Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedättekö avioparia jolla on eri sukunimet?

Vierailija
17.07.2015 |

Meillä tulee näin käymään koska emäntä haluaa pitää omansa jolla on ihan törkeen ruma sukunimi, niin mietin onko se kovin yleistä? Eikä nyt mitään kaksosasia vaan ihan omat nimet.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedänkö? Missä sä oikein asut? =D

Tiedän ehkä kaksi avioparia joilla on sama sukunimi. Tarkoitan nyt siis nuorempia ihmisiä. 

Vierailija
22/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:15"]Tiedän monia, niin varmaan sinäkin, mutta minäpä tiedän perheen, jossa siis molemmilla omat sukunimet, mutta heillä on myös kolme lasta, esikoisella äidin nimi, lopuilla isän nimi, melko veikeää? [/quote] Esikoisella on siis eri isä kuin muilla lapsilla. Muutoin tuo ei ole mahdollista. Sisaruksilla, joilla on samat vanhemmat, on sukunimilain mukaan oltava myös sama sukunimi.

[/quote]

Ei ole, ihan yhteisiä ovat kaikki. Ja on mahdollista, sillä olivat eronneet ennen esikoisen syntymää, äiti laittoi nimiinsä, meni aikaa ja palasivat yhteen, menivät naimisiin ja saivat vielä kaksi lasta, ovat isänsä sukunimellä.

Vierailija
24/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ja tosi monella kaveripariskunnalla. Plus koko espanjankielisellä maailmalla.

Vierailija
25/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lait ja säännöt sisältää porsaanreikiä. Meidän perheessä on juuri kuten ylempänä ihmetellään. Meidän esikoisella on mun tyttönimi ja nuorimmalla on isänsä sukunimi joka on nyt myös mun nimi mentyämme naimisiin.

Väitättekö te, että maistraatti on mokannut vai?

Vierailija
26/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:15"]Tiedän monia, niin varmaan sinäkin, mutta minäpä tiedän perheen, jossa siis molemmilla omat sukunimet, mutta heillä on myös kolme lasta, esikoisella äidin nimi, lopuilla isän nimi, melko veikeää? [/quote] Esikoisella on siis eri isä kuin muilla lapsilla. Muutoin tuo ei ole mahdollista. Sisaruksilla, joilla on samat vanhemmat, on sukunimilain mukaan oltava myös sama sukunimi.

[/quote]

Ei ole, ihan yhteisiä ovat kaikki. Ja on mahdollista, sillä olivat eronneet ennen esikoisen syntymää, äiti laittoi nimiinsä, meni aikaa ja palasivat yhteen, menivät naimisiin ja saivat vielä kaksi lasta, ovat isänsä sukunimellä.

[/quote]

Niinpä niin. Eli jo nimi paljastaa että on äpärä ja liitossa syntyneet lapset.

Vierailija
27/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on. Mieheni sukunimi ei ole vain tyyliä Virtanen vaan se on Virtanen. Tyttönimeni taas on harvinainen, vain 53:lla ihmisellä. Hulluhan mä olisin jos vaihtaisin.

Vierailija
28/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla omat nimet ja lapsilla on minun eli äidin sukunimi.

Vierailija
29/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:22"]

[/quote]

[/quote]

sukunimilain mukaan sisarukset saa saman nimen, mikä on vanhemmalla lapsella. Jos vanhemmilla on yhteisessä huollossa alaIkäinen lapsi, saavat myöhemmin syntyneet sisarukset tämän sukunimen. Joten naisen tulee olla virallisesti vanhemman lapsen yksinhuoltaja.

Vierailija
30/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:13"]Meillä on, ja kuule monella muullakin ystävälläni. Miksi vaihtaisin nimeni??
[/quote]
Sama.

Vierailija
31/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia dissauksista Missä sä oikein asut? kehä 3 ulkopuolella eli siellä maalla vissiin, mutta enpä itse tunne/tiedä yhtään niin oli vissiin typerää kysyä. Ja kyllä tiesin, että se on mahdollista vaan lähinnä kuinka yleistä, mutta ilmeisesti kaikki tekee niin, mutta kaikki poikkeukset sattu meidän tuttavapiiriin. Muistakaa laittaa lisää alapeukkua omastamielestä ihan asialliseen kysymykseen. Meenkin tässä jatkossa suoli24 kysymään jotakin. 

Jatkakaa väittelyä ciao

Vierailija
32/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä haluaa pitää omansa, jolla on on ruma sukunimi. Anteeksi pilkunviilaus, lisäsin pilkun. Mutta siis en nyt ymmärrä onko emännällä oma sukunimi vai joku ex, jolla on ruma vai mistä on kyse? 

Vierailija
33/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaa mitä ap? Valtaosalla maailman aviopareista on eri sukunimet. Useimmissa kulttuureissa ei tunneta käytäntöä, että nimi vaihtuisi naimisiinmenon myötä.

Vierailija
34/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säilytin oman sukunimeni, vaikka mies nikotteli vähän samoin kuin sinä. Jos hän olisi aidosti halunnut yhteisen sukunimen, olisi hän voinut ottaa minun nimeni. Kyse ei siis ollut yhteisen nimen haluamisesta vaan siitä, että minun olisi pitänyt muuttaa omaa nimeäni.

Vierailija
35/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:00"]Arvaa mitä ap? Valtaosalla maailman aviopareista on eri sukunimet. Useimmissa kulttuureissa ei tunneta käytäntöä, että nimi vaihtuisi naimisiinmenon myötä.
[/quote]

Eihän se kovin kauan ollut tapana Suomessakaan

Vierailija
36/36 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia ja pidän sitä itsestään selvyytenä. Ja se on vanha suomalainen perinne.

Puolisoiden yhteinen sukunimi "pakko" tuli voimaan vasta 1930-luvulla ja sitä ennen naiset pitivät oman sukunimensä avioliiton myötä. Sukunimi"pakko" perustuu kirkon vaatimukseen, jolla nainen sinetöitiin miehen omaisuudeksi ja alaiseksi ja perustui Raamattuun. Sukunimilakia muutettiin oliko nyt 70-luvulla, jolloin laki mahdollisti naiselle mahdollisuuden säilyttää oman sukunimensä ja osittain palattiin vanhaan käytäntöön.

Kun noin oudoksut vaimosi sukunimen säilyttämistä, niin elätkö ap. itse Raamatun käskyjen ja kristillisten arvojen mukaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän