Jari Sinkkonen: Näin teet vauvasi onnelliseksi
Kommentit (9)
Jari Sinkkonen puhuu asiaa. Äitinä oleminen on kevyempää, jos ei kokoajan ajattele, että mitä minä nyt menetän. Meillä on viisi lasta ja tärkein isän tehtävä silloin , kun vauva oli aivan pieni, näytti olevan äidin vahvistaminen. Kun imetin hän usein istui vieressä käsi hartioillani ja katseli hellästi, hän valoi minuun uskoa selviytymisestä. Hän kävi töissä ja toi näin tunteen taloudellisesta turvallisuudesta. Toki vaihtoi tarvittaessa vaipat ja kylvetti ja piti vauvaa sylissä kun ehti. Me olemme vanhanaikaisia ihmisiä emmekä ajatelleet, että mies on "marginalisoitu", jos ei tee kaikkia samoja asioita kuin äiti. Kun hän lähti aamulla ennen seitsemää raskaaseen työhön niin ei tullut mieleenkään, etteikö hän antaisi perheelleen parastaan sydämestään. Lapsistamme (enimmäkseen poikia) tuli oikein hyviä isiä, jotka ehkä vähän enemmän "sirkuttavat" ajan tavan mukaan. :)
Tärkeää asiaa, mutta isä marginalisoidaan. Mieheni on ollut ihana, läheinen ja "sirkuttava" vanhempi lapsillemme.
Kun vauva-aika on ohi, pitäisi alkaa kertoa, että maailmassa on muitakin ihmisiä, jotka on huomioitava ja joita on kunnioitettava. Että elämä ei ole sitä mitä minä haluan ja miltä tuntuu minusta. On työtä. Sääntöjä.
Meillä naapurin lapset väittävät ajotietä omaksi pihakseen, koska heidän pitää olla siinä, jotta se olisi naapurin korvat, istutukset, ajoneuvot, ikkunat, ja itse saa rauhassa olla laittamassa terveellistä ruokaa ja lapset saavat liikuntaa 15 tuntia vrk. Kaikki tehdään naapurin pussista. Ei auta, vaikka naapuri itkee että milloin asfaltin hakkaaminen kirkuminen karjuminen möyke loppuu. Se vain saa naapurin innostumaan ja keksimään uusia tapoja olla ajotiellä. Hankkia isompi lauma ajotielle. Ja tartuttaa ja vaatia muitakin olemaan jotta itse ei olisi ainoa ja ajotiellä olemisesta tulisi alueen normi.
Laumatouhulla ajotiellä 10 vuotta kiusatulle on haettu lähestymiskieltoja oahoinpitelysyyte kirkumisesta.
Opettajat, lto:t: Auttakaa ihmisiä, joita naapuri kiusaa tahallisesti lastensa kautta. Opettakaa ennen aakkosia, ennen ensimmäistäköän ateriaa, ennen ensimmäistäköän pallonpotkaisua, ulkoilua, että tärkeintä on kunnioittaa muita ihmisiä. Heidän koti on pyhä. Se outöisi olla levon ja rauhan tyyssija. Ei naapurin pallojen kohde.
M"Minä haluan ja minusta tuntuu" lasten naapuri, joille ei opeteta velvollisuuksia oteta kauppaan, ruoanlaittooon, jne vaan se on vaan " lapset on lapsia" ja ne tekee mitä haluaa eli niin että niistä on naapurille haittaa ei minulle
Ei ole MITÄÄN syytä miksi isä ei voisi olla ihan yhtä tärkeä ja hoivaava vanhempi vauvalle kuin äitikin, mutta tätähän naiset eivät jostain syystä halua kuulla. Ensin omitaan vauva ja sitten valitetaan kun on niin raskasta huolehtia kaikesta yksin. Isän pitäisi ilmeisesti huolehtia vauvasta juuri silloin kuin rouva äidille sopii pitää tauko, mutta muulloin isä on aina kakkosluokan vanhempi. Aika masentavaa.
Tasan ainoa asia mitä isä ei voi tuoda pöytään on rintamaito, mutta eipä läheskään kaikki äiditkään sitä pysty tuottamaan. Rintapumppu on myös keksitty.
Äiti sitä, äiti tätä, isää ei näköjään tarvita Sinkkosen mukaan? Jos vauva itkee, eikö isä voi ottaa häntä syliinsä??
En vois olla enempää samaa mieltä kuin edellinen kommentoija. Ja toi Sinkkonen vois painua jo kuuseen noiden iänikuisten äiti äiti äiti -juttujensa kanssa.
Jotkut, eivätkä kovinkaan harvat tapaukset, tulee mustasukkaiseksi kun äiti hoitaa vauvaa. Näin lukee joissain kirjoissakin, ettei saa liikaa kiinnittää huomiota vauvaan. Aikuinen mies tekee kaikkea muuta paitsi imettää. Vaikka käy töissä, silti voi tehdä myös kotitöitä kuten naisetkin tekee, eikä vaatia täysihoitoa koska "minä käyn työssä". Jos tulee toinen lapsi, on siinä jo kaksi mustasukkaista, ja kun tulee kolmas lapsi, niin siinä on jo neljä mustasukkaista, mikäli mies ei ole aikuinen. Jos mies on aikuinen, vain oikeat lapset on mustasukkaisia.
"Kun vauva parahtaa itkemään, äiti tulee ja auttaa"
Vauvako siis jo oppii, että isä ei tule?
Harvemmin isät ovat toivotunlaisia, ei ainakaan -40 luvulla syntyneet.