Eka kerta gynelle, milloin?
Minkä ikäisenä ja mistä syystä kävitte ensimmäisen kerran gynekologilla? Jännittikö/pelottiko ja miten reissu lopulta meni?
Aloitin seksielämän 19-vuotiaana ja nyt olen kohta 22, minulla on yhteensä 3 kumppania ollut, ja tämän nykyisen poikaystäväni kanssa haluaisin kokeilla e-pillereitä ainaisen kortsun kanssa sähellyksen sijaan. Kerran aiemmin neitsyenä sain pillerit kuukautiskipuihin ilman mitään sisätutkimusta tms, mutta olen kuullut että seksielämän aloittamisen jälkeen se tutkimus olisi pakollinen? Olen varsin ujo ja sen lisäksi, että tarjoaisin toosani tuntemattoman ronkittavaksi minua ahdistaa pahasti sekin, että olen tällä lailla lykännyt vuosia tautitarkistustakin sun muuta. Ääh.
Kommentit (14)
Mä oon 24 enkä ole koskaan käynyt gynellä, pitäisi varmaan, mutta hävettää levittää toosa jonkun ronkittavaks.. :( Ajatus ahdistaa kauheasti. Lykkään varmasti menoa kunnes on liian myöhäistä.. Noh, vielä tähän ikään mennessä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia "siellä". Kauhulla odotan
Ymmärrän, että seksielämän alettua on hyvä käydä gynellä, mutta entä jos seksielämää ei ole ollenkaan? Terveisin 24v neitsyt
Itse kävin 14-vuotiaana ekan kerran. Nyt ikää 24v. Ihan peruskauraa. Hyvä fiilis tulee kun tietää että kaikki on ok alakerrassa. :) Rohkeasti vaan ja kannattaa kertoa lääkärille että jännittää.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 01:36"]Kannattaa mennä, itse kävin gynellä ensimmäisen kerran jo 16 vai 17-vuotiaana e-pillereiden takia :)
[/quote]
Kovin aikaisin oot seksileikit aloittanut. Olet kuitenkin ollut lapsi, alaikäinen, vanhempien holhottava.
Kannattaa mennä. Itse käyn aina naisgynellä. Jotenkin helpompi niin. Ekan kerran hain pillerit 18-vuotiaana. Ei siellä mitään kamalaa tapahdu. Sullakin ollut noita kumppaneita useampi, niin ei kannata lykätä käyntiä enää.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 01:36"]Kannattaa mennä, itse kävin gynellä ensimmäisen kerran jo 16 vai 17-vuotiaana e-pillereiden takia :)
[/quote]
Kovin aikaisin oot seksileikit aloittanut. Olet kuitenkin ollut lapsi, alaikäinen, vanhempien holhottava.
[/quote]
No ei niitä pillereitä pelkkään ehkäisyyn käytetä
Ensimmäisen kerran kävin juuri 16v täyttäneenä, hain pillerit kuukautiskipuihin. Parin kuukauden päästä niille tuli muutakin käyttöä, kun aloin seurustella parhaan kaverini kanssa :)
Pillerit sain 18-vuotiaana, jolloin ohjeistettiin käymään gynellä sisätutkimuksessa vuoden päästä, ja siellä sitten viime kesänä kävin. Menin suosiolla yksityiselle (Aava), jotenkin julkinen puoli tökki ja olin kuullut niin paljon huonoa siitä. Jännitin tietenkin ihan hirveästi, mutta sisätutkimus oli äkkiä ohi eikä ollenkaan niin kamalaa mitä pelkäsin :D Oloa helpotti se, että gyne on nähnyt niitä toosia itseäni ennen jo satoja, ellei tuhansia, ja kun sitä tekee työkseen, suhtautuu siihen ihan yhtä neutraalisti kuin vaikka kurkkuun katsomiseen.
Olen 27v ja en ole vieläkään käynyt. Miksi olisin? Ei ole ongelmia ollut, eikä e-pillereille tarvetta. Neitsyt en ole, mutta kortsua aina käyttänyt. Mielestäni naisen sukupuolielimet medikalisoidaan ihan turhaan, ihan kuin ne olisi joku hirveä sairaus itsessään minkä takia pitää käydä säännöllisesti lääkärissä.... eihän neuro- tai kardiologillakaan käydä kerran vuodessa tarkastuksessa???
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:15"]
Olen 27v ja en ole vieläkään käynyt. Miksi olisin? Ei ole ongelmia ollut, eikä e-pillereille tarvetta. Neitsyt en ole, mutta kortsua aina käyttänyt. Mielestäni naisen sukupuolielimet medikalisoidaan ihan turhaan, ihan kuin ne olisi joku hirveä sairaus itsessään minkä takia pitää käydä säännöllisesti lääkärissä.... eihän neuro- tai kardiologillakaan käydä kerran vuodessa tarkastuksessa???
[/quote]
Kondomi ei suojaa kaikilta tartunnoilta. Esim hpv voi tarttua siitä huolimatta ja aiheuttaa myös syöpää. En minäkään vuosittain välttämättä käy. Eihän sinne pakko mennä ole, mutta käyn varmuuden vuoksi.
En ole koskaan käynyt ja olen 24v.
Aloitin seurustelun 21-vuotiaana, sitä ennen oli yksi yhden illan juttu ja vaikka oli kortsu käytössä, kävin seksitautien testauksessa.
Olimme viime kevääseen asti etäsuhteessa, joten ihan kortsut kyllä riittivät. Nytkin vielä niillä mennään, koska en halua sekoittaa elimistöäni ties millä aineilla ja kohtahan tässä voisi lapsia jo hankkia... Mutta gynellä pitäisi varmaan käydä?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:15"]
[/quote]
Kondomi ei suojaa kaikilta tartunnoilta. Esim hpv voi tarttua siitä huolimatta ja aiheuttaa myös syöpää. En minäkään vuosittain välttämättä käy. Eihän sinne pakko mennä ole, mutta käyn varmuuden vuoksi.
[/quote]
Ei se lääkäri hpv-tartunnalle mitään voi. Syöpää varten on seulonnat. Jos sinulla on paljon irtosuhteita, toki kannatta käydä tautitesteissä. Mutta epäilen, ettet perustarkastuksessa käydessäsi edes testautua itseäsi. Muutoin jatkuva tarkastelu on oikeasti aika turhaa. Tietysti jos se saa olosi tuntumaan varmemmata, onhan siitä hyötyä.
Kannattaa mennä, itse kävin gynellä ensimmäisen kerran jo 16 vai 17-vuotiaana e-pillereiden takia :)