Tiedättekö avioparia jolla on eri sukunimet?
Meillä tulee näin käymään koska emäntä haluaa pitää omansa jolla on ihan törkeen ruma sukunimi, niin mietin onko se kovin yleistä? Eikä nyt mitään kaksosasia vaan ihan omat nimet.
Kommentit (36)
Meillä on, ja kuule monella muullakin ystävälläni. Miksi vaihtaisin nimeni??
No hei, mitäs sinne tynnyriin kuuluu?
No mitä luulet kun eletään vuotta 2015?
Suurimmalla osalla tutuistani asia on näin, eli nainen on pitänyt oman nimensä. Missä maalla AP asuu?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:11"]
Meillä tulee näin käymään koska emäntä haluaa pitää omansa jolla on ihan törkeen ruma sukunimi, niin mietin onko se kovin yleistä? Eikä nyt mitään kaksosasia vaan ihan omat nimet.
[/quote] Meillä on. Ja yhteisillä lapsillakin on entisen mieheni nimi niin kuin minullakin.
Tiedän monia, niin varmaan sinäkin, mutta minäpä tiedän perheen, jossa siis molemmilla omat sukunimet, mutta heillä on myös kolme lasta, esikoisella äidin nimi, lopuilla isän nimi, melko veikeää?
Täh? Tervetuloa 2000-luvulle ap. En oikein voi käsittää, että joku tosissaan kysyisi tätä.
Mulla on montakin kaveripariskuntaa eri nimillä. Itse olen avoliitossa, lapsellammr on minun eli äitinsä sukunimi koska se on harvinaisempi kuin miehen. Jos menisimme naimisiin pitäisin nimeni tottakai. Lukuisat ihmiset tuntevat työssä ja vapaalla minut tällä nimellä, miksi ihmeessä vaihtaisin sen.
En tunne montaakaan avioparia alle 60 vee joilla olis yhteinen sykunimi. Varmaan 80 % tai yli on omilla nimillään.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:15"]
Tiedän monia, niin varmaan sinäkin, mutta minäpä tiedän perheen, jossa siis molemmilla omat sukunimet, mutta heillä on myös kolme lasta, esikoisella äidin nimi, lopuilla isän nimi, melko veikeää?
[/quote]
ei pitäisi olla mahdollista, jos lapset on täyssisaruksia.
Suurin osa tietämistä viime vuosiba naimisiin menneistä on tehnyt näin. Jos itse menen joskus naimisiin, niin otan kyllä miehen nimen. :)
Tiedän kaksi, ensimmäinen pari on ensimäisessä avioliitossaan ja perheen lapset ovat äidin sukunimellä.
Toisessa tapauksessa liitto on molempien toinen ja vaimo otti tyttönimensä takaisin, perheen yhteisellä lapsella on isän sukunimi.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:15"]Tiedän monia, niin varmaan sinäkin, mutta minäpä tiedän perheen, jossa siis molemmilla omat sukunimet, mutta heillä on myös kolme lasta, esikoisella äidin nimi, lopuilla isän nimi, melko veikeää?
[/quote]
Esikoisella on siis eri isä kuin muilla lapsilla. Muutoin tuo ei ole mahdollista. Sisaruksilla, joilla on samat vanhemmat, on sukunimilain mukaan oltava myös sama sukunimi.
Mitä sitä nimeä muuttamaan kun eroavat kuitenkin parin vuoden sisällä.
Jos menisin nykyisen kanssa naimisiin, ottaisin hänen sukunimen, mutta johonkin virtaseen en vaihtaisi.
Vanhempani, appivanhempani, ystäväni vanhemmat....
Tiedän ainakin 12, noin äkkiseltään. Olen itse yksi niistä.