajan kanssa taito aavistaa, mihin suuntaan rangaistuspotku kehittyy, mutta hyväkin maalivahti päästää suuren osan rangaistuspotkuista verkkoon. Vaikka olen saanut nelosia ja vitosia AMK:ssa ja yliopistossa, vastaan on tullut myös tapaus, jossa opettaja antoi ykkösen suoritusmerkinnäksi ilman minkäänlaista kuvausta ja kerran menetin 10op käytyäni saman kurssin kaksi kertaa ja opettaja löysi aina konstin hylätä työni. Ensimmäisellä kerralla hylkäämisperuste oli se, että olin käyttänyt työssä myös ei-akateemisia lähteitä tutkimusjulkaisujen lisäksi, joka on kaikille muille opettajille ollut erittäin OK. Kyse oli siis AMK:sta.
Lisäksi sillä ei ole välttämättä mitään väliä, mitä sitä ennen on tapahtunut vai onko tapahtunut. Ammattilaisen pitäisi osata hillitä itsensä ja piste. Hän saa siitä palkkaa ja opiskelija puolestaan menettää rahaa ja aikaa joutuessaan neuvottelemaan ja tekemään juttuja, joilla ei välttämättä ole mitään käyttöä työelämässä, mutta jotka on pakko jaksaa paperin takia. Tämän takia ylästatuksessa olevilla ammattilaisilla pitäisi olla kantokykyä ja vuorovaikutustaitoja, jotta eivät muodostu muuriksi opiskelijan ja työelämän välille. Opiskelu itsessään on jo riittävän korkea muuri, koska samat taidot voisi osoittaa internet-aikana paljon nopeamminkin.
Toki tähän aloitukseen liittyy myös koulutuspoliittisia asioita, joihin yksittäinen ihminen ei voi eduskunnan tai päättävien elimien ulkopuolella hirveästi vaikuttaa.
Nää tapaukset tulee lisääntymään nyt kun ei enää testata alalle soveltuvuutta amk:ssa mitenkään...jos olisi ongelmia yhden opettajan kanssa niin ymmärtäisin, mutta vikaa on myös opiskelijassa jos on noin paljon ongelmaa. Kysy yksityiskohtaista palautetta jos et ole tyytyväinen saamaasi arvosanaan, siihen on oikeus!
"Olimme käyttäneet enemmän aikaa äidinkieleen, kuin alakohtaiseen osaamiseen."
Kaikesta päätellen ette käyttäneet riittävästi aikaa edes äidinkieleen.
MIkä ihme tämä on "Lopulta koitti käytännön tentti, johon en ollut saanut paljoakaan harjoittelua ja minulle annettiin hylätty tulos tästä tentistä."? Harjoittelu on opiskelijan tekemistä, ei jotain sellaista, mikä opiskelijalle annetaan. Miksi ihmeessä et harjoitellut asiaa, jos et sitä osannut?
Aloittajan kirjallinen anti kertoo, että ei taida olla koulu se ongelma..
En usko, että tentistä annetaan hylättyä kovin heppoisin perustein. Ehkä osasit asiat teoriassa, mutta käytännössä on parantamisen varaa. En tiedä, minkälaisia käytännön tentit ovat. Kuvittelisin, että ne ovat aitoja potilaakohtaamis- /hoitotilanteita tms. Jospa niissä on ollut jotain haastetta.
Tiedän monia opintonsa rimaa hipoen läpäisseitä, joista ei ole yhtään alalle. Täytyy siis olla taustalla jotain todella vakavia ongelmia, jos palaveerataan keskeyttämisestä. Jätät jotain kertomatta tai et ole ymmärtänyt saamaasi kritiikkiä.
Millaiset vuorovaikutustaidot sinulla itselläsi on, AP? Näiden viestiesi sävy on se, että sinä olet oikeassa ja kaikki muut ovat väärässä. Mitä tuo puhe statuksista ym. on? Miten se liittyy tähän mitenkään? Vaikutat hankalalta ja vänkäävältä tyypiltä.
Opiskelitko hoitajaksi ja tuo tentti oli näyttö koululla liittyen aiemmin käytyihin labroihin? Jos oli, niin outoa jos et saanut uudestaan yrittää. Meillä oli labroissa todella vähän aikaa oikeasti harjoitella asioita, ja näytön sai kyllä uusia,useampiakin kertoja. Muutenkin sen pääsi melko helposti läpi, itse tein jännitystärinöissäni todella paljon pieniä virheitä ja olin satavarma että uusinta tulee, mutta läpi meni kuitenkin rimaa hipoen.
Ilmeisesti polkuopintolaiset eivät ole saaneet riittävästi käytännön harjoitusta, kun polkulaiset eivät taida saada osallistua harkkoihin.
Polkuopintoja aukeaa paljon enemmän kuin niiden kautta mennään sisään opiskelemaan. Minne lie välissä katoavat. Osa tietty hakee yhteishaussa eikä polun erillishaussa, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti polkuopintolaiset eivät ole saaneet riittävästi käytännön harjoitusta, kun polkulaiset eivät taida saada osallistua harkkoihin.
Polkuopintoja aukeaa paljon enemmän kuin niiden kautta mennään sisään opiskelemaan. Minne lie välissä katoavat. Osa tietty hakee yhteishaussa eikä polun erillishaussa, mutta silti.
Meillä ainakin saa polulla osallistua harjoitteluihin. Sekin on vasta toisella lukukaudella, sitä ennen on samat labraharjoittelut ja eka näyttä niinkuin muillakin.
Vierailija kirjoitti:
On vai? Missä AMK:ssa olet opiskellut, kun sinulla on tuollainen kokemus? Oma kokemukseni oli täysin päinvastainen. Yliopistossa sai opintopisteitä huomattavasti pienemmällä työmäärällä kuin AMK:ssa.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole.
Olisi kiva kuulla toisen osapuolen näkemys asiaan= totuus on aina tuolla jossain. Itse olen opiskellut sanalla alalla samassa oppilaitoksessa ja vastaan tuli jos jonkinlaista tossunkuluttajaa. Täysin alalle sopimattomia. Yksi mm löi potilasta harjoittelussa. Sibä varmaan olet yksi noista.