Millaiset hautajaiset minimissään?
En ole tässä aikeissa kuolla vielä vuosiin, mutta koskaan ei tiedä mitä sattuu, tulipahan mieleen kun oli todella paha läheltä piti tilanne, kun eteeni tuli vasemmalle kääntyvä kovaa vauhtia 80 km/h alueella, onneksi sain väistettyä.
En haluaisi sukuaní paikalle riitelemään, joten mikä on vähintä, mitä voi tehdä, jos haluaa kuitenkin hautausmaalle? Jos haluan vain, että puoliso ja lapset on paikalla, riittääkö se? Onko siunaus pakollinen? Joo google, mutta ei ole vielä löytynyt, häistä löytyy enemmän tätä tietoa. Jos tekee testamentin, että pitää tuhkata, silloin ei kai ole tilannetta, että tarvitaan arkunkantajia?
Kommentit (11)
Eihän tuhkaus ja uurna ole pakollisia. Voi haudata sen arkunkin. Eikä se edes vaadi kantajia: saurakunnilla on sellaiset kärryt, joilla arkku voidaan kärrätä haudalle.
Tuhkauurnan voi haudata uurnalehtoon jossa nimilaatta tulee isoon kiveen muiden kanssa eikä siis tarvi mitään hautapaikkoja ja kiviä huolehtia.
Tärkeää olisi miettiä, missä vietät iäisyytesi..
Ei ole pakko pitää siunaustilaisuutta ja pelkkä oma perhe riittää saattamaan. Tarvitset hautapaikan, hautakiven/ laatan kiveen, arkun, tuhkauksen ja uurnan jonka hautausmaan työntekijä voi laskea paikalleen. Muut sukulaiset voivat hyvästellä vainajan ennen tuhkausta. Kuolinilmoitus lehteen.
En tiedä, että teetkö tiedolla mitään, mutta noin askeettisten hautajaisten kustannukset ovat ilman kiveä n. 2600-3000 euroa.
Eihän kuolinilmoitus lehdessä pakollinen sentään ole? Hautakivi, onko nykyään pakko?
Arkku, poltto ja tuhkat voi työntekijä heivata pois. Tai omaiset voi itse sirotella tuhkan jonnekin tai uurnan voi haudata nimettömien uurnapaikkaan. Yleensä suntio mukana. Mitää kiviä ei tartte. Uurnanlaskus on usein mukana muutama lähiomainen. Siunaustilaisuus on ennen polttoa
Minun äitini sukulainen siunattiin vain hänen lapsensa perheen ollessa paikalla..eli jos en kovin väärin muista ni 3henkilöä& työntekijät.
Minimi: arkku, johon sinut (yleensä) sairaalassa laitetaan, kuljetus krematorioon ja tuhkat uurnaan. Ei siunaus ole pakollinen ja hautausmaalle pääsee, vaikka ei kuulu kirkkoon. Paikalle ei tarvita ketään läheistä missään vaiheessa, kyllä hautaustoimisto hoitaa sen uurnankin paikalleen.
Se siunaushan on hautaan siunaaminen, joten käsittääkseni se tehdään.
Kirkollisissahan lukee "hautaan siunattu".
Meillä oli siunaus sairaalan kappelissa, paikalla minä, mun lapset, 5 muuta vierasta, joista yksi oli siunattavan veli ja yksi oli kuvaamaan pyytämäni kaveri. Tällä joukolla pidimme pienen muistotilaisuuden, tuttu kanttori kävi siellä kahvilla pyynnöstäni.
Krematoriosta haettiin uurna kolmestaan lasteni kanssa ja kuljetimme itse uurnan sukuhaudalle ja siellä paikalla oli minä, mun lapset ja vainajan veli.
Paljon pienimuotoisemmin ei mun mielestä oltaisi voitu toimia.
Kannattaa tehdä se hautaustestamentti. Netistä löytyy valmiita pohjia. Kannattaa myös kertoa puolisolle, mistä hän löytää tarvittavat paperit.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:07"]
Ei ole pakko pitää siunaustilaisuutta ja pelkkä oma perhe riittää saattamaan. Tarvitset hautapaikan, hautakiven/ laatan kiveen, arkun, tuhkauksen ja uurnan jonka hautausmaan työntekijä voi laskea paikalleen. Muut sukulaiset voivat hyvästellä vainajan ennen tuhkausta. Kuolinilmoitus lehteen.
En tiedä, että teetkö tiedolla mitään, mutta noin askeettisten hautajaisten kustannukset ovat ilman kiveä n. 2600-3000 euroa.
[/quote]
Nämä ovat pakolliset.