Onko tämä rikos: mies lainaa lasten tileiltä rahaa oman firman menoihin?
Eli miehellä on oma yritys, jonka raha-asiat eivät aina ole ihan tasapainossa. Niinpä mies lainaa firmalle akuutteihin menoihin rahaa lasten tileiltä (500-1500€). Lähes kaiken on aina maksanut takaisin, mutta silti minua ärsyttää moinen toiminta.
Miten itse suhtautuisit ja onko tämä edes laillista toimintaa?
Kommentit (53)
Noh, meillä äiti sanoo että tilillä pitäusi olla n.1500-2000€ mutta hän on "lainannut" rahoja joten siellä on aina 100€ mulle...
Oletteko velvollisia tekemään maistraattiin ilmoituksen lapsen omaisuudesta?!
Miten mies selittää kirjanpidossaan lasten tileiltä lainaamisen?
Laillista, kyseessä on laina. Mies on lapsen huoltaja joten mielestäni noin voi tehdä?
Mikä tässä toiminnassa sinua vituttaa? Lainaa sinä miehellesi rahaa, kaiketi yhdessä asutte ja laskut maksatte? Silloin hänen ei tarvitse lapselta lainata.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:08"]
Laitonta. Jännä ettei pankki ole kiinnittänyt asiaan huomioita.
[/quote]
Pankkihan aktiivisesti seuraileekin kaikkien pankkitilejä. :D
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:08"]
[/quote]
Pankki?! Ei pankilla on oikeutta kenenkään tilitietoja tarkastella.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:11"]
[/quote]
Lähipiirilaina, ei mitään erikoista.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:08"]
[/quote]
Pankkihan aktiivisesti seuraileekin kaikkien pankkitilejä. :D
[/quote]
Varsinkin noin isot summat herättää heti huomion
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:11"]
[/quote]
Lähipiirilaina, ei mitään erikoista.
[/quote]
Onko kirjalliset lainasopimukset sitten tehtynä?
Mistä ne rahat sinne tileille tulee. Lapsen varoja saa käyttää lasten hyväksi ja miehen yritys osa heidän elantoa. Lasten varoja saa vapaasti lainata riittäviä vakuuksia vastaan.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:11"] Miten mies selittää kirjanpidossaan lasten tileiltä lainaamisen? [/quote] Lähipiirilaina, ei mitään erikoista. [/quote] Onko kirjalliset lainasopimukset sitten tehtynä?
[/quote]
Miksi olisi? Suullinen sopimus riittää. Näin ainakin itse teen oman firmani kanssa. Sovin että lainaan vaikka itseltäni firmalle 1000e. Jos en itseni kanssa ala riitelemään niin asia on silloin ok.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:08"] Laitonta. Jännä ettei pankki ole kiinnittänyt asiaan huomioita. [/quote] Pankkihan aktiivisesti seuraileekin kaikkien pankkitilejä. :D [/quote] Varsinkin noin isot summat herättää heti huomion
[/quote]
Kenen huomion?! :D Luuletko, että pankeissa on joku henkilö joka käy läpi esim. ihmisten pankkisiirtoja?! Ei pankeilla on oikeutta kenenkään tilitietoja tarkastella. Vain luuletko, että mies menee tilikirjan kanssa pankiin ja pyytää pankkineitiä siirtämään rahoja tililtä toiselle. :D
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:11"] Miten mies selittää kirjanpidossaan lasten tileiltä lainaamisen? [/quote] Lähipiirilaina, ei mitään erikoista. [/quote] Onko kirjalliset lainasopimukset sitten tehtynä?
[/quote]
Sanallinen sopimus on ihan yhtä pätevä. Alaikäisen asioista vastaa huoltaja niin...
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:09"]
Noh, meillä äiti sanoo että tilillä pitäusi olla n.1500-2000€ mutta hän on "lainannut" rahoja joten siellä on aina 100€ mulle...
[/quote]
Vanhemmilla ei ole oikeuttaa käyttää 15 vuotta täyttäneen ansaitsemia rahoja ( oletan että "ansaitsemia" tarkoittaa myös esim. lahjaksi saatuja rahoja ) .15 vuotias voi myös perustaa oman pankkitilin ilman vanhempien lupaa. Alle 18 vuotias ei kuitenkaan voi tehdä tililtään suuria ostoksia ja vanhemmilla on oikeus purkaa kauppa halutessaan.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:09"]
[/quote]
Mistä ne rahat sinne tilille tulee.
http://www.maistraatti.fi/Documents/Holhoustoimi/Alaikaisen%20lapsen%20omaisuuden%20hoitaminen.pdf?epslanguage=fi
Tuollaisen linkin löysin. Laista en itse tiedä, mutta onhan periv-tumaista, jos noin voi surutta toimia! Sinnepä menee sitten aikanaan synttäri- ja rippirahat: vanhemman yrityskuluihin. Ei voi olla oikein.
Millaiset käyttöehdot lasten tileille on laadittu silloin kun tilit on avattu tai sitten myöhemmin. Eli kenellä on käyttöoikeus tileihin. Jos on todettu, että vanhemmilla on oikeus, niin ei voi mittään. Aina voi sopia pankin kanssa uusista ehdoista. Moraalisesti on arveluttavaa, että isä vippailee lastensa tileiltä rahaa. Käsittääkseni ei voi olla kyse normaalista lainasta, sillä lapset ovat kai alaikäisiä. Eikä velkakirjoja liene laadittu.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:31"]
http://www.maistraatti.fi/Documents/Holhoustoimi/Alaikaisen%20lapsen%20omaisuuden%20hoitaminen.pdf?epslanguage=fi
Tuollaisen linkin löysin. Laista en itse tiedä, mutta onhan periv-tumaista, jos noin voi surutta toimia! Sinnepä menee sitten aikanaan synttäri- ja rippirahat: vanhemman yrityskuluihin. Ei voi olla oikein.
[/quote]
Sun mielestä on parempi että miehen firma menee nurin ja talo myyntiin? Lasta lämmittää varmaan ihan vitusti 800e tilillä. Hyvin mietitty!
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:03"]
Eli miehellä on oma yritys, jonka raha-asiat eivät aina ole ihan tasapainossa. Niinpä mies lainaa firmalle akuutteihin menoihin rahaa lasten tileiltä (500-1500€). Lähes kaiken on aina maksanut takaisin, mutta silti minua ärsyttää moinen toiminta.
Miten itse suhtautuisit ja onko tämä edes laillista toimintaa?
Meillä vaimo käytti lasten rahat.
Eikä sillä ole edes yritystä :(
[/quote]