Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä työkkäristä! Jos jollakin olisi kokemuksia :)

Vierailija
21.07.2015 |

Mä tein mollin sivulla sen ilmottautumisen. Sieltä otetaan yhteyttä tässä kuussa. Kun sieltä virkailija soittaa, mitä ne puhelimessa sitten sanoo, tehdäänkö mun kanssa puhelimitse joku työllistymissuunnitelma vai pitääkö paikan päälle mennä? 

Löytääkö työkkäri kuinka helposti jotain töitä tai koulutusta? Olen siis 24vuotias ammattikouluttamaton. 

Karenssia ainakin pukkaa heti alkuunsa, onko se tosiaan 21viikkoa?? Ihan hirveän paljon, mistä sitä rahaa sitten saa karenssin ajaksi? 

Miehen kanssa asutaan, mies vakitöissä joten toimeentulotukeakaan ei välttämättä saada. 

Jos työkkäristä ehdotetaan esim mulle jotain koulutusta ja kieltäydyn siitä (jos koulutus on vaikkapa sellainen, johon en ominaisuuksiltani sovellu) mutta siltikin siihen siis pitää hakeutua, muuten tulee taas karenssia?

Esim mulla ei ole mitään tekniikkapäätä ollenkaan. Jos työkkäri ehdottaa mulle jotain koulutusta tai työtä, missä tarvitaan tekniikan alan osaamista ja ymmärtämistä, niin miksi tuohon olisi pakko hakea, jos en varmana siihen sovellu?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis nyt netin kautta ilmoittautunut työnhakijaksi? Jos näin, sun täytyy varmaan mennä 7 vuorokauden sisällä käymään henkilökohtaisesti työkkärissä. Muuten se netti-ilmoittautuminen raukeaa. Näin ainakin Helsingin te-toimistoissa.

Vierailija
2/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:05"]

Olet siis nyt netin kautta ilmoittautunut työnhakijaksi? Jos näin, sun täytyy varmaan mennä 7 vuorokauden sisällä käymään henkilökohtaisesti työkkärissä. Muuten se netti-ilmoittautuminen raukeaa. Näin ainakin Helsingin te-toimistoissa.

[/quote] Ja höpsis! Älä valehtele kysyjälle, joka on tosissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:41"]

Ensin tehdään varmaan alkukartoitus, riippuen vähän missä asut. Jos olet alle 25 ja ammattikoulutusta vailla sulle tulee 5 kk odotusaika, jolta et saa työttömyyskorvausta. Lisäksi sulla on koulutukseenhakuvelvolllisuus kunnes täytät 25. Työpaikka ja koulutuspaikka sun pitää hankkia ihan itse. Työkkäristä saat apua, vaikka ammatinvalinnanohjausta jos et tiedä mitä haluaisit opiskella. Miksi ihmeessä olet jo 24 etkä ole opiskellut mitään?

[/quote]

Mitä sitten, kun täyttää 25vuotta, miksi sillon ei enään ole velvollisuutta hakea koulutuksiin? En ole opiskellut, koska mulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja vakava masennus takana. Masentunut olen edelleenkin, mutta paljon vähemmän mitä aikoinaan. Sosiaalisten tilanteiden pelko on edelleenkin (10v sairastanut jo tätä)

Mutta haluan nyt yrittää päästä työelämään tai kouluun, etten syrjäytyisi enempää. Olen jo nyt niin erakoitunut. Yritän ainakin, jos ei onnistu, psykiatrille sitten.

AP

[/quote]

Jos sulla on tuollainen tausta, niin eivät varmasti suoraan edes suosittele töihin hakua, käyvät sun kanssa läpi sen että voisitko hakea johonkin kouluun, koska kaikilla pitää olla edes joku koulu käytynä peruskoulun päälle, ja sitten voi olla että suo suositellaan jonnekin kuntouttavaan työtoimintaan kokeileman työntekoa, tai ehkä jopa nuorille suunnattuun ryhmään jonnekin työpajalle, jopa mielenterveyskuntoutusta eli terapiatyötä voisi ehdottaa, mutta siinä pitää olla pitkä sairasloma tai sairaseläke päällä.

Vierailija
4/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:07"]

[/quote]

Minkä ihmeen takia valehtelisin? Kyllä se näin on.

Vierailija
5/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:07"]

[/quote]

Minkä ihmeen takia valehtelisin? Kyllä se näin on.

[/quote] Joo sinulle, joka asut Porvoossa. Me muut osaamme lukea ja tiedämme, että odottelemme soittoa te-toimistosta kaikessa rauhassa.

Vierailija
6/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ap, suosittelen sinulle ammatinvalintapsykologia ja sitten hakemista kouluun.

Vierailija
7/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, oisko vaan parempi mennä psykiatrille ja hakea sairaslomaa ja jos Kela sen myöntää niin sitten kokeilla jotain kuntouttavaa työtoimintaa tms? Siis tuollaiselle ei pääse jos ei ole sairaslomalla?

AP

Vierailija
8/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tehdään varmaan alkukartoitus, riippuen vähän missä asut. Jos olet alle 25 ja ammattikoulutusta vailla sulle tulee 5 kk odotusaika, jolta et saa työttömyyskorvausta. Lisäksi sulla on koulutukseenhakuvelvolllisuus kunnes täytät 25.

Työpaikka ja koulutuspaikka sun pitää hankkia ihan itse. Työkkäristä saat apua, vaikka ammatinvalinnanohjausta jos et tiedä mitä haluaisit opiskella. Miksi ihmeessä olet jo 24 etkä ole opiskellut mitään?

Vierailija
9/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin sovin työntekijän kanssa ajan työkkäriin ja siellä kyseltiin miltä aloilta haluaisin töitä jne vai haluanko kouluun sieltä sitten neuvovat eteenpäin.. kursseille ne sinut pakottavat jos ei ole sillä hetkellä mitään ja joo saat karenssia jos et suostu menemään.. pyydä vain sellaista työtä mitä oikeasti haluaisit tehdä. ei ne sulle sitä työpaikkaa etsi... itse joudut hakemaan

Vierailija
10/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisko joku muuten kertoa jolla kokemusta... voiko lapsen syntymän jälkeen käydä esim kerran viikossa töissä niin että se ei vaikuttaisi tukiin tai ei edes haittaisi se jos vaikuttaa mutta tuleeko siitä hirveää paperisotaa ja vääntämistä kelan tai sossun kanssa sitten? en ole tällä hetkellä töissä ja keväällä keskeytin koulun jatkan 2017 kun LA on kohta...

Vierailija
11/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ainakin kyseltiin (kun olin 19v), että miksen hakenut ammatilliseen koulutukseen ja tuet evättiin sen takia. Lukio ei oikeuttanutkaan tukiin.

Vierailija
12/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiylomalla voi työskennellä sunnuntaissin ilman, että vaikuttaa alentavasti päivärahaan.

Vierailija
13/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen pitää suostua. Jos sanoo ettri osaa niin tulkitaab kieltäytymiseksi ja karennssia pukkaa. Typerin ikinä on ollut kampaajan paikka 10 vuotta sitten. Nimittäin en ole parturi enkä kampaaja. Mutta kun työkkärin täti oli katsonut että tähän sovellun niin ei ku pari kk.karenssia. kyllä mä sinne kampaamoon soitin mutta eivät hakeneet merkonomia vaan ihan henkilöä leikkaamaan hiuksia. Ei auttanut valitusprosessi. Ei ne koskaan lausuntoa muuta.

Vierailija
14/14 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:41"]

Ensin tehdään varmaan alkukartoitus, riippuen vähän missä asut. Jos olet alle 25 ja ammattikoulutusta vailla sulle tulee 5 kk odotusaika, jolta et saa työttömyyskorvausta. Lisäksi sulla on koulutukseenhakuvelvolllisuus kunnes täytät 25. Työpaikka ja koulutuspaikka sun pitää hankkia ihan itse. Työkkäristä saat apua, vaikka ammatinvalinnanohjausta jos et tiedä mitä haluaisit opiskella. Miksi ihmeessä olet jo 24 etkä ole opiskellut mitään?

[/quote]

Mitä sitten, kun täyttää 25vuotta, miksi sillon ei enään ole velvollisuutta hakea koulutuksiin? En ole opiskellut, koska mulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja vakava masennus takana. Masentunut olen edelleenkin, mutta paljon vähemmän mitä aikoinaan. Sosiaalisten tilanteiden pelko on edelleenkin (10v sairastanut jo tätä)

Mutta haluan nyt yrittää päästä työelämään tai kouluun, etten syrjäytyisi enempää. Olen jo nyt niin erakoitunut. Yritän ainakin, jos ei onnistu, psykiatrille sitten.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän