Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avokeittiö - miksi ihmeessä???

Vierailija
15.07.2015 |

Kaikissa uusissa (2010-) asunnoissa näyttäisi olevan avokeittiö, jopa neliöissä! Miksi ihmeessä? Lapsiperheessä olisi huomattavasti kätevämpi, että olisi kunnon keittiö ja erikseen sitten vaikka ruokailutila olohuoneessa. En halua telkkaria katsellessa sivusilmällä joutua katsomaan tiskejä tai lasten iltapalan jälkiä. Miksi uusiin asuntoihin ei edes joihinkin rakenneta kunnon keittiötä?!

Kommentit (222)

Vierailija
181/222 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin pienessä asunnossa erillinen keittiö on tärkeä, ja mielellään ovellinen. Itse asun kaksiossa kissani kanssa. On hankalaa kun en voi ruokaa laittaessa pistää ovea kiinni, niin ei tarvitse pelätä, että kissa keksii hypätä hellalle jne. Minulla on erillinen keittiö, mutta ovea siinä ei ole. Ja juurikin pienessä asunnossa, jos oikeasti kokkaa, niin avokeittiöstä leviää käryt joka paikkaan.

Mutta aika harva nykyään taitaa kunnolla kokata, säilöä, kuivata jne. Näistä kaikista tulee yleensä kunnon hajut huoneilmaan ja ruoanlaitosta myös erilaisten koneiden äänet. Ei sillä erilliskeittiöllä silloin ole paljon väliä, jos vaan mikrottaa jotain tai paistaa satunnaisen pakastepizzan ja on käytössä astianpesukone.

Olen täysin eri mieltä. Asutaan 33 neliön talossa ja jos tässä olisi tupakeittiön sijaan keittiö ja olohuone, nehän olisi kauhean pienet ja ahtaat. Nyt on "joustoa" molemmin puolin kun ei ole seinää välissä. Ja kokkailen ja säilön kyllä, valmisruoista en tykkää yhtään, mutta ei ole ollut mitään ongelmaa. Mietin, olenko koskaan ylipäätään asunut asunnossa jossa olisi keittiössä ovi, mutta olen juu, kamalassa kerrostalokämpässä noin 30 vuotta sitten.

Ja meillä keittiönkaapit on nätit ja itse valitut, kuten keittiö muutenkin, mutta ei sitä siltikään sohvalta tuijotella. Sohva on eri suuntaan ;)

Vierailija
182/222 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin pienessä asunnossa erillinen keittiö on tärkeä, ja mielellään ovellinen. Itse asun kaksiossa kissani kanssa. On hankalaa kun en voi ruokaa laittaessa pistää ovea kiinni, niin ei tarvitse pelätä, että kissa keksii hypätä hellalle jne. Minulla on erillinen keittiö, mutta ovea siinä ei ole. Ja juurikin pienessä asunnossa, jos oikeasti kokkaa, niin avokeittiöstä leviää käryt joka paikkaan.

Mutta aika harva nykyään taitaa kunnolla kokata, säilöä, kuivata jne. Näistä kaikista tulee yleensä kunnon hajut huoneilmaan ja ruoanlaitosta myös erilaisten koneiden äänet. Ei sillä erilliskeittiöllä silloin ole paljon väliä, jos vaan mikrottaa jotain tai paistaa satunnaisen pakastepizzan ja on käytössä astianpesukone.

Olen täysin eri mieltä. Asutaan 33 neliön talossa ja jos tässä olisi tupakeittiön sijaan keittiö ja olohuone, nehän olisi kauhean pienet ja ah

Siltikin, oli sohva mihin suuntaan hyvänsä, itse haluan olohuoneen seinälleni tauluja ja huonekaluja, en keittiökaapistoa ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/222 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa että moni valitsee avokeittiön siksi että kun tulee vieraita, on helppo jutella ja tehdä ruokaa. Eikö olisi järkevämpää suunnitella ihan oman perheen käytön kannalta asiaa. Tuskin niitä vieraita niin paljon normiperheessä käy.

Toimii hienosti myös kaksin tai oman perheen kesken. Saarekkeessa on ihanasti tilaa työskennellä (en tykkää työskennellä kasvot seinää vasten kapealla työtasolla) ja meitä on siis vähintään 2 keittiössä "aina". Yhdessä touhutaan kun olemme etätöissä ja siksi kotona molemmat. Ihan on omalle perheelle suunniteltu

Aamiainen syödään saarekkeella mutta muut ateriat ruokailutilassa. Ko 3m pöytä toimii myös mun toimistona joten ei ole koskaan turhaa tilaa. 

163

Hyi olkoon. Kyllä etätyöläisellä pitää oma työhuone olla. Huo

Meillä on työhuone joka on myös vierashuone. Mutta se on mieheni käytössä koska hänellä on enemmän teamseja kuin minulla. Kun hän on työmatkoilla saatan työskennellä siellä mutta mieluummin tilassa missä on isot ikkunat ja paljon valoa.

Teen töitä myös sisustussuunnittelussa joten pitää mahtua levittelemään pohjapiirroksia ja materiaalinäytteitä, siihenkin tämä iso pöytä toimii hyvin. 

Vierailija
184/222 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin eri mieltä. Asutaan 33 neliön talossa ja jos tässä olisi tupakeittiön sijaan kei

Avokeittiöstä huolimatta meillä on olohuone/ruokailuhuone yhdistelmässä 4 seinää, yhteensä 18m pintaa (-4 isoa ikkunaa ja lasiovi).

4 taulua, 1 seinäkoriste vanhasta lankusta ja hopeisista aterimista ja vanha peili on ihan riittävästi tähän tilaan. 

Vierailija
185/222 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siltikin, oli sohva mihin suuntaan hyvänsä, itse haluan olohuoneen seinälleni tauluja ja huonekaluja, en keittiökaapistoa ;)"

Niin minäkin, ja siksi meillä on seinillä useita tauluja, peili, vanha seinäkello ja huonekaluina kirjahylly ja vanha senkki, sekä paljon viherkasveja 😊 Ei tosiaan tarvitse keittiönkaappeja katsella.

-se 33m okt:ssa asuva

Vierailija
186/222 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siltikin, oli sohva mihin suuntaan hyvänsä, itse haluan olohuoneen seinälleni tauluja ja huonekaluja, en keittiökaapistoa ;)"

Niin minäkin, ja siksi meillä on seinillä useita tauluja, peili, vanha seinäkello ja huonekaluina kirjahylly ja vanha senkki, sekä paljon viherkasveja 😊 Ei tosiaan tarvitse keittiönkaappeja katsella.

Jos sinulla on avokeittiö kuten kerroit, niin fakta on että sinulla on keittiökaapisto osana olohuoneesi sisustusta. 

Vierailija
187/222 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on avokeittiö kuten kerroit, niin fakta on että sinulla on keittiökaapisto osana olohuoneesi sisustusta. 

Seinäkeittiö on eri kuin avokeittiö. 

Meillä seinä on 4,5m auki siitä kohtaa mistä alkaa keittiö, sen keskellä vielä 2-puoleinen takka.

Sohvalla istuen jos katson oikealle näen kapean kaistaleen upotettua pakastinta, saarekkeen kulman ja ikkunan alla 2 laatikostoa. Jos oikein käännän päätäni näen myös vilauksen uunista joka on sijoitettu korkeaan kaappiin ja sivukaapiston puisen päädyn. Kaapistot u-muodossa ja saareke keskellä.

Kaunis keittiö! Ei todellakaan häiritse

Vierailija
188/222 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiön pitää minun mielestäni olla kokonaan AVOIN, mutta silti erillinen HUONE

ilmastointia ei enää osata tehdä asuntoihin, eli kaurapuuron paksuisessa paska ilmassa me joudutaan hengittämään, riippumatta siitä, vaikka keittiö olisi piharakennuksessa. 

en suostuisi laittamaan ruokaa jossain piilossa. Ruuanlaittoon menee paljon aikaa vuodessa. Haluan olla kodin parhaalla paikalla. 

Vierailija
189/222 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokeittiö on paras.

Se näyttävä ja avara ratkaisu.

Nyt täällä kansa sotkee oikean avokeittiön ja keittiökaapiston olkkarissa joka on ahtaissa uusissa kerrostaloluukuissa.

Puhutte siis eri asiasta.

Avokeittiö on siis hyvä ja cool systeemi.

Ahdas kt luukku ei ole sitä.

Vierailija
190/222 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan minulla on vanhassa talossa tupakeittiö. Keittiönkaapit vie seinätilaa yhdestä nurkasta alle 2 metriä ja jos niitä sohvalta aikoo ihailla, on niska melko vääränä 😄 muuten sisustus on kuin ns. olohuoneessa. Mutta ei vanhassa talossa ole "keittiötä, olohuonetta ja makuuhuonetta" vaan tupa ja kamari. Ja hyvä niin!

Vierailija
191/222 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avokeittiö on paras.

Se näyttävä ja avara ratkaisu.

Nyt täällä kansa sotkee oikean avokeittiön ja keittiökaapiston olkkarissa joka on ahtaissa uusissa kerrostaloluukuissa.

Puhutte siis eri asiasta.

Avokeittiö on siis hyvä ja cool systeemi.

Ahdas kt luukku ei ole sitä.

Avokeittiöksi sanottiin jo 90-luvulla sellaisia huoneita joissa on k ja oh samassa, ja se keittiön kaapisto on yhdellä seinällä. Sellaisessa asuttiin silloin. Ihan samanlaisia ne on nykyäänkin, mm. pojallamme Helsingissä uudehkossa talossa.

Vierailija
192/222 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä seinä on 4,5m auki siitä kohtaa mistä alkaa keittiö, sen keskellä vielä 2-puoleinen takka.

Sohvalla istuen jos katson oikealle näen kapean kaistaleen upotettua pakastinta, saarekkeen kulman ja ikkunan alla 2 laatikostoa. Jos oikein käännän päätäni

mutta ei silti muuta sitä tosiasiaa, että sinulla on keittiö osana olohuoneen sisustusta. Ihan ok, jos pitää siitä. Monet, kuten minä, ei ikinä suostuisi asumaan asunnossa tai talossa, jossa ei ole kunnon keittiötä ja olohuonetta. Nämä ovat erilliset toiminnot, joille on hyvä olla erilliset tilat.

Vierailija
193/222 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan minulla on vanhassa talossa tupakeittiö. Keittiönkaapit vie seinätilaa yhdestä nurkasta alle 2 metriä ja jos niitä sohvalta aikoo ihailla, on niska melko vääränä 😄 muuten sisustus on kuin ns. olohuoneessa. Mutta ei vanhassa talossa ole "keittiötä, olohuonetta ja makuuhuonetta" vaan tupa ja kamari. Ja hyvä nii

Kyllä vanhoissa taloissa oli erillinen kunnon keittiö, jossa oli henkilökuntaa auttamassa ruuanlaitossa. Näin ainakin pitkään suvussamme olleessa maalaistalossa on. Ehkä torppareiden ja pientilallisten taloissa oli tupakeittiö, mutta jos olisi ollut varaa tehdä erillinen keittiö, näin olisi varmasti tehty.

Tupakeittiöitä ja avokeittiöitä rakennetaan siksi, että ei ole varaa erilliseen keittiöön. En ymmärrä, miksi näitä köyhäilyratkaisuja rakennetaan uusiin isoihin asuntoihin.

Vierailija
194/222 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sohvalla istuen jos katson oikealle näen kapean kaistaleen upotettua pakastinta, saarekkeen kulman ja ikkunan alla 2 laatikostoa. Jos oikein käännän päätäni

Minua kiinnostaa, miten noin hulppea keittiö on saatu mahtumaan 33 neliön omakotitaloon.

Vierailija
195/222 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sohvalla istuen jos katson oikealle näen kapean kaistaleen upotettua pakastinta, saarekkeen kulman ja ikkunan a

eri vastaaja

Vierailija
196/222 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, keittiökaapit eivät kuulu olohuoneen sisustukseen, mutta grynderi säästää kun ei tehdä kunnon keittiötä,

Vierailija
197/222 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokeittiö on kyllä ruoanlämmityssokkeli olohuoneen nurkassa - eipä muuta 

Vierailija
198/222 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan niin. Avokeittiö on kyllä oikealta nimeltään ruoanlämmityssokkeli, koska se on olohuoneen kupeessa.. Ei ole kunnolla laskutilaa eikä kaappeja. On tosi näyttävää kun kaikki kipot ja kapot on näytillä, saatikka käryistä puhumattakaan.

Vierailija
199/222 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan minulla on vanhassa talossa tupakeittiö. Keittiönkaapit vie seinätilaa yhdestä nurkasta alle 2 metriä ja jos niitä sohvalta aikoo ihailla, on niska melko vääränä 😄 muuten sisustus on kuin ns. olohuoneessa. Mutta ei vanhassa talossa ole "keittiötä, olohuonetta

Isovanhemmillani oli iso tupakeittiö yhtä avointa tilaa. Sitten oli pieni makuuhuone, ja talon toisessa päässä iso sali, jota käytettiin vain kuin tuli vieraita. Muuten oltiin aina tupakeittiössä. Ihania lapsuusmuistoja!

Vierailija
200/222 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grynderien puuhaa, säästyy oikean keittiön rakennuskulut. On hienoa kun olohuoneessa on näkyvillä kaikki kipot ja kapot sekä ruontekovälineet. Kas kun ei ole laitettu vessaa samaan tilaan.