HOAS:n asunnot murtojen kohteena!
http://www.metro.fi/uutiset/a1387812902061
On järjetöntä ettei turvalukot ole asunnoissa käytössä, eikä ovisilmä tai mikään muukaan turvallisuutta lisäävä ratkaisu.
Kommentit (147)
Joo onhan se reilua varastaa niiltä joilla ei muutenkaan ole mitään:(
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:50"]
Joo onhan se reilua varastaa niiltä joilla ei muutenkaan ole mitään:(
[/quote]
Uutisessa sanottiin että mitään ei ollut varastettu.
Jutussa kerrottiin ettei murtojälkiä löydy, eli yleisavain tai tiirikka käytössä. Katsokaa jos jotain uusia hiippareita liikkuu alueella.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:47"]
Onneksi oman kämpän kanssa ei ole ollut ongelmia.
[/quote]
Niinpä, koska asuntomurrothan tapahtuu aina vain niihin asuntoihin, joissa on ennenkin ollut ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:47"]
[/quote]Ilmeisesti muut eivät sitä toivo, noiden alapeukkujen perusteella. :D
Olisiko joku entinen HOASin työntekijä, joka on kopioinut yleisavaimen itselleen? Järkyttävää, jos asukkaat saavat pelätä, että joku tunkeutuu asuntoon yöllä salaa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:52"]
Uutisessa sanottiin että mitään ei ollut varastettu.
[/quote]
Tämähän on vielä creepympää kun mitään ei ole varastettu. Tunkeutuja siis hakee jotain muuta?
Kuulema joku juopon näköinen mies käynyt ovilla kysymässä esim kynää ja paperia lainaksi. Ja asuntoja sotkettu. Joltain viety linkkuveitsi ja joltain vähän käteistä. Samainen mies myös nukkunut rappukäytävissä
Facebookissa oli paljon ihmiset,joiden asuntoon oli murtauduttu,tarinoita.Oli osasta viety tavaroita,ei aina tietokoneitakaan joten todella outoa.Ilmeisesti yleisavaimia kopioitu.Hoas tuntui vain suhtautuvan niin että "täysin turvallista asua".Noilla opiskelija-asuntoaäätiöillä on aina vähän tommoinen asenne jos jotain sattuu,Oulussa liikkui saunatiloihin tunkeutuja eikä asialle tehty yhtään mitään eikä varoitettu esim.Lehdestä sai vaan lukea.Onneksi ei kertaakaan raiskannut,vaan säikähti huutoa.En ikinä käynyt enää tuon jälkeen yleisissä saunoissa!Parkkipaikalla liikkuvista seuraajista eivät myöskään välittäneet,kuulemma vaan normaalia että joutuu rappuun pakenemaan.
No eihän opiskelijoilla ole mitään varastettavaa paitsi kasa jotain urpoja monisteita...
Ns. riistakamera on hyvä ratkaisu. Se kuvaamaan kohti ovea ja niin saa selville, kuka ja miten asuntoon on tullut. Minä olen kuvannut taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan saapumassa asuntooni. Tuli hirveä riita siitä, että ilman hallituksen lupaa ei saa kuvata edes asunnossa. Tosin ei löytynyt sellaista päätöstä mistään.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:05"]
Ns. riistakamera on hyvä ratkaisu. Se kuvaamaan kohti ovea ja niin saa selville, kuka ja miten asuntoon on tullut. Minä olen kuvannut taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan saapumassa asuntooni. Tuli hirveä riita siitä, että ilman hallituksen lupaa ei saa kuvata edes asunnossa. Tosin ei löytynyt sellaista päätöstä mistään.
[/quote]kai nyt kotonaan saa kuvata miten paljon haluaa?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:09"]
[/quote] Saa, mutta siitäkin tulee olla varoitus "kameravalvonta" ennen kuin avaa oven. Meillä se tarra on noin polven korkeudessa karmissa :)
Opiskelijasäätiöt ovat ulkoistaneet ovien avauspalvelun SOLille ja vastaaville firmoille, ja yritys vaihtuu herkästi kun kilpailuttamalla saavat paremman tarjouksen. Ei välttämättä kovin kaukaa haettua, että jollakin näistä firmoista on ollut yksi huono vuokratyöläinen, joka syystä tai toisesta antanut yleisavaimen eteenpäin sen verran että siitä saa tehtyä kopion.
Esim. Tampereella kun kerran käytin oven avauspalvelua unohdettuani avaimet, vastassa oli huoltoyhtiön tyyppi jolla oli salkullinen avaimia. Hän etsi siitä satoja avaimia sisältävästä salkustaan oikean jolla pystyi avaamaan oven. Yhdellä huoltoyhtiöllä on kymmeniä kerrostalokohteita vastuullaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:14"]
[/quote] Saa, mutta siitäkin tulee olla varoitus "kameravalvonta" ennen kuin avaa oven. Meillä se tarra on noin polven korkeudessa karmissa :)
[/quote]Miksi? Asun yksin. Asuntooni ei ole kellään asiaa.
Joku pervo raiskari siellä stalkkaa http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015071420033814_uu.shtml
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:14"]
[/quote]Miksi? Asun yksin. Asuntooni ei ole kellään asiaa.
[/quote] Ovat menneet tekemään tuosta kameravalvonnasta semmoiset säädökset, että siitä pitää varoittaa. Myös mahdollisia roistoja.
Ei tarvitse varoittaa kotona olevasta videovalvonnasta. Sillä voi vaan pelotella tunkeutujaa