Millä selviän kesän....
Tilillä tasan 10e, vuokra ja laskut vieläkin maksamatta. Ruokaankaan ei ole juuri varaa, enkä voi lainata rahaa kokoajan muilta.
Äsken luin itku kurkussa (pitkään odottamani!) sossusta tulleen päätöksen koskien toimeentulotukea, viimeistä henkireikääni.
"Toimeentulotukihakemus hylätään, koska tulot ovat suuremmat kuin hyväksytyt menot". Tuloja minulla on tasan 0e, koska yrityksistä huolimatta en ole saanut töitä.
Asun yhteisessä kämpässä vuokralla töissäkäyvän ystävämieheni kanssa, ja olen täynnä tätä byrokraattista, vanhanaikaista ja epäreilua lainsäädäntöä avoliitosta. Missä laissa muuten määrätään "avopuolison" elatusvelvollisuus??
Onko teillä ollut vastaavanlaista tilannetta? Mitä ehdottaisitte ratkaisuksi? Kiitos jo etukäteen kommenteista.
Huorausta ehdottavat ja muut turhat kommentit voi jättää muualle.
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:02"]Ei nyt joku tässä mättää. Jos tuloja ei sinun mielestäsi ole niin mistä se soppa on keksinyt sulle ne tulot. Paljon maksat vuokraa kämpästäsi. Teillä pitää olla erilliset vuokrasopimukset jos ette elä avoliitossa.
[/quote]
Opiskelijana sain kelalta 425e/kk, vuokra 440e + sähkö, eli ei riittänyt juuri elämiseen. Mies muutti jälkeenpäin tähän asuntoon (puolitti menot), sen seurauksena hänen tulonsa lasketaan näköjään minullekkin. Meillä molemmilla on asunnosta vuokrasopimukset, hän on ns. alivuokralainen minulle. Puoliksi silti maksetaan kaikki.
Opiskelijat ei saa kesällä opintotukea, ellei erikseen hae, ja myös suorita opintoja (niitä pisteitä saa vaikka kesätenteistä), joten miten tämä nyt yllätyksenä tulikaan sinulle.
Noh, jos tuli, niin sitten se toimeentulotuki on tosiaan tarkoitettu, jos ei ole mitään tuloja. Jos tilanne tosiaan se, niin uudestaan hakemus niin, että ilmoitat, ettei sinulla ole avopuolisoa, vaan kämppis. Pystyt varmasti todistamaan tämän, kun näytätte kuvia huonejärjestelyistä yms. Tsemppiä!
Tantat eivät suinkaan ole polvillaan koska ovat tehneet päätökset juuri niinkuin ohjeistukset määräävät. Itse olen sosiaalityöntekijä ja sen verran tärkeät ovat työstäni saamat roposet etten voi toimeentulotuen myöntämisessä käyttää juurikaan omaa harkintavaltaa. Harkinnanvaraista tukea voin myöntää lähinnä silloin kun kyse on hakijan terveydestä tai lasten hyvinvoinnista. Onneksi perustoimeentulon myöntäminen siirtyy Kelan hoidettavaksi, ei tarvitse enää olla se vittumainen tantta joka pihtaa rahoja kiusallaan. Voin kertoa että Kela onkin sellainen laitos että toimeentulotuen myöntämisen ehdot tiukentuvat entisestään.
[/quote]
Voin uskoa että työttömän kyykyttäminen vain pahenee kun systeemit muuttuu. Lohdutti ihan vitusti kun kelan päivärahaa korotettiin. Saa sitten samanverran vähemmän soskusta. No onhan se pakko tinkiä jostakin kun työttömiä on 400 000.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:24"]Opiskelijat ei saa kesällä opintotukea, ellei erikseen hae, ja myös suorita opintoja (niitä pisteitä saa vaikka kesätenteistä), joten miten tämä nyt yllätyksenä tulikaan sinulle.
Noh, jos tuli, niin sitten se toimeentulotuki on tosiaan tarkoitettu, jos ei ole mitään tuloja. Jos tilanne tosiaan se, niin uudestaan hakemus niin, että ilmoitat, ettei sinulla ole avopuolisoa, vaan kämppis. Pystyt varmasti todistamaan tämän, kun näytätte kuvia huonejärjestelyistä yms. Tsemppiä!
[/quote]
Ei se yllätyksenä minulle tullutkaan, selvensin vain asiaa. Kiitos, sitä tarvitaan.
ap
Miten olisi töihin meneminen? Opiskelijat on yleensä kesät töissä, jolloin tienataan osa talvenkin rahoista.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:42"]Miten olisi töihin meneminen? Opiskelijat on yleensä kesät töissä, jolloin tienataan osa talvenkin rahoista.
[/quote]
Jos luit aloitustekstin niin tiedät.
ap
No itse elin samassa tilanteessa vuoden. Oli todella kuluttavaa. Dyykkasin, möin likaisia pikkuhousuja, kerjäsin välillä porukoilta rahaa..
Miten jouduit tuohon tilanteeseen?
Oletko tehnyt valituksen sossuun? Tottakai ne yrittää alkuun pitää rahat itsellään. Ne myöntää nykyään myös jotain harkinnanvaraista/ennaltaehkäisevää. "Tulot 0e", kai sä saat sentään asumistukea tai jotain työttömyyskorvausta? Jos ei niin selvität nämä asiat heti ja pyydät laskuille lisää maksuaikaa.
Ei nyt joku tässä mättää. Jos tuloja ei sinun mielestäsi ole niin mistä se soppa on keksinyt sulle ne tulot. Paljon maksat vuokraa kämpästäsi. Teillä pitää olla erilliset vuokrasopimukset jos ette elä avoliitossa.
Toimeentulotuki lasketaan talouden tulojen perusteella. Jos asut miesystävän kanssa, myös hänen tulonsa vaikuttavat. Tottakai se on niin, muutenhan jokainen lapsikin olisi oikeutettu toimeentulotukeen.
Muuta pois miehen luota. Sitten uusi hakemus. Laki ei velvoita avopuolisoita elättämään toisiaan, ja voit tehdä valituksen sossun päätöksestä oikeusasiamiehelle. Tosin sen käsittely kestää noin vuoden joten tähän hätään siitä ei ole apua.
Teillä pitää olla erillinen vuokrasopimus niinkuin joku jo kirjoittikin. Aika paljon on näitä jotka oikeasti asuvat avoliitossa mutta ovat muka kämppiksiä kun hakevat toimeentulotukea. Niin, lain mukaan avopuolisot eivät ole elatusvelvollisia toisiaan kohtaan, paitsi Kelan ja sosiaalitoimiston tukia haettaessa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:07"]Teillä pitää olla erillinen vuokrasopimus niinkuin joku jo kirjoittikin. Aika paljon on näitä jotka oikeasti asuvat avoliitossa mutta ovat muka kämppiksiä kun hakevat toimeentulotukea. Niin, lain mukaan avopuolisot eivät ole elatusvelvollisia toisiaan kohtaan, paitsi Kelan ja sosiaalitoimiston tukia haettaessa.
[/quote]Eivät ne ole silloinkaan. Harvat vain jaksavat valittaa. Se kyllä kannattaa sillä kun marssii oikeusasiamiehen päätöksen kanssa sossuun, siellä on tantat polvillaan ja sen jälkeen saa mitä vain keksii pyytää!
ap, mikä asiassa on epäselvää? Teidän talouteenne virtaa rahaa riittävästi, jotta sillä voi maksaa vuokran ja ruuat (oletettavasti asumistukenne jälkeen?). Jos tahdot toimeentulotukea, sinun pitää muuttaa omillesi asumaan.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:07"]Teillä pitää olla erillinen vuokrasopimus niinkuin joku jo kirjoittikin. Aika paljon on näitä jotka oikeasti asuvat avoliitossa mutta ovat muka kämppiksiä kun hakevat toimeentulotukea. Niin, lain mukaan avopuolisot eivät ole elatusvelvollisia toisiaan kohtaan, paitsi Kelan ja sosiaalitoimiston tukia haettaessa.
[/quote]Eivät ne ole silloinkaan. Harvat vain jaksavat valittaa. Se kyllä kannattaa sillä kun marssii oikeusasiamiehen päätöksen kanssa sossuun, siellä on tantat polvillaan ja sen jälkeen saa mitä vain keksii pyytää!
[/quote] Tantat eivät suinkaan ole polvillaan koska ovat tehneet päätökset juuri niinkuin ohjeistukset määräävät. Itse olen sosiaalityöntekijä ja sen verran tärkeät ovat työstäni saamat roposet etten voi toimeentulotuen myöntämisessä käyttää juurikaan omaa harkintavaltaa. Harkinnanvaraista tukea voin myöntää lähinnä silloin kun kyse on hakijan terveydestä tai lasten hyvinvoinnista. Onneksi perustoimeentulon myöntäminen siirtyy Kelan hoidettavaksi, ei tarvitse enää olla se vittumainen tantta joka pihtaa rahoja kiusallaan. Voin kertoa että Kela onkin sellainen laitos että toimeentulotuen myöntämisen ehdot tiukentuvat entisestään.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:00"]Oletko tehnyt valituksen sossuun? Tottakai ne yrittää alkuun pitää rahat itsellään. Ne myöntää nykyään myös jotain harkinnanvaraista/ennaltaehkäisevää. "Tulot 0e", kai sä saat sentään asumistukea tai jotain työttömyyskorvausta? Jos ei niin selvität nämä asiat heti ja pyydät laskuille lisää maksuaikaa.
[/quote]
En ole vielä, päätös tuli tänään postissa. Minun kaikki tuloni, kuten sanoin ovat tasan nollissa, koska olen opiskelija ja opintoni jatkuvat taas syksyllä.
Tähän lisäyksenä yksi syy, miksi asun miehen kanssa on se, että asumislisän kanssakaan ei opintotukeni riittäisi edes yhden kuukauden vuokraan. Opintolainaa olen ottanut alusta alkaen.