Onko ketään kenestä EI olisi tehty lasu-ilmoitusta?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:30"]99 prosentista vanhempia ei tehdä lasu-ilmoitusta. Itse en tunne ketään josta olisi tehty.
[/quote] Höpö höpö. Sitä paitsi ilmoitusta ei tehdä vanhemmista vaan lapsista. Moni täydellinen vanhempi on järkyttynyt kun hänen nuorensa on tavattu siideritölkki kädessä ja poliisi joutuu tekemään lastensuojeluun ilmoituksen asiasta. Minä tiedän kymmeniä ihmisiä joiden lapsesta tai nuoresta on otettu yhteyttä lastensuojelusta. Ja voin sanoa että nämä vanhemmat eivät ole syrjäytyneitä ressukoita vaan suurin osa ihan tavallisia työssäkäyviä ja lapsestaan huolehtivia ihmisiä. Sen sijaan tunnen vain muutaman jolta lapsi on otettu huostaan, ja tämä on todellakin tehty syystä.
Ei ole tehty. Ilmeisesti niin hyvin kasvatettu lapset meillä että eivät ole edes se siideritölkki kädessä vielä, ainakaan julkisesti, olleet ja jääneet kiinni.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:30"]
99 prosentista vanhempia ei tehdä lasu-ilmoitusta. Itse en tunne ketään josta olisi tehty.
[/quote]Ei niistä huudella.
[/quote]Tämä. Jos itsestä ei ole tehty, on helppo elää luulossa, että muillakin on samalla tavalla. Eihän näistä puhuta kuin aivan läheisimmille korkeintaan.
Se on niin yleistä nykyään, että te vain luulette, ettette tunne ketään.
HS pääkirjoitus "Teistä on tehty lastensuojeluilmoitus": http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1355461616833
Meidän perheestä. Olemme 18-vuotiaita, lapsi 1v. Kaikki asiat hyvin kotona, äänekäs jääkaappi vain. :-)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:30"]No elämällä normaalia elämää?
[/quote]
Ei kyllä todellakaan välttämättä riitä.
[/quote]
Miksi ei? Mulle ainakin on riittänyt. Riittää kun ei huuda lapsille vittusaatanaa kotona tai julkisilla paikoilla, ei sekoile missään humalassa jne.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:44"]
Vältä naapurin juoruilevia ämmiä. Älä päästä pihapoliisi rinkiä tuttavaksesi. Älä puhu naapureille asioistasi. Hanki lapsillesi kaverit muualta kuin naapurista.
[/quote]
Mikä on pihapoliisi rinki?
Mun tytöstä on tehty. Hän joutui seksuaalirikoksen uhriksi ja silloin tehdään ls-ilmoitus. Ihan normaali perhe ollaan ja normaali lapsikin.
Joo toi nuorten viikonloppujuopottelu on hyvä esimerkki siitä, että vanhemmilla voi olla eri käsitys siitä, mikä on minkäkin ikäisille sallittua, kuin yhteiskunnalla. Minusta nuo lastensuojelulilmoitukset nuorista on oiken hyvä viesti vanhemmille. Nimittäin se, että jonkun on silti pidettävä heidän lastaan silmällä ja yritettävä huolehtia hänen turvallisuudestaan myös silloin kun se lapsi/nuori on kaupungilla. Ja jos ei sitä vanhemmat tee, sen tekee nuorisotyöntekijät ja poliisi ja ambulanssihenkilöstö, jotka oikeastaan ois tarkoitettu muuhun työhön. Ei siinä ole kyse siitä onko joku hyvä tai huono vanhempi, vaan siitä ettei se vastuu nuoresta ole mihinkään hävinnyt vaikka nuori ei olekaan enää siinä välittömässä läheisyydessä.
Se, että Suomessa tosi nuoret, ja ylipäänsä nuoret, on usein näkyvässä humalassa myöhäänkin yöhön asto kaupungilla, on asia jota ihmetellään monissa kulttuureissa. Joten ei se ole mikään nuoruuteen kuuluva juttu josta on turha nipottaa, vaan meidän oma kulttuurinen juttu. Ja kulttuuria voi aina muuttaa. Tämä on vähän sama juttu, kuin että 90-luvulla oli vielä meilläpäin ihan yleistä, että jo 12-vuotiaalla saattoi olla yli kaksikymppinen "poikaystävä". Nykyään sitä ei todellakaan sallittaisi, se olisi lapsen hyväksikäyttöä. Ajatukset ja asenteet muuttuu ajan myötä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:37"]
Jos siis vinkkejä oikeasti haluat, niin tässä muutama:
- Lopeta päihteidenkäyttö, kokonaan, koska luultavasti käsityksesi kohtuukäytöstä on kadoksissa.
-Hanki apua ongelmiisi, esim mielenterveysongelmiin. Hoida omat asiasi kuntoon.
-Älä jätä alle kouluikäisiä hetkeksikään yksin kotiin, äläkä jätä alle 16-vuotiasta yöksi yksin ilman aikuisen valvontaa.
- Pidä huolta lasten puhtaudesta, vaatteista, lakanoista ja kouluasioista. Anna lapselle turvalliset rutiinit, ruoka-ajat ja säännöt. Pidä niistä kiinni, mutta älä pahoinpitele lastasi.
[/quote]
Vielä mun vinkki:
- älä huuda, räyhää ja karju, ja pidä huoli siitä että perhe-elämä ei oo pelkkää tappelua
[/quote]
Älä pidä yhtään mitään meteliä.
nimim. kissa tiputti metallisen tarjottimen, jossa oli taikataikinapipareita, lattialle keskellä yötä -> poliisit ja sossu paikalle kun meillä kuulemma tapellaan....
Mun juoposta veljestä on tehty ihan syystä. Mun toisesta veljestä tehtiin kun lapsi nielaisi huomaamatta mummulta tippuneen lääkkeen ja lapsi joutui vatsahuuhteluun. Minusta ei ole tehty, mutta tulen sen tekemään itse, koska teini oirehtii niin pahasti tunne-elämän häiriötä. Johtuu keskousuudesta ja apua on haettu vuosia. Kaikilla akateeminen koulutus ja ylempää keskiluokkaa!
Minusta tehtiin, naapurin peijooni käräytti, olen tästä SATAVARMA!!111
Kolmanneksi nuorimmalle en ollut vielä ostanut talvikenkiä, koska tässä pahoinvointiyhteiskunnassa ei ole siihen varaa kun soskun tukia koko ajan pienennetään. Naapuri oli sitten pihalla nähnyt lapsen pihalla, vaikka oli vasta SYYSKUU niin ei muka sandaalit kelvanneet ja oli kielinyt sossutantoille. Tantat tuli meille ja KEHTAS valittaa, ett ä minun henkireikä eli viikonlopun naksut ja raksut olis pitänny jättää ostamatta kenkien eteen??!? Ei saa raksujen hinnalla mitään kenkiä, LASU on mielipuolia täynnä, en todelllakaan ymmärrä tätä!
Ap täällä. Meidän seudulla on tehty todella monesta teinistä. Juopottelua kaupungilla, kiukuttelua koulussa ja keskenään tappelevia erovanhempia. Ei siis mitään epänormaalia, ei ainakaan minun nuoruudessani 90-luvulla. Sitten on taas perheitä joissa kaikki asiat on hullusti, mutta kunta kustantaa alaikäisille lapsille omat kämpät ja heittää nää yksinään sinne. Ihan kuin kaikkein kamalimmista ei haluttaisi pitää huolta, rahaa vaan kouraan ja pärjätkää itseksenne.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 22:43"]
Ap täällä. Meidän seudulla on tehty todella monesta teinistä. Juopottelua kaupungilla, kiukuttelua koulussa ja keskenään tappelevia erovanhempia. Ei siis mitään epänormaalia, ei ainakaan minun nuoruudessani 90-luvulla. Sitten on taas perheitä joissa kaikki asiat on hullusti, mutta kunta kustantaa alaikäisille lapsille omat kämpät ja heittää nää yksinään sinne. Ihan kuin kaikkein kamalimmista ei haluttaisi pitää huolta, rahaa vaan kouraan ja pärjätkää itseksenne.
[/quote]
Samaa pannut merkille, että ihan räikeät tapaukset saakin olla vaan. Mikähän siinäkin on?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 22:40"]
Minusta tehtiin, naapurin peijooni käräytti, olen tästä SATAVARMA!!111
Kolmanneksi nuorimmalle en ollut vielä ostanut talvikenkiä, koska tässä pahoinvointiyhteiskunnassa ei ole siihen varaa kun soskun tukia koko ajan pienennetään. Naapuri oli sitten pihalla nähnyt lapsen pihalla, vaikka oli vasta SYYSKUU niin ei muka sandaalit kelvanneet ja oli kielinyt sossutantoille. Tantat tuli meille ja KEHTAS valittaa, ett ä minun henkireikä eli viikonlopun naksut ja raksut olis pitänny jättää ostamatta kenkien eteen??!? Ei saa raksujen hinnalla mitään kenkiä, LASU on mielipuolia täynnä, en todelllakaan ymmärrä tätä!
[/quote]
Miksi alapeukut?? Alkakaahan selittää ja heti paikalla!11
Älkää tulko kiusatuksi. Älkää koskaan olko tekemisissä kiusaajan kanssa, joka vain huvikseen ja harmia aiheuttaakseen tehtailee lasu-ilmoja. Meistä on tehty vaikka kuinka monta ilmoa, mutta ne on onneksi käsitellyt täysjärkinen ihminen, ja asiat on ok. Kiusaaja kyllä jatkaa yhä...
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:44"]Vältä naapurin juoruilevia ämmiä. Älä päästä pihapoliisi rinkiä tuttavaksesi. Älä puhu naapureille asioistasi. Hanki lapsillesi kaverit muualta kuin naapurista. 
[/quote] Joo, ja pidä huolta, ettei lapsesi tule kiusatuksi koulussa! Lapsen oireilu näissä tapauksissa johtuu huonosta vanhemmuudesta. 
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:30"]
99 prosentista vanhempia ei tehdä lasu-ilmoitusta. Itse en tunne ketään josta olisi tehty.
[/quote]
tai tunnet, mutta et tiedä...
Minä ja mieheni elämme ihan normaalia elämää ja olemme aina asettaneet lapsen edun muun edelle. Mutta 15-17 -vuotiasta nuorukaista ei aina voi estää törttöilemästä. Lähes kaikki nuoret kokeilevat esim. alkoholia. Niistä, jotka jäävät kiinni kapungilla poliisille, tehdään lasu. Monet aivan tavallisten perheiden lapset myös näpistelevät tai tekevät ilkivaltaa tyhmyyksissään. Näistä kun jää kiinni, tuloksena on lasu. Murrosikä on toislla rajumpi kuin toisilla. Monesti on tuuria matkassa, aina ei.
Kivahan se on, kun pidetään huolta. Valitettavasti kuitenkin sossuja kuormitetaan näillä teinien perustörttöilyillä, joten heille jää vähemmän aikaa pelastaa todella vaarassa olevia pikkuisia.
Mutta älkää pikkulasten vanhemmat ihmetelkö, jos se lapu hyvinkin pamahtaa, kun nuorenne löytyy kännissä kaupungilta!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:37"]
Jos siis vinkkejä oikeasti haluat, niin tässä muutama:
- Lopeta päihteidenkäyttö, kokonaan, koska luultavasti käsityksesi kohtuukäytöstä on kadoksissa.
-Hanki apua ongelmiisi, esim mielenterveysongelmiin. Hoida omat asiasi kuntoon.
-Älä jätä alle kouluikäisiä hetkeksikään yksin kotiin, äläkä jätä alle 16-vuotiasta yöksi yksin ilman aikuisen valvontaa.
- Pidä huolta lasten puhtaudesta, vaatteista, lakanoista ja kouluasioista. Anna lapselle turvalliset rutiinit, ruoka-ajat ja säännöt. Pidä niistä kiinni, mutta älä pahoinpitele lastasi.
[/quote]
Vielä mun vinkki:
- älä huuda, räyhää ja karju, ja pidä huoli siitä että perhe-elämä ei oo pelkkää tappelua