Kerro omat muistisääntösi!
Esim mä lapsena keksin tälläisen, kun en muistanut kumpi oli harakka ja kumpi varis, musta-valkonen vai musta-harmaa.
Molempien, sekä värien että lintujen etukirjaimet on HA (harmaa ja harakka), ja VA (varis ja valkoinen), ja ne vaan toisin päin eli harakka on valkoisilla merkeillä ja varis harmailla. :D
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:10"]
Yhdeksän kertotaulu on maaaaaailman helpoin levitä molemmat kämmenesi eteesi sormet haralleen. 7x9 selviää laskemalla seitsemännen sormesi 63, ja kaikki muutkin selviää kun suljet nyrkkiin sen luvun sormen.
[/quote]
Voiko asiaa enää epäselvemmin selittää?
[/quote]
No äääh vaikee selittää! Kädet vierekkäin eteesi sormet auki. 1x9 selviää peittämällä ensimmäisen sormen vasemmalta. 2x9 selviää toisen sormen vasemmalta. 1_8 sormea. Eli 18. 3x9 peittämällä kolmannen sormen vasemmalta 2_7 eli 27. Jnejne aina loppuun asti.
Mun muistisääntönä on tunnuslukujen kanssa käyttää jotain lausetta ja asioita... Esimerkiksi luku 8802 olisi "kaksi lumiukkoa helmikuussa", siis 8 on lumiukko, 2 helmikuu jne.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:33"]
Esim mä lapsena keksin tälläisen, kun en muistanut kumpi oli harakka ja kumpi varis, musta-valkonen vai musta-harmaa. Molempien, sekä värien että lintujen etukirjaimet on HA (harmaa ja harakka), ja VA (varis ja valkoinen), ja ne vaan toisin päin eli harakka on valkoisilla merkeillä ja varis harmailla. :D
[/quote]
Mulla oli sama muistisääntö. Ensimmäinen kirjain. Jotkut yhdistelee niitä mitä ihmeelisempiin asioihin, vaikka ruokiin yms. arkipäivän asioihin. Itse käytän kirjaimia ja numeroita. Joskus koulussa ulkoaopettelun takia tuli käytettyä jotain muistisääntöjä esim. isommasta pienempään yms, mutta en enää niitä jaksa muistaa koska ne säännöt sai viskata nurkkaan kun koe oli läpäisty.
[/quote]
Ja lisäksi nais opettaja opetti, että miehen sydämmeen mahtuu vain yksi ämmä.
Koira kaatui loukkasi luun eli koillinen kaakko lounas luode on väli-ilmansuuntien järjestys pohjoisesta myötäpäivään
Lorulla montako päivää missäkin kuussa.
"Syys, kesä, huhti marraskuus on päivää kolmekymmentä, kahdeksan kolmatta helmikuussa, muissa yksi neljättä"
Oon oppinu sen lapsena Knallista ja sateenvarjosta.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:33"]Esim mä lapsena keksin tälläisen, kun en muistanut kumpi oli harakka ja kumpi varis, musta-valkonen vai musta-harmaa. Molempien, sekä värien että lintujen etukirjaimet on HA (harmaa ja harakka), ja VA (varis ja valkoinen), ja ne vaan toisin päin eli harakka on valkoisilla merkeillä ja varis harmailla. :D [/quote] Aargh! Joka ikinen "ne vaan toisin päin" -muistisääntö, joka on olemassa, vesittää kaikki muut muistisäännöt! Mistä ihmeestä sitä voi muistaa, missä säännöissä menee mitenkin päin? Varsinkin tota kuujuttua opetti ihan opettaja ala-asteella, joten sen jälkeen mihinkään opettajan sääntöön ei voinut luottaa. Kuulemani muistisääntö harakalle ja varikselle: Hieno herra harakka, varis vanha vaari. Eli harakalla on "frakki", varis on harmaa kuin vanhus.
[/quote]
Kuulin tuonkin lapsena, mutta kun en tiennyt lapsena mikä frakki on niin sekin sääntö meni aivan ohi .. Oliko se puku, vai oliko se frakki, vai pitikö ihan olla mirrikin kaulassa?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:23"]
Lorulla montako päivää missäkin kuussa. "Syys, kesä, huhti marraskuus on päivää kolmekymmentä, kahdeksan kolmatta helmikuussa, muissa yksi neljättä" Oon oppinu sen lapsena Knallista ja sateenvarjosta.
[/quote]
Meillä laskettiin rystysistä. Pitkä lyhyt, pitkä, lyhyt jne.. (laske rystysistä)
7x8=56. -> Numerot suuruusjärjestyksessä: 5678. Tää oli musta aina se vaikein kertolasku, mut tällä säännöllä oon muistanut.
B on aakkosissa ennen M:ää eli ennen oli Burma ja sitten tuli sotilaajuntta joka nimesi maan Myanmariksi.
Eli Burma on korrektimpi.
Näin minä muistan kumpaa käyttää (kun en ikinä muista!)
"Jos sinä kirjoitat enään, niin minä tinttaan sinua nenään."
Sanoi minulle minun äidinkielenopettaja.
Viiva sirpin vasemmalle puolelle. K = kutistuu, P = paisuu. (Kuun seuraavan vaiheen ennustaminen)
KOKALOLU. Väli-ilmansuunnat järjestyksessä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:49"] Vanha kuu kutistuu, uusi kuu pullistuu, toimii musta paremmin. [/quote] Miksi tällainen tieto on niin olennaista, että sitä varten pitäisi olla ihan muistisääntö? [/quote] Yleissivistys
[/quote]
Eikö se rajallinen muistikapasiteetti kuitenkin kannattaisi valjastaa vähän hyödyllisemmän yleissivistyksen opetteluun?
[/quote] Whaat? Mitä oikein tarkoitat? Mistä se on pois, jos katsomalla tietää, mikä kuun vaihe tulee seuraavaksi?
Muistisääntö siihen, että minkä ikäinen on milläkin luokalla:
Sen pystyy katsomaan kellosta, aina vastakkainen numero. Siis, ekaluokkalainen on 7v, tokaluokkalainen 8v, 9-luokkalainen 15v jne.
11v on viidennellä, 12v kuudennella jne
Pätee normaalisti eikä tietenkään silloin, jos on aloittanut eri aikaan koulunsa.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:31"]B on aakkosissa ennen M:ää eli ennen oli Burma ja sitten tuli sotilaajuntta joka nimesi maan Myanmariksi.
Eli Burma on korrektimpi.
Näin minä muistan kumpaa käyttää (kun en ikinä muista!)
[/quote]
WTF?? Tämä oli ehkä himmein kommentti. Siis mitä sä yrität muistaa, aakkosia, vai?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:05"]
Teillä on paljon muistisääntöjä kaikkeen epärelevanttiin nippelitietoon. Olisiko jotain oikeasti hyödyllistä?
[/quote]
ihmiset tarvitsevat eri tietoja. baarimikon täytyy tietää mitä eri oluet ovat, kukkakauppiaan kasvien latinankieliset nimet (ne tilataan niillä nimillä, ja monilla kasveilla ei ole oikeaa suomenkielistä nimeä). harakan ja variksen erottaminen toisistaannyt on aika yleissivistävä juttu ja noh, kai joku tuolla kuujutullakin jotain voi tehdä.
Suomen autonomian aikaiset Venäjän tsaarit järjestyksessä.
B
A: Aleksanteri I
N: Nikolai I
A: Aleksanteri II
A: Aleksanteri III
N: Nikolai II
I
Minulla ei ole muistisääntöjä mutta kielten opiskelussa kirjoitan saman sanan paperille 10 kertaa. Luin joskus jostakin, että sana pitää kuulla 12 kertaa, että se jäisi mieleen. Lukihäiriöiselle tai vastaavalle ei välttämättä riitä edes 50 kertaa.
-Mies 29v + 1v-
Oikeelta ohenee, vasemmalta vanhenee. Kuu meinaan. Äiti joskus opetti kun mietin että mistä ihmeestä sen voi tietää onko täysikuu tulossa vai mennyt jo :)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:10"]
Yhdeksän kertotaulu on maaaaaailman helpoin levitä molemmat kämmenesi eteesi sormet haralleen. 7x9 selviää laskemalla seitsemännen sormesi 63, ja kaikki muutkin selviää kun suljet nyrkkiin sen luvun sormen.
[/quote]
Voiko asiaa enää epäselvemmin selittää?