Raskaus syövän jälkeen?
Olen nuori, 25-vuotias nainen, naimisissa jo kolmatta vuotta mieheni kanssa. Aloimme yrittää lasta lähes vuosi sitten, mutta tuloksetta ja osittain tästä syystä menin lievien vatsavaivojen takia lääkäriin toiveena päästä tähystykseen (ajattelin esim. haavaista paksusuolen tulehdusta tai vastaavaa, joka voisi hankaloittaa raskaaksi tuloa). Pääsinkin tähystykseen ja yllätys oli melkoinen, kun suolesta löytyi pahanlaatuinen kasvain. Tutkimuksia on tehty ja verikokeita otettu ja loppuviikosta on lääkärille aika, joka kertoo tarkemmin miten tästä eteenpäin.
Itselläni on vahva tunne, että tämä on vain yksi vaihe elämässä, hoidetaan syöpä pois ja elämä jatkuu. Enemmän olen miettinyt haavettani lapsesta, onko se mahdoton? Jos paranen, voiko raskaus ylipäätään olla mahdollinen? Hoitoja olen seurannut hyvinkin läheltä sukulaisten taistellessa syöpää vastaan ja ne ovat todella rankkoja keholle.
Toinen, suurempi huolenaihe on geenit. Minulle sanottiin suoraan, että todennäköisesti syöpä on jollain lailla geneettistä, koska syöpäni on erittäin epätyypillinen näin nuorella. Olenko itsekäs, jos teen lapsia ja siirrän syöpäiset geenini eteenpäin? Toisaalta jos ajattelee, eihän sitä välttämättä tule, vaikka lapsella geneettinen alttius olisikin, tai voihan lapsi kuolla tai sairastua niin moneen muuhunkin asiaan. Eikä syöpä nykyään ole edes siitä pahimmasta päästä, monet syövät voidaan hoitaa todella tehokkaasti. Adoptio on myös yksi vaihtoehto, mutta pääseekö edes adoptiojonoon jos on sairastanut syövän? Toisaalta, voihan adoptiolapsikin sairastua vaikka siihen syöpään, vaikka ei minun geenejä olisikaan.
Tiedän, että nämä ovat todella ennenaikaisia ajatuksia, mutta haluaisin jonkun toivon omasta perheestä, jotta olisi jotain odotettavaa tulevaisuudessa. Kiitos, jos joku jaksaa ottaa kantaa ja kertoa kokemuksia ja mielellään asiallisia vastauksia. Elämäntilanne on tarpeeksi rankka ilman vittuiluakin.
-Mietteliäs
Hei ihan oikeasti sun kannattaa jutella asiasta sellaisten kanssa, jotka ovat oikeasti asiantuntijoita ko. juttujen suhteen. Sellaisia ihmisiä löytyy sairaalasta, EI av:ltä.