Kaveri soitti äsken kotimatkalla baarista raiskaajien varalta
Siis joo ihan kiva, mutta kello on neljä ja minä selvinpäin nukkumassa. Mitään havaittua vaaraa ei ollut, sanoi että tekee näin aina kun kävelee kotiin baarista koska se pitää raiskaajat loitolla. Sain sitten kuunnella 10 minuuttia kännistä solkotusta, heti alussa huomasin että mun puoli puhelusta on täysin yhdentekevä.
Siis kiva miten aivopestään nuoret naiset uskomaan, että se puskaraiskaaja vaanii missä vain ja että aina pitää olla avaimet nyrkissä aseena, toisessa kädessä pippurisumute ja eteenpäin liikutaan jalkoja potkien ja taisteluhuutoja karjuen. Tottakai saa soittaa jos huomaa jonkun oikeasti vaanivan tai että on muuten kuumottava olo jos joku epäilyttävä porukka kävelee samalla kadulla, mutta hei haloo oikeasti. Olen asunut näillä seuduilla vuosia eikä täällä ole tapahtunut mitään. Varsinkaan kun naisen kotimatka on isoja teitä myöten valaistua katua koko matka.
Se ei tietenkään ole mikään uhka että ottaa tuntemattomilta drinkkejä vastaan tai menee heidän luokseen jatkoille vaikka on tutustuttu pilkun jälkeen. Mutta kotimatka, se on se pahin tottakai.
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 04:29"]aha. Fiksuinta olisi olla humaltumatta, on sitten mies tai nainen. Selvinpäin on helpompi juosta karkuunkin.
[/quote]
En tarkoita tuota, itsekin kännään mutta vasta huomenna. Sitä en tajua että vaikka ei pelottaisi tai olisi mitään tilannetta päällä, tuo on perus varokeino siinä missä kengät jalkaan ja takki päälle että soitetaan aamuneljältä ihmisille 10+ minuutin puheluita. Mulla on puhelin öisin päällä hätätilanteita varten ja hätätilanteeksi en laske sitä että joku kävelee kotiinsa!
Ainahan naisen pitää olla tietyllä tavalla varuillaan mutta tuo nyt menee vaan liian pitkälle.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 04:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 04:29"]aha. Fiksuinta olisi olla humaltumatta, on sitten mies tai nainen. Selvinpäin on helpompi juosta karkuunkin. [/quote] En tarkoita tuota, itsekin kännään mutta vasta huomenna. Sitä en tajua että vaikka ei pelottaisi tai olisi mitään tilannetta päällä, tuo on perus varokeino siinä missä kengät jalkaan ja takki päälle että soitetaan aamuneljältä ihmisille 10+ minuutin puheluita. Mulla on puhelin öisin päällä hätätilanteita varten ja hätätilanteeksi en laske sitä että joku kävelee kotiinsa! Ainahan naisen pitää olla tietyllä tavalla varuillaan mutta tuo nyt menee vaan liian pitkälle.
[/quote]
Mun mielestä menee aina liian pitkälle, jos mies tai nainen on humalassa. Silloin on itsekontrolli pettänyt jo pahemman kerran. Kun ihminen on humalassa, hän toimii monessa asiassa harkitsemattomasti. Humaltuminen ei ole pakollista eikä siitä ole mitään hyötyä. Haittoja voisin luetella vaikka pari tuntia. Pääongelma tässä on känni. Ei se, että ystäväsi soitti.
Mun kaveri teki tuota aina opiskeluaikoina mutta silloin se ei haitannut koska yllättäen itekin oli usein viikonloppuna jossain ja hereillä. Mutta ehkä kannattaa miettiä kenelle soittaa neljältä yöllä...
Minä lähetän kotiin lähtiessä aina miehelle tekstiviestin että olen nyt kotimatkalla. Sen jälkeen pidän puhelinta niin että siinä on miehen numero valmiiksi valittuna. Jos on levoton olo, teeskentelen puhuvani puhelimeen. Jos joku tulisi liian lähelle yllättäen niin painaisin soittonäppäintä jolloin mies herää ja tietää että on hätä.
Miten puhelimeen puhuminen muka estää raiskaajan toimimisen? Voisin kuvitella, että kyky huomata mahdollisia uhkia ainakin heikentyy, jos kännissä kävelee ja puhuu luuriin. Siinä jää mahdolliset raiskaajat huomaamatta ja pääsevät iskemään vaikka takaapäin.
Ja mitä se kaveri tai mies voivat tehdä jos sinut kolkataan?
112 valmiiksi luuriin jos niin pelottaa. Vaikka vois kyllä muistaa myös että vahinkosoitot saattavat viedä jonopaikan todelliselta hädältä...
En mä kavereita kehtaisi häiritä, puolisoa kyllä. Aina tietää missä menen kun olen tulossa kotiin, päivitän tasaisin väliajoin sijainnin. Pitää myös äänet päällä. Kerran kävelin kotiin klo 24, en kännissä. Musta mies kurvasi autonsa edessäni olevalle dösärille ja jäi odottamaan että tulen paikalle. Tilanne vaikutti oudolta ja soitin heti miehelleni. Tämä tyyppi pyysi autoonsa juttelemaan, kieltäydyin ja jatkoin matkaa. Mutta sepä vekäi seuraavaksi auton huoltsikalle parkkiin ja käveli vastaan. Onneksi oli mies luurin toisessa päässä ja olin jo lähellä kotia. Ei kauheasti naurattanut, muita ihmisiä ei ollut missään.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 04:29"]aha. Fiksuinta olisi olla humaltumatta, on sitten mies tai nainen. Selvinpäin on helpompi juosta karkuunkin.
[/quote]Ja humalaisen saa tietenkin raiskata tai pahoinpidellä, kas kun tämä on humalassa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 08:49"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 04:29"]aha. Fiksuinta olisi olla humaltumatta, on sitten mies tai nainen. Selvinpäin on helpompi juosta karkuunkin.
[/quote]Ja humalaisen saa tietenkin raiskata tai pahoinpidellä, kas kun tämä on humalassa.
[/quote]
Ei tietenkään. Mutta riski joutua raiskatuksi on suurempi humalassa. Meillä kaikilla on oikeus kulkea missä ja milloin huvittaa, mutta tosiasia on se, että yksin kaupungissa liikkuminen yöllä on riskialtista, etenkin päihtyneelle naiselle.
Ruotsissa toi on totista totta. Eikä naiset voi yksin iltaisin kävellä missään. kohta sama suomessa. Alkakaa totutella
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 07:44"]
Miten puhelimeen puhuminen muka estää raiskaajan toimimisen? Voisin kuvitella, että kyky huomata mahdollisia uhkia ainakin heikentyy, jos kännissä kävelee ja puhuu luuriin. Siinä jää mahdolliset raiskaajat huomaamatta ja pääsevät iskemään vaikka takaapäin.
[/quote]
Totta. Muistaakseni joku asiantuntija on suositellut, että keskittäisi kaiken energiansa ympäristön havainnointiin eikä puhelimessa puhumiseen tai "puhumiseen". Taksi on myös varteenotettava vaihtoehto, jos käveleminen pelottaa.
Eihän tuo liity känniin mitenkään, vaan siihen, että on pimeää ja yö. Ihan turhaan tässä nyt jeesustellaan, ettei kannattaisi juoda. Ja kyllähän se nyt auttaa aika paljonkin, jos kerrot jollekin koko ajan missä menet. Jos jotain tapahtuu tiedetään heti ajankohta ja paikka, missä jotain tapahtuu, eikä vasta aamulla ihmetellä, että miksi henkilö ei ole kotonaan tai ei vastaa puhelimeen.
aha. Fiksuinta olisi olla humaltumatta, on sitten mies tai nainen. Selvinpäin on helpompi juosta karkuunkin.