Projektipäällikkö = Esimies?
Työelämässä kannattaisi erottaa termit toisistaan.
Ei vaan toimi.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On projektipäällikkö esimies, jos hänellä on alaisia. Tottakai
Siinä ei ole mitään epäselvää, jos sinulla on linjassa vastuu eli olet virallisesti esimiesasemassa. Se on ihan virallinen vastuu jopa oikeudellisesti. Tiedät sen kyllä jos olet esimiesasemassa.
Mutta pp ei ole esimies vain siksi että hänellä on projektityöntekijöitä. He eivät ole virallisesti pp:n alaisia eivätkä tee projektipäälliköstä esimiestä.
Väität siis, että projektipäällikkö on vakiintunut titteli (kuten suojattu nimike) ja projektipäällikön alla on sina vain projektityöntekijöitä? Voin kertoa, ei ole.
En väitä. Se joka on esimiehenä, tietää kyllä todellisen vastuunsa.
Projektipäälliköllä on projektityöntekijöitä projektissa. Projektissa keskitytään projektiin. Vetäjänä ja projektin tekijöinä voi olla ihmisiä, joilla on esimiesasemaa tai ei ole. Keskitytään projektin toteuttamiseen. Siinä juju.
Ja linjavastuu on aina selkeä keillä se on.
Jos on tuore työntekijä, on paras keskittyä töiden tekemiseen ja tekemään muut projektissa tyytyväiseksi.
Tiiminvetäjät ja projektipäälliköt kyllä itse tietävät, mitkä heidän tehtävänsä ja vastuunsa ovat. Ja jonain päivänä sinäkin tiedät tarkalleen, jos noihin rooleihin hakeudut.
Virallisesti alaisia on vain esimiesasemassa olevilla.
Projektipäälliköllä, joka ei ole esimiesasemassa, ei ole virallisesti alaisia. Vaikka hän projektissa ohjaakin ihmisiä projektin vaatimaan suuntaan.
Niin? Minä olen projektipäällikkö JA esihenkilö. Organisaatiorakenteessamme olen projektin lisäksi tiimiläisillemme hallinnollinen esimies. Mutta aina näin ei tietenkään ole, vaan projektipäällikkö vastaa vain projektin etenemisestä ja hallinnollinen esihenkilö on joku muu.
Projektipäällikkö ohjaa käytännön tekemistä projekteissa.
Esimiesasemassa oleva antaa lähtöpassit yt:ssä, jos on kuullut liikaa negatiivista kommenttia tietyistä projektipäälliköistä tai projektityöntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla on erityyppiset vastuut, että sinänsä selkeää. Projektipäällikkö keskittyy projektiin ja siinä suoriutumiseen. Sitä käytännön sisällöllistä, operatiivista työtä.
Tiiminvetäjällä on organisaatiossa linjavastuu, HR-asiat, tiimitasolla ohjausta ja kehittämistä mihin suuntaan tiimi menee. Vastuu siitä, että kaikilla on töitä ja että mihin projekteihin kukakin menee.
Mene muualle töihin kuin projektiorganisaatioon, jos tilanne nyppii.
Mutku hr-asiat ei ole kaikkien hallussa nimikettä muuttamalla!
Vierailija kirjoitti:
Jos on tuore työntekijä, on paras keskittyä töiden tekemiseen ja tekemään muut projektissa tyytyväiseksi.
Tiiminvetäjät ja projektipäälliköt kyllä itse tietävät, mitkä heidän tehtävänsä ja vastuunsa ovat. Ja jonain päivänä sinäkin tiedät tarkalleen, jos noihin rooleihin hakeudut.
Eivät tiedä.
En hakeudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla on erityyppiset vastuut, että sinänsä selkeää. Projektipäällikkö keskittyy projektiin ja siinä suoriutumiseen. Sitä käytännön sisällöllistä, operatiivista työtä.
Tiiminvetäjällä on organisaatiossa linjavastuu, HR-asiat, tiimitasolla ohjausta ja kehittämistä mihin suuntaan tiimi menee. Vastuu siitä, että kaikilla on töitä ja että mihin projekteihin kukakin menee.
Mene muualle töihin kuin projektiorganisaatioon, jos tilanne nyppii.
Mutku hr-asiat ei ole kaikkien hallussa nimikettä muuttamalla!
Ei tietenkään pelkkä "titteli" tarkoita, että kaikki osaisivat loistavasti pestinsä. Mitä HR-asioita tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Niin? Minä olen projektipäällikkö JA esihenkilö. Organisaatiorakenteessamme olen projektin lisäksi tiimiläisillemme hallinnollinen esimies. Mutta aina näin ei tietenkään ole, vaan projektipäällikkö vastaa vain projektin etenemisestä ja hallinnollinen esihenkilö on joku muu.
Oletko hyvä Esimies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tiedä.
En hakeudu.
No sitten on aika paska organisaatio, ellei vastuita näissä rooleissa ole tehty selviksi.
Ei tarvitse. Hoida vain sitten oma työsi esimerkillisesti sen sijaan, että keskityt liikaa muiden työn ruotimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Virallisesti alaisia on vain esimiesasemassa olevilla.
Projektipäälliköllä, joka ei ole esimiesasemassa, ei ole virallisesti alaisia. Vaikka hän projektissa ohjaakin ihmisiä projektin vaatimaan suuntaan.
Pointti on se että kaikista projektipäälliköistä väännetään esimies, eikä esimieheksi synnytä yhdessä yössä, jotkut ei koskaan.
Nih.
Projektipäällikkö on harvoin esimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tiedä.
En hakeudu.No sitten on aika paska organisaatio, ellei vastuita näissä rooleissa ole tehty selviksi.
Ei tarvitse. Hoida vain sitten oma työsi esimerkillisesti sen sijaan, että keskityt liikaa muiden työn ruotimiseen.
Esimiestyö liittyy vahvasti omaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Usein niistä tehdään osaamattomia esimiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein niistä tehdään osaamattomia esimiehiä.
Missä organisaatioissa näin toimitaan? Itsellä kokemusta mm. insinöörifirmoista ja siellä on erikseen osastojen päälliköt. Toki voivat toimia joissain projekteissa päällikköinä, mutta useimmiten esimiehiä on tosiaan se yksi per isompi porukka, kun taas projektipäällikköjä on useampia. Uusille esimiehille annetaan esimieskoulutusta.
Hyvä neuvo:
Mene töihin sinne, missä viihdyt parhaiten.
Omalla ilmoituksellaan voi vaihtaa työtehtävää.