Työpaikkakiusaaminen: "Työterveyspsykologi kokee tilanteen niin haastavaksi, ettei hän pysty ratkaisemaan tilannetta"
Onko tilanne oikeasti huono, jos työterveyspsykologi ei kykene ratkaisemaan tilannetta vai voiko kyse olla siitä, että oikeasti ei kiusaamista edes tapahdu ja "uhri" vain kuvittelee kiusaamisen?
Kommentit (28)
Työterveyspsykologi ei sanoisi noin, jos hän ei uskoisi kiusaamista tapahtuvan.
Harvoin ne ratkeaa. Jonkun pitää poistua.
Kyllä psykologi sanoisi ääneen, jos ns. olisi vikaa molemmissa osapuolissa.
Esimiehen tehtävä noihin on puuttua, eikä psykologin.
Psykologi tarjoaa vain terapiaa.
Uhri ei kuvittele, koskaan.
Kiusaaja, -t, eivät myönnä? No ei varmasti, silloin joutuisi jopa ajattelemaan toisen kannalta. Turha luulo, kiusaajat/haukkujat eivät tuommoiseen kykene.
Miksi tilanne on haastava? Rajua kiusaamista? Vai että kiusaajat kieltävät asian eikä todisteita ole?
Olen siis itse tämä "uhri". Minua on kiusattu työtiimissä (tiimin esimies ja muut tiimiläiset). Alan olla jo epätoivoinen, kun töissä ei ole puututtu asiaan ja työterveyspsykologikaan ei saa asiaa ratkaistua. Alan jo miettiä, kiusataanko minua oikeasti ollenkaan, kun tähän asiaan ei puututa.
Ap
Eiköhän psykologi olisi sanonut jotain "epäilyä työpaikkakiusaamisesta ei ilmene osapuolten kuulemisen perusteella" jos noin olisi ollut.
Eiköhän tilanne oikeasti ole tosi vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis itse tämä "uhri". Minua on kiusattu työtiimissä (tiimin esimies ja muut tiimiläiset). Alan olla jo epätoivoinen, kun töissä ei ole puututtu asiaan ja työterveyspsykologikaan ei saa asiaa ratkaistua. Alan jo miettiä, kiusataanko minua oikeasti ollenkaan, kun tähän asiaan ei puututa.
Ap
No miten sua kohdellaan kun koet olosi kiusatuksi?
Voi kuvitella, mutta epätodennäköistä kuulostaisi se olevan kun tilannetta ei ole laitettu poikki tutkinnan jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Ap
Haluatko kertoa esimerkkejä?
Netistä löytyy paljon artikkeleita, tutkimuksia yms. kirjoituksia.
Ai se olikin AP itse se uhri. Kerro tilanteesta? Voidaan yrittää kertoa kuulostaako tilanne miltä. Tietenkin vaikea kuvailla, jotkut asiat
Ota ye tpimistoon yhteyttä. Jo sulla on näyttöä, voit pyytää et voit erota ja karenssia ei tule.
Lyhyesti. En saa enää kutsuja työpalavereihin, minua ei tervehditä, minua haukutaan asiakkaiden kuullen, jos istun viereen niin lähdetään pois jne. Asiakkaat ja ylin johto ovat työhöni hyvin tyytyväisiä, tiimissä osaamistani vähätellään rankasti. Aiemmissa paikoissa olen ollut pidetty työkaveri ja tämä on ensimmäinen kokemus kiusaamisesta.
Ap
Ei se, ettei karenssia tule, ole kovin helpottavaa jos koko työpaikka menee... Ennemmin kannattaa nyt töissä ollessa etsiä muuta työtä heti, työllistyneen on helpompi saada työpaikka kuin työttömän. Mutta toki jos töitä ei vaan ole niin parempi kokonaan ilman kuin töissä kidutettavana..
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti. En saa enää kutsuja työpalavereihin, minua ei tervehditä, minua haukutaan asiakkaiden kuullen, jos istun viereen niin lähdetään pois jne. Asiakkaat ja ylin johto ovat työhöni hyvin tyytyväisiä, tiimissä osaamistani vähätellään rankasti. Aiemmissa paikoissa olen ollut pidetty työkaveri ja tämä on ensimmäinen kokemus kiusaamisesta.
Ap
Kuulostaa kyllä siltä että ei kuvittele. Voitko saada siirtoa yrityksen sisällä? Jos et, ala etsiä muita töitä ja jos ei löydy, niin työttömäksi, mutta tosiaan niin että turvattu se ettet saa karenssia.
Tuollaista paskaa on niin vaikea todistaa jos muu ryhmä on kokonaan vastaan. No sinuna kyllä dokumentoisin, ihan videokuvaa tilanteista salaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuulostaa kyllä siltä että ei kuvittele. Voitko saada siirtoa yrityksen sisällä? Jos et, ala etsiä muita töitä ja jos ei löydy, niin työttömäksi, mutta tosiaan niin että turvattu se ettet saa karenssia.
Tuollaista paskaa on niin vaikea todistaa jos muu ryhmä on kokonaan vastaan. No sinuna kyllä dokumentoisin, ihan videokuvaa tilanteista salaa.
Yrityksen sisällä ei ole mahdollisuutta siirtyä. Olen etsinyt uutta työpaikkaa, mutta koronan takia paikkoja ei ole ollut auki alallani. Irtisanoutuminen tyhjän päälle ei onnistu, koska perheessämme on pieni lapsi eli ei ole vain omasta elannosta kyse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onkohan kuvaaminen laillista? Sen tiedän, että saa nauhoittaa kun on itse läsnä tilanteessa.
Se piti vielä lisätä, että kiusaamista on ollut "vaikea todistaa", kun se tapahtuu kasvotusten ja niin, että tiimin ulkopuoliset eivät ole näkemässä. Kun olen kertonut jostakin tapahtuneesta asiasta johdolle/työterveyspsykologille, niin nämä kiusaajat sanovat, etteivät edes muista ko. tilannetta. Pahimmat jopa sanovat, että koska eivät muista tilannetta, niin sitä ei ole voinut tapahtua.
Ap
Jos uhri vain kuvittelisi, psykologi olisi kirjoittanut niin.