Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Äiti sitä, äiti tätä" - miksi puhua noin?

Vierailija
18.07.2015 |

Miksi monet puhuvat itsestään lapsilleen 3. persoonassa "Äiti laittaa takin päälle", "Äiti tekee voileipää", "Äiti juo kahvia". Puhuvatko he töissäkin samoin "Leena menee tauolle"? Miksi lapsille ei voi puhua niinkuin ihmisille yleensäkin "Minä laitan takin päälle", koska kyllähän lapsi nyt tietää, että äiti siinä takkia päälleen laittaa?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 23:45"]

Jos kyseessä on pieni lapsi, yksikön kolmannen persoonan käyttö on normaalia hoivakieltä. Esim. alle 1,5-vuotias ei vielä hallitse persoonapronominien käyttöä. Siksi äiti puhuu vaistomaisesti itsestään kolmannessa persoonassa "äitinä", isä samoin kolmannessa persoonassa "isänä" jne. Jos hoivaaja käyttäisi itsestään minä-pronominia, pieni lapsi ei hahmottaisi kovin helposti, kenestä on kyse, koska meistä jokainen voi olla minä, sinä tai hän erilaisissa tilanteissa. Täältä löytyy lisätietoa:

http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/2004_483.pdf

Jos tällainen puhetapa jää päälle, se alkaa tietysti jossain vaiheessa kuulostaa kummalliselta.

[/quote]

Paitsi sitten isommille se voi olla sellaista kuittailua, "no äiti laittaa sulle vettä (kun et vielä vaavi osaa ottaa itse) *huokaus*".

Vierailija
22/22 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 23:45"]

Jos kyseessä on pieni lapsi, yksikön kolmannen persoonan käyttö on normaalia hoivakieltä. Esim. alle 1,5-vuotias ei vielä hallitse persoonapronominien käyttöä. Siksi äiti puhuu vaistomaisesti itsestään kolmannessa persoonassa "äitinä", isä samoin kolmannessa persoonassa "isänä" jne. Jos hoivaaja käyttäisi itsestään minä-pronominia, pieni lapsi ei hahmottaisi kovin helposti, kenestä on kyse, koska meistä jokainen voi olla minä, sinä tai hän erilaisissa tilanteissa. Täältä löytyy lisätietoa:

http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/2004_483.pdf

Jos tällainen puhetapa jää päälle, se alkaa tietysti jossain vaiheessa kuulostaa kummalliselta.

[/quote]

Eiköhän joku 5-v jo tajua, joten sille ei tarvitse puhua itsestään kolmannessa persoonassa. Saati vanhemmat lapset.

Enkä minä kyllä tekisi yhtään mitään päätelmiä perheen väleistä tai suhteista sen perusteella, sanooko lapset äitiään äidiksi vai liisaksi tai isäänsä isäksi tai lasseksi. Jos äiti on liisa ja isä lasse, niin niiden nimethän ne on, ei sen kummempaa.

"Jos hoivaaja käyttäisi itsestään minä-pronominia, pieni lapsi ei hahmottaisi kovin helposti, kenestä on kyse, koska meistä jokainen voi olla minä, sinä tai hän erilaisissa tilanteissa"

Niin no, eihän äiti-nimitys mikään juuri nicopetterin äidin yksinoikeus ole, kaikkien nicopetterin kavereiden ja kaupassa samaan aikaan olevien lastenkin äidit on "nimeltään" äitejä, joten ei kuulosta oikein uskottavalta tuo selitys. Kuka tahansa nainen voi olla äiti yhtä hyvin nicopetterin äiti, joten yhtä sekavaa äiti-sanan käyttäminen tuola perusteella on kuin minä-sanankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla