Labrojen näytteenottovessa ja bideesuihku
Pari päivää sitten saatu lähete labraan virtsanäytettä varten , ja ohjeistus kuului että näytteenottovessassa olevalla bideesuihkulla pitää ensin peseytyä.
Tiedän että olen bakteerikammoinen ehkä liiaksikin mutta siis mielenkiinnosta: onko tää bidee ihan yleinen käytäntö?
Onko tää vaan mun bakteerikammo vai tuntuuko muistakin jotenkin super ällöttävältä peseytyä sillä yleisessä vessassa ja vielä labran?
Taisi oma näyte mennä päin mäntyä sitten..
Kysyn , koska olen äskettäin palannut Suomeen ulkomaan vuosien jälkeen jossa käytäntö oli että näytepurkin kylkeen lätkäistiin käteen yksittäispakattu puhdistuspyyhe.
Kuulostanee provolta tai jotain mutta tässä nyt puoliksi tosissaan kysyn ja ihmettelen tuota bideetä :-D
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Laboratorion yleisöwc:t siivotaan päivittäin, ja wc:n pesu oikeaoppisesti sisältää sekä bideesuihkun suihkupään pyyhkimisen yleispuhdistusaineella tai desinfoivalla puhdistusaineella että vedenlaskun letkusta 30 sekunnin ajan. Suihkupäät myös dekotetaan (huuhteludesinfektiokone, lämpötila yli 92 astetta 1,5 minuutin ajan). Mikäli näin ei tehdä ajan ja resurssien puutteessa, voit edelleen luottaa siihen, etteivät normaaliälyiset työnnä suihkupäätä toosaansa eivätkä takapuoleensa kiinni, eli veden juoksutus riittää.
Ja dekotus siis viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Laboratorion yleisöwc:t siivotaan päivittäin, ja wc:n pesu oikeaoppisesti sisältää sekä bideesuihkun suihkupään pyyhkimisen yleispuhdistusaineella tai desinfoivalla puhdistusaineella että vedenlaskun letkusta 30 sekunnin ajan. Suihkupäät myös dekotetaan (huuhteludesinfektiokone, lämpötila yli 92 astetta 1,5 minuutin ajan). Mikäli näin ei tehdä ajan ja resurssien puutteessa, voit edelleen luottaa siihen, etteivät normaaliälyiset työnnä suihkupäätä toosaansa eivätkä takapuoleensa kiinni, eli veden juoksutus riittää.
Tätä just meinasin. Niinhän sitä luulisi että kukaan ei työnnä sitä syvälle mut koskaan ei tiedä kuka ” puoliälyinen” sen saattaa tehdäkin.
Auttaako kammoon, jos ennen bideen käyttöä huuhtelet sitä suihkupäätä hanavedellä?
Tai pese se toosas hanavedellä käsin.
Sä voit ap käydä hakemassa labrasta näytepurkin ja ottaa näytteen kotona viedä sen sitten labraan.
Kun olisi tiennyt että täällä tuo käytäntö nii olis osannut varautua vaikka jollain desinfiointipyyhkeillä. Toivottavasti näyte ok, kävin pesulla juuri hetki ennen labraan menoa :D
Hyvä tietää että voi pyytää kotiin purkin , kiitos!
Kieltämättä minuakin ällöttää ne yleiset bideet, ja olen siis itse sairaalassa laitoshuoltajana ja niitä pesen ja desinfioin. Kyllä ne välillä on niin täynnä kaikenlaista mönjää, että itse en käytä, jollei ole pakko.
Viimeksi labrassa käydessäni valutin kuumaa vettä bideestä ennen kuin pesin itseni.
Jos pelkäät että joku on työntänyt suihkun reikäänsä, on sama tyyppi yhtä hyvin voinut hinkata alapäätään vessaistuimen renkaaseen, kosketella värkkiään ja sitten pesemättömillä käsillä lähminyt hanaa, ovenkahvaa tai oikeastaan mitä vain. Tätä voi tapahtua myös vessan ulkopuolella ja siltikään kovin moni ei taida siihen kuolla tai edes sairastua.
Jos et aio itse tunkea suihkua ruumiinaukkohisi katsoisin että veden siitä alapäähäsi ruiskuttaminen 10 cm etäisyydeltä on pienempi riski kuin ovenkahvaan ilman hanskoja tarttuminen.
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkäät että joku on työntänyt suihkun reikäänsä, on sama tyyppi yhtä hyvin voinut hinkata alapäätään vessaistuimen renkaaseen, kosketella värkkiään ja sitten pesemättömillä käsillä lähminyt hanaa, ovenkahvaa tai oikeastaan mitä vain. Tätä voi tapahtua myös vessan ulkopuolella ja siltikään kovin moni ei taida siihen kuolla tai edes sairastua.
Jos et aio itse tunkea suihkua ruumiinaukkohisi katsoisin että veden siitä alapäähäsi ruiskuttaminen 10 cm etäisyydeltä on pienempi riski kuin ovenkahvaan ilman hanskoja tarttuminen.
No, en koske kahvoihinkaan paljain käsin ja (yleisten vessojen) istuimen renkaat vuoraan aina kerroksilla paperia. Tiedä sitten missä menee raja ylivarovaisuuden ja hysteerisyyden kanssa mut näillä mennään
Vuosien aikana kun Suomi on muuttunut olen alkanut epäilemään tuota bide suihkun puhtautta. En ikinä enään käyttäisi sitä julkisissa vessoissa.
Näytteenottovessat labrassa jossa itse olin joku aika sitte oli unisex-vessoja joten inhottava systeemi jo valmiiksi ja sit vielä tuo. Hoitaja vielä tivasi että no peseydyitkö ennnen näytteenottoa niinkuin ohjeistettiin. Jotenkin vastenmielistä omaan makuun.
Joko epäselvä näytteen tulos tai sit bideesuihku, eipä siinä jää paljon vaihtoehtoa
Kyllä ne puhdistetaan säännöllisesti ja saatan itsekin töissä seurata näytteenotto wc:n siisteyttä ja tarvittaessa siivoan siellä. Vessassa on käsihuuhdetta eli voit itsekin halutessa käsipaperia käyttäen pyyhkiä desillä wc-renkaan ja bileetsuihkun ja valuttaa vettä reilusti siitä suihkusta ennen käyttöä. Näytteenottovessan tulisi aina olla hygieenisen oloinen ja jos se ei sitä ole, niin ota näytteenottosetti kotiin ja anna näyte siellä ja tee valitus labraan tilojen epäsiisteydestä. Kyllä muakin ällöttäisi antaa virtsanäyte likaisessa vessassa.
T.labrahoitaja
Minä pesen sen suihkun saippualla ja vedellä ennen käyttöä, silloin kun joudun yleisessä vessassa käymään.
On yleinen käytäntö. Meidän labrassa lasketaan minuutin ajan kuumaa vettä suihkusta joka aamu, loput on laitoshuoltajan vastuulla. En rehellisesti sanoen tiedä mitä hän mahdollisesti tekee sille. Useimmat virtsanäytteet on mahdollista ottaa kotonakin, välineet saa labrasta.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä minuakin ällöttää ne yleiset bideet, ja olen siis itse sairaalassa laitoshuoltajana ja niitä pesen ja desinfioin. Kyllä ne välillä on niin täynnä kaikenlaista mönjää, että itse en käytä, jollei ole pakko.
Viimeksi labrassa käydessäni valutin kuumaa vettä bideestä ennen kuin pesin itseni.
Riittää kun tekee huolellisen alapesun ja kuivauksen, ei tarvitse pestä itseään.
Suihkupään voi huuhdella kuumalla vedellä, ennen alapesun aloittamista. Aamuisin juoksutetaan kuumaa vettä suihkuletkusta 1min. Itse ottaisin näytteenottovälineet kotiin, ja toimittaisin täytetyt putket labran näytteen palautusautomaattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vuosien aikana kun Suomi on muuttunut olen alkanut epäilemään tuota bide suihkun puhtautta. En ikinä enään käyttäisi sitä julkisissa vessoissa.
Miten muuttunut?
Jos on sekafloora tulos, ei ole peseytynyt?
Vierailija kirjoitti:
Jos on sekafloora tulos, ei ole peseytynyt?
MINÄ PESEN AINA SEN SUIHKUNPÄÄN ENSIN SIINÄ LAVUAARISSa.