Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Myynkö pois rahaston, jossa korkeat kulut?

Vierailija
23.02.2022 |

Noin vuosi sitten pankkivirkailija soitti ja suositteli rahastoa. Rahasto oli OP-vuokratuotto. Itselläni on aika paljon säästöjä ja pankkivirkailija suositteli, että laittaisin samantien 20.000 euroa tähän OP-vuokratuottoon.
Itse en vielä vuosi sitten kauheasti ymmärtänyt näistä rahastoista.

Nyt olen sitten vähän lukenut rahastosäästämisestä. Ja tajusin, että tässä rahastossa on tosi isot kulut:
Vuosittainen hallintapalkkio 1,90%
Merkintäpalkkio 2,0%
Lunastuspalkkio 1%

Itse ymmärisn, että aloittelevan rahastosäästäjänm ei ainakaan kannata ottaa isokuluisia rahastoja, vaan halpoja indeksirahastoja. Lisäksi suositellaan kuukauissäästämistä, eikä tuollaisten isojen summien laittamista.

Ajattelin myydä äkkiä vaan pois rahaston. Se on plussan puolella n. 200 euroa. Mutta kun yritän myydä lunastuspalkkio onkin 5% eli yli tuhat euroa!

Sitten luin tekstin :Mikäli sijoitusaika on alle 4 vuotta, peritään lunastuksen yhteydessä 3 prosentin palkkio ja alle 2 vuoden sijoituksista peritään 5 prosentin palkkio.

Siis tämä rahasto ns. "pakottaa" pitämään rahat ainakin 4 vuotta, että lunastuspalkkio olisi vain 1%.

.... Nyt kun mietin, niin pankki tarjosi todella huonon rahaston. Taisi olla mielessä vain pankin etu? Mitä tuolle rahastolle kannattaisi tehdä, että saisi edes omansa pois?

(myönnän olin tyhmä, kun suostuin) ;)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin sijoitusneuvojat eivät ymmärrä mitään niistä rahastoista tai osakkeista, he vain myyvät mitä käsketään. Heille kerrotaan myös että miten se myynti tapahtuu.

Vierailija
2/7 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankin sijoitusneuvojat eivät ymmärrä mitään niistä rahastoista tai osakkeista, he vain myyvät mitä käsketään. Heille kerrotaan myös että miten se myynti tapahtuu.

Kyllä ne varmaan ymmärtää. Mutta tavoitteena ei ole asiakkaan etu vaan pankin etu. Kunhan Pankki tekee isomman tuloksen. Saattaa siinä asiakaskin jonkun pienen tuoton saada.  

Ei noita pankin virkailijoita kannatta kuunnella. Opiskelee asian itse rahastoista netistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt myy mitään, kun rahastojen tuotot ovat juuri menneet alas päin. Jos sinulla ei ole tarvetta noille rahoille juuri nyt, anna olla siellä missä ovat. Katsele samalla jotain muita rahastoja, jos voisit jossain vaiheessa siirtää rahasi johonkin toiseen rahastoon.

Vierailija
4/7 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuottaako tuo ikinä mitään? Korkeat kulut syövät kaikki tuotot. 

... Ei kai tuossa muuta vaihtoehtoa ole, kun pitää rahat ainakin se 4 vuotta. Jonka jälkeen lunastuspalkkio on enää 1%. Siis jos ei ole rahoille mitään tarvetta.

Aika ison potin pankkivirkailija suositteli pistämään. Eikös nuo olisi kannattanut hajauttaa. Ja niitä pienikuluisia indeksirahastoja! 

Pankkivirkailija vaikuttaa ihan pöntöltä!

Vierailija
5/7 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimestä päätellen rahasto sijoittaa vuokrattaviin asuntoihin ja mahdollisesti muihinkin kiinteistöihin. Tällaisessa rahastossa korkeat kulut ovat sinänsä ymmärrettäviä, sillä vuokra-asuntojen hoitamisessa on selvästi enemmän töitä kuin osake- ja korkopapereiden hallinnassa. On myös järkevää, että lunastuskuluilla pyritään siihen, että asiakas pitää osuuksia hallussaan pidemmän aikaa. Jos rahasto omistaa asuntoja ja kiinteistöjä, on aika hankalaa, jos sen käytössä olevat varat lunastusten takia pienenevät yhtäkkiä, koska se joutuu silloin myymään asuntoja nopeasti.

Se on sitten eri asia, onko sijoitus tähän rahastoon ap:lle järkevää. Minusta tällaista rahastoa kannattaa harkita lähinnä silloin, jos on jo paljon sijoituksia osakkeissa (tai niihin sijoittavissa rahastoissa - esim. indeksirahastoissa) ja haluaa hajauttaa sijoituksiaan sijoittamalla myös asuntoihin ja kiinteistöihin. Ymmärtäisin pankkivirkailijan suosituksen myös siinä tapauksessa, jos ap on itse kertonut, että haluaisi oikeastaan hankkia sijoitusasunnon, mutta rahat eivät riitä. Muuten en voi kuin ihmetellä, jos pankkivirkailija on suositellut ensimmäiseksi sijoituskohteeksi tällaista rahastoa.

Vierailija
6/7 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt sijoittako minnekkään, ei tuota mitään, rahat vai hupenee.

Vierailija
7/7 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä en myisi mitään rahastoja pois. Surkea aika myydä.