Vein just LIDLiin pulloja ja...
sain samalla kokea miten töykeitä jotkut naiset on. 2 nuorta naista oli juuri lopettelemassa tyhjien pullojen palautustaan, minua ennen oli jonossa 2 naista (oiskohan olleet äiti ja tytär, muistuttivat niin toisiaan, toinen kuitenkin reilusti vanhemman näköinen). Heillä oli 2 ostoskärryllistä kukkuroillaan pullo ja tölkki kasseja. Kysäisin kohteliaasti josko saisin palauttaa omani ensin koska minulla oli vain yksi kassillinen (n12 pulloa).
Tämä vanhempi tokaisi heti, että ei käy. No totesin että minä tässä sitten odottelen. Ei heillä toki mitään velvollisuutta ollut minua edelleen päästää, mutta ottaen huomioon että oma palautukseni kesti enintäin minuutin....heidän palautukseensa meni reilu puolituntia, niin olisihan se toki kohteliasta ollut.
Itse olen tarjonnut paikkaani jo silloinkin kun minulla on ollut 2-3 kassia limsapulloja ja olen nähnyt että toisella on vain muutama pullo. Aion näin toimia vastaisuudessakin vaikka minulle tylyjä oltiinkin. Enpä ollut ainoa joka näitä "rouvia" ihmetteli, ettei sillä.
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:11"]
Mua ylipäänsä ärsyttää nää tyypit, jotka säilöö pulloja varastossaan jätesäkkikaupalla ja päättävät sitten tulla palauttamaan ne jonain ruuhkaisena lauantaina, mielellään niin että toinen palautusautomaatti on huollossa. Ja niitä sitten noukitaan hitaaaaaastisäkin pohjalta yksi kerrallaan kuin hidastetussa elokuvassa.
Onko se niin vaikeaa tuoda niit' pulloja muovikasillinen kerrallaan.
[/quote]
Ei se ole keskimäärin nopeampaa että 10 henkilö tuo yhden kassillisen, kuin että kaksi henkilö tuo viisi kassillsta, luultavasti tämä suuremman määrän tuoja on tölkkiä kohti nopeampi.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:02"]
Josp olivat jo siinä kauan joutuneet itsekin odottelemaan? Saulla kuitenkin oli kassillinen niitä pulloja, ei vain yksi ti kaksi... Itse olisin kyllä antanut mennä edelle, mutta et tosiaan tiedä koko tilannetta, joten turha arvostella heidän käytöstään.
[/quote] Kyllä, niinkuin mainitsikin että 12 pulloa. Eipä heillä mitään velvollisuutta ollut, niinhän kirjoitinkin, mutta kohteliaisuudesta ei ollut hajuakaan...tämä minulla lienee täysi oikeus todeta.
[/quote]
Se olisi ollut kohteliasta jos suuren määrän palauttava olisi tarjonnut mahdollisuutta mennä ohi. Minusta se oli vähän röyhkeää että kysyit ohi pääsyä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:28"]
Viime kesänä vietiin Forssan Lidliin pulloja. Edellämme oli mies tyttärensä kanssa. Heillä oli useitä jätesäkillisiä pulloja ja purkkeja palautettavana.
Aina kun joku tuli heidän taakseen jonoon, nappasi isä kuitin ja päästi uuden asiakkaan automaatille. Jatkoivat sen jälkeen omien pullojensa palauttamista. Kyllä oli fiksua!!!!!
[/quote] Hieno mies!!!!!!!!! Ap
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:17"]
Mua ylipäänsä ärsyttää nää tyypit, jotka säilöö pulloja varastossaan jätesäkkikaupalla ja päättävät sitten tulla palauttamaan ne jonain ruuhkaisena lauantaina, mielellään niin että toinen palautusautomaatti on huollossa. Ja niitä sitten noukitaan hitaaaaaastisäkin pohjalta yksi kerrallaan kuin hidastetussa elokuvassa.
[/quote]
Mulle esimerkiksi on huomattavasti helpompaa tuoda niitä pulloja kerralla enemmän, kun koko perheen kanssa käydään kaupassa autolla. Ei hirveesti inspaa ottaa pullokassia mukaan kun menee lähikauppaan 2 muksun kanssa tuplarattaineen.
Ota myös huomioon, että jos nää kärryjen kanssa pulloja tuovat, toisi niitä jatkuvasti pussissa niin pullojen määrä, eikä palautusautomaattien määrä silti muuttuisi. Jos vähän mietit, niin ymmärrät, että silloin siinä edelläsi olisi edelleen yhtä paljon pulloja, mutta useampi ihminen. Sitä taas kun mietitään niin voit myös tiedostaa sen, että jokainen palauttajan vaihto pulloautomaatilla myös lisää jonotusaikaasi. Sama määrä pulloja yhdellä asiakkaalla vs 4 asiakkaalla kestää kauemmin palauttaa 4 asiakkaalla, koska vaihdot tulevat mukaan.
Ja hei, ap oli palauttamassa MAANANTAINA, ei ruuhkalauantaina. =)
[/quote]
Aivan, ei jonotusaika sillä lyhene että siinä jonossa on mota ihmistä yhden kassin kanssa, kuin että siinä on vain yksi ihminen monen kassin kanssa. Sama aika siinä suunnilleen menee. Palautettavien tölkkien määrä ei vähene sillä että niitä tuo kauppaa pienemmissä erissä. Ihan turhaa nillitystä. Ja itse en todellakaan palauta pulloja perjantaisin tai lauantaisin, en ylipäätään käy silloin kaupassa. Arki-ilta ma-to ovat parhaita kaupassakäyntipäiviä.
Jos lähdetään vielä lisää miettimään sitä jonotuksen määrää niin pulloja ja pulloautomaatteja on samamäärä, palautti pienemmissä, tai suuremmissa erissä. Pienemmissä erissä palauttamisessa asiakkaan "vaihtoihin" menee aikaa muutama sekuntti pidempään. Muuten aika on about sama.
Kun taas mennään kassalle, niin mitä useampi pullokuitti sen pidempään menee. Monet kassat laskee pullokuittinsa päivän mittaan yhteen, koska näin on ohjeistettu niin se vie aikaa siitäkin. Joten se, että tuodaan pienempiä eriä pulloja kauppaan voi vaikuttaa myös kassalla jonotuksen kestoon.
Loppujen lopuksi aikaerot on hyvin pienet, mutta se, että joku tuo useamman pullon kerrallaan ei saa ketään menettämään aikaansa yhtään sen enempää.
Ja niille jotka eivät vielä ymmärtäneet, niin tosiaan koska pullojen ja automaattien määrä on sama, niin jos kaikki nämä ison kärryllisen pulloja tuovat toisivat niitä samoin kun kassi kerrallaan tuovat, niin se muuttaisi jonotusta vain niin, että teidän edessänne ei olisi kärryllistä pulloja, vaan usempi ihminen pullokassin kera. Pulloja olisi edelleen yhtäpaljon edessänne kuin ennenkin.
[/quote]
Mulle esimerkiksi on huomattavasti helpompaa tuoda niitä pulloja kerralla enemmän, kun koko perheen kanssa käydään kaupassa autolla. Ei hirveesti inspaa ottaa pullokassia mukaan kun menee lähikauppaan 2 muksun kanssa tuplarattaineen.
Ota myös huomioon, että jos nää kärryjen kanssa pulloja tuovat, toisi niitä jatkuvasti pussissa niin pullojen määrä, eikä palautusautomaattien määrä silti muuttuisi. Jos vähän mietit, niin ymmärrät, että silloin siinä edelläsi olisi edelleen yhtä paljon pulloja, mutta useampi ihminen. Sitä taas kun mietitään niin voit myös tiedostaa sen, että jokainen palauttajan vaihto pulloautomaatilla myös lisää jonotusaikaasi. Sama määrä pulloja yhdellä asiakkaalla vs 4 asiakkaalla kestää kauemmin palauttaa 4 asiakkaalla, koska vaihdot tulevat mukaan.
[/quote]
Jos vähän mietit, jos toisin kerran vuodessa pulloni rekalla kauppaan niin takana tulevat saisivat odottaa koko päivän!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:02"]
Josp olivat jo siinä kauan joutuneet itsekin odottelemaan? Saulla kuitenkin oli kassillinen niitä pulloja, ei vain yksi ti kaksi... Itse olisin kyllä antanut mennä edelle, mutta et tosiaan tiedä koko tilannetta, joten turha arvostella heidän käytöstään.
[/quote] Kyllä, niinkuin mainitsikin että 12 pulloa. Eipä heillä mitään velvollisuutta ollut, niinhän kirjoitinkin, mutta kohteliaisuudesta ei ollut hajuakaan...tämä minulla lienee täysi oikeus todeta.
[/quote]
Se olisi ollut kohteliasta jos suuren määrän palauttava olisi tarjonnut mahdollisuutta mennä ohi. Minusta se oli vähän röyhkeää että kysyit ohi pääsyä.
[/quote] Röyhkeää olisi ollut jos olisin alkanut moittia, että mitä hemmettiä te tuotte koko vuodenkaljatölkit kerralla, eikö vähempi ryyppääminen ois riittänyt? Kysyminen ei ole röyhkeää kunhan sen tekee kauniisti. Kysyin, "Anteeksi, olisiko mitenkään mahdollista että saisin palauttaa nämä pulloni ensin?" Mikä tuossa oli röyhkeää?
Kait sekin on röyhkeää kun jotkut seisoo kaupan käytävällä juttelemassa ja kehtaan kysyä "Anteeksi, pääsisikö tästä ohi?"??????????? What??!!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:51"]
[/quote]
[/quote]
Jos vähän mietit, jos toisin kerran vuodessa pulloni rekalla kauppaan niin takana tulevat saisivat odottaa koko päivän!
[/quote]
Niin ja vastaavasti olisivat koko aiemman vuoden päässeet pulloautomaatille nopeammin, koska sinä et ollut tuomassa pullojasi. Vastasin, vaikka vedit ajatuksen täysin överiksi, rekallista pulloja ei voi palauttaa kerralla, koska kauppojen resurssit ei siihen riitä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:50"]
Jos lähdetään vielä lisää miettimään sitä jonotuksen määrää niin pulloja ja pulloautomaatteja on samamäärä, palautti pienemmissä, tai suuremmissa erissä. Pienemmissä erissä palauttamisessa asiakkaan "vaihtoihin" menee aikaa muutama sekuntti pidempään. Muuten aika on about sama.
Kun taas mennään kassalle, niin mitä useampi pullokuitti sen pidempään menee. Monet kassat laskee pullokuittinsa päivän mittaan yhteen, koska näin on ohjeistettu niin se vie aikaa siitäkin. Joten se, että tuodaan pienempiä eriä pulloja kauppaan voi vaikuttaa myös kassalla jonotuksen kestoon.
Loppujen lopuksi aikaerot on hyvin pienet, mutta se, että joku tuo useamman pullon kerrallaan ei saa ketään menettämään aikaansa yhtään sen enempää.
Ja niille jotka eivät vielä ymmärtäneet, niin tosiaan koska pullojen ja automaattien määrä on sama, niin jos kaikki nämä ison kärryllisen pulloja tuovat toisivat niitä samoin kun kassi kerrallaan tuovat, niin se muuttaisi jonotusta vain niin, että teidän edessänne ei olisi kärryllistä pulloja, vaan usempi ihminen pullokassin kera. Pulloja olisi edelleen yhtäpaljon edessänne kuin ennenkin.
[/quote] Näinhän se menee teoriassa mutta käytäntö on toinen. Kun niitä tuodaan 1-2 kassia kerralla niin harvoin mitään pitkiä jonoja syntyy. Itse palautan usein ja olen 2 kertaa joutunut jonottamaan vartin verran tällaisissa tapauksissa. Sitten kun niitä viedään kärrytolkulla voi jono toki olla lyhyt mutta odotusaika pitkä.Puolituntia menee helposti, joskus jopa tunti.
Itse kannatan ehdottomasti että ei keräillä niitä kuukaisitolkulla vaan viedään enintään pari kassia kerrallaan.
Itse olen pistänyt merkille, että nämä jotka tuo kassin t kaksi kerrallaan saavat palautuksen sujumaan nopeasti. Pullot on kasseissa siististi, niissä ei ole "töhnää" tms.
Nää kun tuo monta kassia/kärryittäin kerralla niin aikaa menee hukkaan siinä että välillä pulloissa, tölkeissä on pohjat jäljellä. Etenkin naiset nostelee niitä erittäin hitaasti kasseista etteivät likaisi itseään. Käsiä pyyhitään välillä jne jne. Eli väitän että suhteessa aikaa uppoaa enemmän näillä "keräilijöillä".
Hehehe, AP on nuorena ja nättinä naisena tottunut saamaan elämässään kaikennäköisiä etuuksia vain sukupuolensa ja ulkonäkönsä takia, ja sitten kun kaikki eivät olekaan hänen manipuloitavissa, vedetään hirveät raget.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 16:04"]
Hehehe, AP on nuorena ja nättinä naisena tottunut saamaan elämässään kaikennäköisiä etuuksia vain sukupuolensa ja ulkonäkönsä takia, ja sitten kun kaikki eivät olekaan hänen manipuloitavissa, vedetään hirveät raget.
[/quote] KIITOS näistä ylisanoista :D Oon mä joskus nuori ja nätti ollut, nyt ikää jo yli 50v, enää oon vaan nätti :DDDDDDDDDDDDDDDDDD
En vetänyt rageja, ihmettelen vain aikuisten ihmisten tylyyttä. Tiedän tasan tarkkaan että jos olisin kysynyt joltain miehiltä t nuorilta tytöiltä niin olisivat olleet kohteliaampia.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tyhmä :) Jonotusaikaa tulee kerralla enemmän, mutta pitkässä juoksussa ei yhtään enempää.
[/quote]
No mietippä kuule itse vähän enemmän. Jos rekassa on vaikka 50.000 tölkkiä ja juot kaksi tölkkiä päivässä, niin ne on silloin 68 vuoden tölkit. Aika harvoin on siis takanasi kukaan jonottomassa, toisin kuin että jos toisit kerran viikossa ne 14 tölkkiä, silloin olet joka viikko jonotuttamassa.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:52"] Röyhkeää olisi ollut jos olisin alkanut moittia, että mitä hemmettiä te tuotte koko vuodenkaljatölkit kerralla, eikö vähempi ryyppääminen ois riittänyt? Kysyminen ei ole röyhkeää kunhan sen tekee kauniisti. Kysyin, "Anteeksi, olisiko mitenkään mahdollista että saisin palauttaa nämä pulloni ensin?" Mikä tuossa oli röyhkeää?
Kait sekin on röyhkeää kun jotkut seisoo kaupan käytävällä juttelemassa ja kehtaan kysyä "Anteeksi, pääsisikö tästä ohi?"??????????? What??!!
[/quote]
No mitäs tuo ap täällä tekee? Nillittää siitä että ei päässyt ohi vaikka pyysi.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:57"]
Näinhän se menee teoriassa mutta käytäntö on toinen. Kun niitä tuodaan 1-2 kassia kerralla niin harvoin mitään pitkiä jonoja syntyy. Itse palautan usein ja olen 2 kertaa joutunut jonottamaan vartin verran tällaisissa tapauksissa. Sitten kun niitä viedään kärrytolkulla voi jono toki olla lyhyt mutta odotusaika pitkä.Puolituntia menee helposti, joskus jopa tunti.
Itse kannatan ehdottomasti että ei keräillä niitä kuukaisitolkulla vaan viedään enintään pari kassia kerrallaan.
[/quote]
No höpö höpö. Yleensä niitä palautuskoneita on kaksi tai usempi. Paljon kerralla tuovat käy palauttamassa niin harvoin että harvoin niitä sattuu useampaa samaan aikaa pulloja palauttamaan, joten ne muut koneet kiskoo siinä niitä vähemmän kerralla palauttavia vieressä, eikä keskimääräinen jontotusaika kasva yhtään. Päin vastoin, kun seuraavaksi jonotetaan infoon hakemaan niitä pullorahoja ja kolmen euron lapun rahaksi vaihtamisessa menee tasan yhtä paljon aikaa kuin 50€ lapun vaihtoon. Usempi pikkumäärän palauttaja pidentää enemmän jonotusaikaa kuin suuria määriä palauttavat.
Ihan sama juttu kuin kaupassa. Suurten ostosten ostamisella pääsee vähemmällä jonottomasille, kuin sillä että ravaa alvariinsa kaupassa hakemassa pieniä määriä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 16:04"]
[/quote]
Itse ainakin palautan pulloja aina useamman kassillisen kerralla ja minä syötän koneeseen 4 kassillsta siinä ajassa kuin moni yhden. En ymmärrä miten näiden pienten määrien palauttajat voivat ollan niin hitaita. Ehkä siinä ei tarvi miettiä miten toimii, kun palauttaa vain vähän.
[/quote]
Eli sulla menee sellainen 45 litraa juomaa päivässä? Ostoskärryn kanssa saat kuskata vaikka veisit päivittäin. Sen rekallisen voisi varmaan palauttaa suoraan johonkin, eikä tarvis purkaa sitä kaupan automaattiin. Järjen käyttö sallittu.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:58"]
Sinänsä ymmärrän etteivät päästäneet etuilemaan, koska ainahan siihen jonoon tulee taakse joku jolla on vain vähän pulloja. Eivät varmaan halunneet viettää koko päivää odottaessa sellaista puolituntista kun kukaan ei halua palauttaa alle ostoskärryllistä
[/quote]
Juuri näin. Kerran oli itselläni 4 kassia tyhjiä pulloja. Olin jo niitä palauttamassa. Taakseni tuli isä poikansa kanssa ja käski minut keskeyttämään, kun heillä oli yksi kassi. No en keskeyttänyt. Mies takana mesosi, että olen itsekäs ja heillä olisi näin vähän, heidät pitää päästää ensin ja kumma akka, kun ei voinut keskeyttää palautusta, että he olisivat päässeet ensin.
Ei, en päästänyt, koska halusin itsekin päästä pulloistani eroon ja toiseksi, selän takan tulee koko ajan aina joku, kenellä on vain "parikytä pulloa, joissa ei mee kuin minsa"
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:55"]
Todellakaan ei mene kahdessa kärryllisessä edes pieniä tölkkejä tai pulloja mitään puoltatuntia ap. Ja yhdestä kassillisesta tuskin olisit minuutilla selvinnyt. Nyt oli toisten vuoro, turha sinun on siitä märehtiä.
Toki jos heillä ei ollut mihinkään kiire tai mitään niin ihan hyvin olisivat voineet odottaa kun sinä ladot pullojasi ennen heitä, mutta eivät he yhtään väärin tehneet kun vuorollaan pulloja laittoivat sen mikä määrä heillä oli.
Vastaavasti voit miettiä tilanteen, jossa edelläsi olisi jonottanut 4 ihmistä puolikkaiden kärryllisten kanssa. Olisitko jäänyt jonoon? Olisiko sinun pitänyt päästä heidän ohitseen? Vai olisitko vain odottanut normaalisti niinkuin muutkin?
[/quote]
Itse olen vienyt täyteen ahdettuja ostoskärryllisiä joskus ja yhdestä kärrystä tulee noin 20€ palatus, eli noin 130 tölkkiä ja jos laskee että yhteen menee keskimäärin 5 sekuntia, niin kärrylliseen menee noin 10 minuuttia.
Kerran olin palauttamassa tällaista lastia ja sen minun palautuksen aikana neljästä automaatista kaikki muut meni pois käytöstä ja lopulta kaikki jonotti siihen automaattiin mihin minä tyhjensin sitä kärryä. Kyllä siinä yksi ja toinen huokaili ja yksi vanhempi mies vähän suuttuikin, mutta eihän se minun vika ole että kaikki muut koneet lakkasi toimimasta.