Äitien välinen synnytyskilpailu instassa
Törmäsin Instagramissa @knyttemama tilillä stoorin puolella julkaistuun videoon jossa ensimmäisessä pätkässä näytettiin kuinka vauva syntyy sairaalassa. Äiti makasi sängyllä ja ponnisti, vauvan pää tuli ulos seurantapinnin kanssa ja kätilö nosti vauvan äidille. Toisessa pätkässä äiti ponnisti kotona ammeessa vauvansa ja nosti sen itse rinnoilleen. Tässä oli kyseessä ilmiselvä synnytystapojen vertailu eli automaattisesti myös äitien välinen vertailu ja arvottaminen. Vauva syntyy äitinsä kehosta, eli jos arvostelet toisen synnytystapaa, arvostelet siinä myös synnyttäjän arvoa äitinä ja naisena, äidin kehoa sekä sitä hänen hyvin yksityistä ja henkilökohtaista kokemusta synnytyksestään. Vaikka sairaalassa synnyttänyt äiti olisi tyytyväinen synnytykseensä, jotkut naiset kokevat oikeudekseen "varastaa" toisen synnytyskokemuksen itselleen, muokata siitä omanlaisensa versio ja sitten syöttää sitä muille propagandana. "Katsokaa nyt kuinka avuton ja heikko tuo sairaalassa synnyttänyt nainen onkaan, kun taas kotona synnyttävä on omassa voimassaan". Tällä tavoin sairaalasynnytyksen kokenutta äitiä manipuloidaan ja arvotetaan "huonommaksi" koska on vain yksinkertaisesti kokenut erilaisen synnytyksen, joka ei välttämättä ole huonompi kuin se toinen synnytys. Se, millaiseksi synnyttäjä itse synnytyksensä kokee on kaiken ydin. Jos joku kokee kivunlievityksen positiivisena ja toinen ei, ei näistä asioista voi kilpailla. Se mikä toisen keholle sopii, toisen keholle ei. Naisten välinen synnytyskilpailu on vihaa ja sotimista. Sillä ei ole mitään tekemistä oikeuksien ajamisen, rakkauden ja rauhan kanssa. On myös järjetöntä kuinka jotkut ihmiset kehtaavat ottaa toisilta synnytysvideoita ja asettaa ne vastakkain jotta voidaan ajaa omaa ideologiaansa eteenpäin. Olen myös kuullut kuinka sektio on ryöstö eikä synnyttämistä laisinkaan, ja tämä henkilö puhuu "sydämensä ääntä, naisten asialla". Kysymys kuuluu millainen naistenvihaaja päästää moisia letkautuksia ulos?