J-lauta mulla palaa hermot omaan äitiini.
Mun äiti on sitä tyyppiä, jonka mielestä allergiat ovat huuhaata, tottakai vähän voi syödä ja suurimmaksi osaksi allergiat ovat kuulemma äitien päässä eikä lapsi " oikeasti" ole allerginen. Onneksi oma lapseni ei ainakaan tähän ikään mennessä ole siis osoittautunut allergiseksi millekään. Hän on kuitenkin hyvin kuivaihoinen, melkeinpä atooppinen, ja etenkin talvisin kuluu rasvaa tosi paljon. Luin just jostain uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan uimahallien kloori altistaa luultuakin enemmän lapsia astmalle, etenkin jos lapset ovat atooppisia ja taipuvaisia allergiaan. Satuin tuossa puhelimessa mainitsemaan äidilleni tästä tutkimuksesta ja sanoin, että varmaan ihan hyvä ettei tullut mentyä vauvauintiin pojan kanssa, ja että vaikka uida kesäisin tykkäänkin, niin en itsekään kuivaihoisena tykkää uimahallissa uinnista ja sen takia tulee tosi harvoin käytyä lapsen kanssa uimahallissa. Äitini usein haluaisi ottaa pojan mukaan uimahalliin, ja usein viekin. Kun nyt sattumalta mainitsin tämän artikkelin niin siitähän seurasi vartin saarna kuinka olen negatiivinen ja hysteerinen ja turhaa pelkään astmaa (joka sekä miehelläni ja mulla on jonkinasteisena) ja kuinka hän ei ainakaan usko moisiin tutkimuksiin ja kuinka ehdottomasti lapsi pitää viedä uimahalliin, viis mistään atooppisuuksista ja siitä, että vanhemmilla se jo on. Hitto kun paloi hermot ihan totaalisesti.
En todellakaan koe olevani hysteerikko niin ruoan kuin oikeastaan muunkaan asian suhteen lapsen kasvatuksessa, mutta oikeasti, välillä tällainen hälläväliä-asenne ottaa pattiin...
Kommentit (17)
että yksi suuri syy astmaan on liika hygieenisyys kotona ja esim. lemmikkieläinten puute?
Eli voi olla, että olen ylihysteerinen kun satuin mainitsemaan tästä tutkimuksesta äidilleni. ap
terveysasioiden kanssa. Hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi, vedä vaan omaa linjaasi ja yritä kestää äitiäsi.
mutta kaikessa ystävyydessä sanon myös, että tuollainen voi vaikuttaa siihen, miten ylisuojelevasti hoidat tätä toista lastasi. Oikeasti ja vilpittömästi.
Itse en ole juuri lukioaikojen jälkeen altaassa viihtynyt, mulla itselläni puhkesi astma silloin, joten kloorinhajussa uiminen oli lähes mahdotonta. Nykyään astma vaivaa tosi harvoin, voin uida uimahallissa jos haluan, mutta en juuri välitä siitä koska se tietää sitä, että koko kroppa kutisee ja hilseilee 2-3 päivää sen jälkeen. En miellä itseäni ylihysteeriseksi mitenkään muuten, asumme maalla, meillä on useampikin lemmikki, ja taatusti ei kovin siistiä ja pölytöntä :-) Mua ärsyttää vain yleisesti kai äitini asenne tähän asiaan, siis hän kun on sitä mieltä, että jos jonkun lapsi on esim. pähkinälle tai omenalle allerginen, niin sen on vain äidin päässä ja " hyvinhän lapsi voi vähän syödä." ap
Se siis tarkoittaa sitä, että hän usein puhuu siitä, mutta käytännössä se on tapahtunut ehkä 3 kertaa... ap.
lapsi just omenalle allerginen " mutta eihän vähä mitään tee." Terveyskeskusreissuhan siitä tuli.
omaksua ylipäätään tietoa (muuta kuin seiska-lehden juoruja siis).
Jotkut eivät vain tajua ja ovat hönöjä.
mutta minusta niissä sitten taas helposti myös mennään liiallisuuksiin. Siis esim. sen kodin puhtauden ja puunaamisen suhteen.
Itselläni on maitoallerginen lapsi ja toinen jolla on keliakia.
9
Ap, menetyksesi on hirvittävä, mutta älä ylisuojele lastasi.
Viestissä nro 10 sanot että äitisi ei vie usein lasta uimahalliin, mutta aloituksessa sanot jotain ihan muuta...
Äitini usein haluaisi ottaa pojan mukaan uimahalliin, ja usein viekin.
Ei nyt ehkä ole asian ydin, mutta otti silmään....
hänen tyttärillään oli laktoosi-intoleranssi, mutta minun kala-allergiani oli vain teeskentelyä. Aina siellä syödessään oli sellainen olo, että ruokaan on tahallaan lorautettu jotain...
En sanonut enkä tarkoittanut missään vaiheessa äitini kanssa puhuessani, että hän ei saisi käydä lapsen kanssa uimahallissa. Päinvastoin, kiva kun menee, koska itse en välitä ja ei siitä kuitenkaan mitään viikottaista tapahtumaa tule puheista huolimatta. Poika on just nyt täynnä kuivia hilseileviä läiskiä ja näppylöitä, äitini kysyi miten iho voi nyt ja siitä tuli jotenkin mieleeni tämä tutkimus ja siis mainitsin siitä hänelle, sanoin että ehkä ihan hyvä ettei vauvaiässä menty mihinkään vauvauintiin. Tästähän se saarna alkoi meistä ylihysteerisistä äideistä, jotka " keksimme" lapsillemme allergioita ja kuinka tällaiset tutkimukset ovat taatusti huuhaata yms. Joo, varmasti osin totta ja tunnen itsekin äidin, jolla on kumma allergiakammo kaikkea kohtaan, ja joka on kauhuissaan kun meidän lapsi suunnilleen nukkuu koiran kanssa sängyssä. Mutta siis en jaksa äitini yleisasennetta, että kaikki allergiat, tutkimukset ym. ovat taatusti huuhaata. ap.
Äitini tekee usein kaikenlaisia juttuja lapseni kanssa, mikä on tottakai hieno juttu kaikkien kannalta. Uimisesta hän puhuu usein (esim. lapsen mennessä yökylään sanoo, että illalla mennäänkin sitten uimahalliin) koska itse tykkää siitä, ja tässä kävi itselläni vähän ajatuskatko - - koska hän usein puhuu siitä ja tekee paljon muita juttuja hänen kanssaan, esim. kävi uimarannassa uimassa koko kesän hänen kanssaan, niin jotenkin ajattelin itsekin, että useinhan hän sen tekee. Mutta kun aloin nyt sitten laskemaan näitä varsinaisia uimahallikertoja, niin eipä niitä nyt tosiaan kovin montaa ole ollut. ap
Pittinen:
Viestissä nro 10 sanot että äitisi ei vie usein lasta uimahalliin, mutta aloituksessa sanot jotain ihan muuta...Äitini usein haluaisi ottaa pojan mukaan uimahalliin, ja usein viekin.
Ei nyt ehkä ole asian ydin, mutta otti silmään....
oman äitini kanssa, joten tunnistan tunteesi...
Minun äitini auttaa tosi paljon lasteni kanssa, mutta joskus soisin, että hän kuuntelisi minuakin... Lapsilta katoaa mummolassa ollessa koko rytmi, syövät pitkin päivää ja ovat umpipuhki sieltä tullessaan. Esikoinen kiukuttelee ja mummo ei antaisi yhtään ojentaa, minkä takia uhmis sitten rynnii kiltin mummon helmoihin tyhmää äitiä pakoon... Argh.
Osallistuva äiti on hyvä juttu, mutta välillä kirpoo ihan tosissaan se, että lapsen oma äitihän ei tiedä mistään mitään, ei tajua koska lapsi on väsynyt, tarvitsee päiväunet tms. ap
Vierailija:
oman äitini kanssa, joten tunnistan tunteesi...Minun äitini auttaa tosi paljon lasteni kanssa, mutta joskus soisin, että hän kuuntelisi minuakin... Lapsilta katoaa mummolassa ollessa koko rytmi, syövät pitkin päivää ja ovat umpipuhki sieltä tullessaan. Esikoinen kiukuttelee ja mummo ei antaisi yhtään ojentaa, minkä takia uhmis sitten rynnii kiltin mummon helmoihin tyhmää äitiä pakoon... Argh.
Ylireagoit, joo....