Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin työskentelevät, miten saatte kiukunpuuskan menemään ohi?

Vierailija
17.07.2015 |

Meillä on mieheni kanssa käynnissä parisuhdekriisi. Mies on kohdellut minua kuin kasaa paskaa eikä suostu myöntämään asiaa ja ottamaan siitä hänelle kuuluvaa vastuuta. Käymme pariterapiassa asian vuoksi.

Nyt minulla on akuuttina ongelmana sellainen, että olen ilmeisesti kaikki nämä vuodet (kriisi on kehittynyt pitkän ajan kuluessa mutta kärjistyi äärimmilleen vuosi sitten) haudannut vihaa ja kaunaa sisälleni, ja nyt niitä asioita on alkanut purkautua. Mieleeni tulee jatkuvasti asioita, joita haluan sanoa (= huutaa) miehelleni, mutta en voi kuitenkaan juuri nyt tehdä niin, koska olemme molemmat työssäkäyviä ihmisiä. Minun työskentelyni tapahtuu yksin, joten sosiaalinen toiminta ei katkaise ajatuksiani kuten varmaan monissa työyhteisöissä tapahtuisi automaattisesti. Koen työhön keskittymisen siis todella vaikeaksi.

Olisiko täällä ketään, joka voisi neuvoa tekniikoita, joiden avulla saisin keskityttyä päivän ajaksi työtehtäviini? Työni on ajatustyötä, ja koska alitajuisesti ymmärrän parisuhteeni olevan se tärkein asia elämässäni, ajatukset kulkeutuvat automaattisesti sitä koskeviin ongelmiin työongelmien parista. Miten niitä saisi paremmin hallintaan?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen myös yksin ja itse olen huomannut keskittyväni parhaiten, kun kuuntelen jotain sopivan tasaista musiikkia kuulokkeilla. Ja nimenomaan kuulokkeilla, etteivät muut ääniärsykkeet pääse läpi. Silloin tuntuu, että ajatuksetkin pysyvät kurissa. Instrumentaali Bach ja ambient-tyylinen musiikki tuntuvat toimivan tehokkaimmin. Toinen mieleen tuleva vaihtoehto on sallia itselleen säännöllisin väliajoin vaikka 10 minuutin "ongelmankäsittelytauko", jonka aikana vaikka kirjoittaa ylös mieleen tulevia asioita tai huutaa ääneen (jos mahdollista). Eli rytmittää selkeästi erilleen työnteon ja "muun" ja keskittyy sitten täysillä kumpaankin. Ei ole helppoa kyllä, sen tiedän.

Vierailija
2/10 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa hölmö otsikointi, toivottavasti tän silti joku avaa ja vastaa.. :/

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta, kakkonen!

Yleensä kuuntelen töissä radiota, se auttaa normaalisti keskittymään. Mutta tässä tilanteessa radiosta soivat biisit saavat liikaa tilanteesta muistuttavia merkityksiä, jos niissä on aiheina ero, petollisuus, vastuuttomuus, sikamaisuus, sureminen tai melkeinpä mikä vain. Klasaria omistan cd-levyillä, mutta cd-soitinta en ole omistanut vuosiin.

Ehkäpä voisin kokeilla tuota taukosysteemiä. Varmaan se jo auttaa aivoja keskittymään kulloiseenkin asiaan, jos kaikki tärkeät asiat saavat kuitenkin säännöllisesti huomiota. :)

ap

Vierailija
4/10 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Mulla toimi aggressiivinen musiikki, jota huudatin - ja huusin - autossa työmatkalla. Se purki pahimman. Ja muista, että sinä olet turhautunut mieheesi, et tuntemattomiin.

Lopeta miehesi ymmärtäminen, ala ymmärtää itseäsi.

Vierailija
5/10 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paskalaatikko": Kirjoita mieleesi tulevat asiat paperille ja pistä laatikkoon. Näin ne eivät (toivottavasti jää mieleen pyörimään), vaan voit palata tai olla palaamatta asiaan myöhemmin.

Vierailija
6/10 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:03"]

Klasaria omistan cd-levyillä, mutta cd-soitinta en ole omistanut vuosiin.

[/quote]

digiradiossa on ylen klasssinen kanava, joka tarjoaa hyvää työskentelymusiikkia ilman muuta soitinta kun sun tietokone. 

Mä taas suosittelisin jotain parin kolmen kerran sarjaa jonkun psykologin juttusilla. Voisit sille työstää noita vihantunteitasi ja kenties löytää jonkun pitkäaikaiseen käyttöön sopivan tavan purkaa tunteitasi. Perheneuvola, työterveys, seurakunnan palvelut, joku sellainen voisi tarjota tätä.

Vierailija
7/10 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteiden hyväksyminen.

Erittele itsellesi, mitä tunnet. Onko se vihaa, surua, pelkoa - pilko kiukku osiin. Ei ole helppo tie, mutta tätä kautta otat vastuun omista tunteistasi ja ymmärrät että ne eivät määrittele sinua.

Lyhyesti kirjoitettu, mutta aiheesta on kirjojakin.

Vierailija
8/10 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole ystävää johon voit luottaa ja joka kuuntelisi huoliasi sinun kannattaa tilata aika terapeutille. Mielestäni työpaikalle (vaikka ei työskentelisikkään yksin) ei tuoda kotiongelmia. Itse en tykkää että työkaverit alkaa purkautuu työpaikalla. Siitä ei työnantaja maksa palkkaa että istuu työkaverin vierellä saamassa terapiaa. Ei millään pahalla.

Vierailija
9/10 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scarlett O'Haralla on ollut paras ohje. Ajattelen tätä huomenna.

Mitä enemmän yrität kieltää ajatuksiasi, sitä sitkeämmin ne tulevat häiritsemään. "Sano" häiritsevälle ajatukselle, että tulee uudestaan klo... jotain. Ja pidä siitä kiinni. Alkuun voi olla, että vartti tunnin välein tai kahden tunnin välein on sopiva aika käsitellä noita ajatuksia.

Sitten pääset siihen, että annat niille ajatuksille luvan työpäivän jälkeen.

Tuollaiset patoumat eivät synny eivätkä purkaudu hetkessä, joten ei niitä ei tarvitse heti ratkoakaan.

Vierailija
10/10 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä että ei ole työkavereita voit rauhassa keskittyä työhön ja unohtaa kotiongelmat ainakin töissä. Jos kertoisit työkavereille ongelmistasi  (jos niitä työkavereita olisi) et pääsisi pakoon edes työpaikalle kotiongelmia. Koti- ja työasiat on hyvä pitää erillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi