Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Voiko" lääkäriin vaan marssia itsetehdyn ADD-diagnoosin kanssa??

Vierailija
13.07.2015 |

Olen ihan teini-ikäisestä saakka paininut kaikennäköisten mt-ongelmien kanssa ja olen pahasti masentunut ja ahdistunut koko ajan, ja nyt satuin vahingossa löytämään listan ADD-aikuisen "oireista" ja joka ikinen kohta meni nappiin, tuntuu siltä kuin vihdoinkin olisin löytänyt järkevän syyn sille miks oon tällanen millanen olen eikä mussa olekaan mitään "korjaamatonta vikaa", aloin itkemään kun tajusin että tähän voi jopa saada hoitoa... Mutta sitten ymmärsin että voinko edes mennä mihinkään lääkäriin ja kertoa että tällanen mulla varmaan on, etenkin kun oon näin nuori (22v) ja lääkityksellä on väärinkäyttöpotentiaalia :( tai että nauretaanko mut vaan pihalle tai vähätellään koko juttu olemattomaksi, turhauttaa kun tuntuu että oon jotenki tosi lähellä ja samalla tosi kaukana mahollista ratkasua käytännössä kaikkiin tän hetkisiin ongelmiin...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD ei ole mielenterveysongelma, mutta saattaa aiheuttaa niitä hoitamattomana. Mene lääkäriin ja sano, että ole tehnyt nettitestit ja haluaisit nyt lähetteen neuropsykologisiin tutkimuksiin. Tavallinen lääkäri ei voi aloittaa ADD-lääkitystä ennen tutkimuksia.

Vierailija
2/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei ole kovin hanakoita aloittamaan testejä. Itse olen selvä asperger, minkä mies, vanhemmat, sisarukset, ystävät, kaikki tunnistaa, samoin nettitestit, ja lääkäri vaan sanoo, että diagnoosista ei olis hyötyä. Huoh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:13"]

ADD ei ole mielenterveysongelma, mutta saattaa aiheuttaa niitä hoitamattomana. Mene lääkäriin ja sano, että ole tehnyt nettitestit ja haluaisit nyt lähetteen neuropsykologisiin tutkimuksiin. Tavallinen lääkäri ei voi aloittaa ADD-lääkitystä ennen tutkimuksia.

[/quote]

Jos pyydän lähetteen niin onko ihan varmaa että näihin tutkimuksiin myös pääsen? En saa varattua aikaa kun pelottaa liikaa että tössähtää heti alkutekijöihinsä... Kannattaisko tässä mennä heti suoraan yksityiselle puolelle? Ei sillä että tässä olisi kamalasti varaa mutta jos siellä on yhtään paremmat mahdollisuudet siihen että saisin aloitettua hoidon niin olen valmis elämään makarooneilla jonkin aikaa :(

Vierailija
4/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:13"]

[/quote]

Jos pyydän lähetteen niin onko ihan varmaa että näihin tutkimuksiin myös pääsen? En saa varattua aikaa kun pelottaa liikaa että tössähtää heti alkutekijöihinsä... Kannattaisko tässä mennä heti suoraan yksityiselle puolelle? Ei sillä että tässä olisi kamalasti varaa mutta jos siellä on yhtään paremmat mahdollisuudet siihen että saisin aloitettua hoidon niin olen valmis elämään makarooneilla jonkin aikaa :(
[/quote]

On huomattavasti paremmat mahdollisuudet

Vierailija
5/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:34"]

Jos pyydän lähetteen niin onko ihan varmaa että näihin tutkimuksiin myös pääsen? 

[/quote]

Me emme voi sellaista sinulle luvata eikä kukaan muukaan. Se selviää vasta siellä lääkärillä.

Vierailija
6/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen on hidas.

Vierailija
7/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreillä tosi vähän tietoa tästä ja ne ei uskalla määrätä "huumelääkkeitä".

Vierailija
8/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita esim. adhd-liittoon ja kysy sieltä ohjeita. Tai googleta hyväksi todettuja neurologeja.
Yksityisellä sektorillakin on se ongelma, että jos hakeudut lääkärille joka ei usko ko. diagnoosiin, rahasi menevät hukkaan. Tämä on ikävä fakta vielä tänäkin päivänä.
Hyvä psykologikin voi auttaa alkuun jos sellaista palvelua jostain voit saada.
- adhd-lapsen äiti :)

Vierailija
9/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle psykiatrille, ja sano mitä netittestejä olet tehnyt ja mitä pisteitä niistä sait, ja pyydä niiden perusteella jatkotutkimuksia lähimmässä yliopistosairaalassa. ADD:stä en tiedä mutta Asperger-testit voi kuuleman mukaan olla hyviä.

Vierailija
10/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen neurologi on oikea osoite.
T.aikuinen addi

Vierailija
11/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 16:18"]

Yksityinen neurologi on oikea osoite. T.aikuinen addi

[/quote]

Psykiatri minun lähetteen teki, ja neuropsykiatrit tutki.

Vierailija
12/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 16:18"]

Yksityinen neurologi on oikea osoite. T.aikuinen addi

[/quote]

Psykiatri minun lähetteen teki, ja neuropsykiatrit tutki.
[/quote]

Toki noinkin voi toimia, itse varasin ajan suoraan neurologilta. Hänen erityisalaansa kun tuo on. Kävin sitten neuropsykologin luona testeissä, sen jälkeen uudelleen neurologin luona joka asetti diagnoosin.

Vierailija
13/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut ap.sulla on väärä käsitys asiasta.

ADD nimenomaan ON "korjaamaton vika", sitä ei voida parantaa. 

Masennus ja ahdistus sen sijaan eivät ole. Ne voisi parantaa, jos näkisit asian eteen vaivaa.

Vierailija
14/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:13"]

[/quote]

[/quote]

Ei se diagnoosi ole mikään onnen tae ja ratkaisu kaiken selviämiseen. Totta kai se voi antaa itselle varmuutta siitä miksi on sellainen kuin on, kun joku muu toteaa että tällainen häiriö on kyseessä. Mutta itse asiaan ei ole parannuskeinoa. Lääkitystä voi kokeilla (esim. Concerta) mutta valitettava tosiasia on se että usein lääkityksen teho hiipuu ekan käyttövuoden aikana. Toki voi silti joitain auttaa.

Vierailija
15/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 16:29"]Mut ap.sulla on väärä käsitys asiasta.

ADD nimenomaan ON "korjaamaton vika", sitä ei voida parantaa. 

Masennus ja ahdistus sen sijaan eivät ole. Ne voisi parantaa, jos näkisit asian eteen vaivaa.
[/quote]

Huoh... Jos masennus ja ahdistus johtuvat hoitamattomasta add:stä, on sen diagnosoiminen ensiarvoisen tärkeää. Kun add on hallinnassa, liitännäisoireet helpottavat. Ymmärrätkö?

Vierailija
16/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat helposti merkinnän että koitat saada lääkäreiltä huumaavia lääkkeitä. Sitten on turha toivoa apua siihen mahdolliseen addseen. Parempi on teeskennellä idioottia ja antaa lääkärin "tajuta" itse.

Vierailija
17/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidetaanko masennustasi tällä hetkellä? Siihen voit saada apua ihan terveyskeskuslääkäriltä. Kerro samalla epäilystäsi, pyydä päästä tutkimuksiin.

Vierailija
18/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 16:40"]

Saat helposti merkinnän että koitat saada lääkäreiltä huumaavia lääkkeitä. Sitten on turha toivoa apua siihen mahdolliseen addseen. Parempi on teeskennellä idioottia ja antaa lääkärin "tajuta" itse.

[/quote]

Tätä pelkäänkin... En yhtään haluaisi mennä leikkimään tyhmää, saattaisi johtaa jopa ihan väärään diagnoosiin :( mutta en myöskään halua vaikuttaa siltä että kinuan vain huumeita.

Ja tämä ahdistuneisuus ja masennus on ihan selkeästi seurausta add-oireista, en ole aiemmin yrittänyt hakeutua niiden vuoksi hoitoon kun olen ajatellut että ne johtuu vaan siitä millainen olen ihmisenä (laiska, tyhmä, saamaton...) eikä niitä "luonteenpiirteitä" millään psykologilla hoideta. Siksi tämä add-"diagnoosi" tuntuukin kuin joltain jumalan lahjalta. Mutta jos, kuten joku kirjoitti, lääkityskään ei toimi niin en kyllä tiedä onko tämä sittenkään niin elämää mullistavaa... :(

Vierailija
19/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt luovuta ap! Diagnoosi voi parantaa elämänlaatuasi muutenkin kuin lääkityksen kautta.
Jo pelkkä tietoisuus add:stä/ adhd:sta auttaa monesti, lisäksi on olemassa vertaistukea, sopeutumisvalmennusta ja kuntoutusta.
Ilman diagnoosia voit jäädä pyörimään samaan ahdistus/ masennus/ itsesyytös- kehään mikä heikentää itsetuntoasi koko ajan.

Vierailija
20/23 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä