Lääkitys sosiaalisten tilanteiden pelkoihin
Propral on käytössä erityistilanteisiin, olen joskus saanut myös rauhoittavia erityistilanteisiin (joiltain lääkäreiltä en). Ongelmana on jatkuva henkinen paha olo ja jännittyneisyys sosiaalisissa tilanteissa, eivät sinänsä niinkään fyysiset oireet. Olen altistanut itseäni systemaattisesti sosiaalisille tilanteille tässä yli 10 vuoden ajan, mutta ongelma ei näytä tekemällä korjaantuvan.
Onko joku saanut hyviä tuloksia masennuslääkkeistä pienellä annoksella jatkuvassa käytössä?
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:34"]
En. Sain masennuslääkkeistä kaksisuuntaisen mielialahäiriön ja akuutteja harhoja.
[/quote]
Minkä nimisiä masennuslääkkeitä sinulle määrättiin?
Mielelläni kuulen muiltakin kokemuksia vielä! Tuntuu rasittavalta, kun tunnen tehneeni kaiken eikä ongelma korjaannu. Erityisesti esiintymistä pelkään vieläkin kuollakseni, vaikka olen esiintynyt niin sadoille ihmisille kuin kursseilla paljon pienemmillekin ryhmille :/ Tunnen nykyisin esiintymistaitojen jopa taantuneen, samaten ryhmätyötaidot harjoittelusta huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:34"]
En. Sain masennuslääkkeistä kaksisuuntaisen mielialahäiriön ja akuutteja harhoja.
[/quote]
Minkä nimisiä masennuslääkkeitä sinulle määrättiin?
Mielelläni kuulen muiltakin kokemuksia vielä! Tuntuu rasittavalta, kun tunnen tehneeni kaiken eikä ongelma korjaannu. Erityisesti esiintymistä pelkään vieläkin kuollakseni, vaikka olen esiintynyt niin sadoille ihmisille kuin kursseilla paljon pienemmillekin ryhmille :/ Tunnen nykyisin esiintymistaitojen jopa taantuneen, samaten ryhmätyötaidot harjoittelusta huolimatta.
[/quote]
Ssri ryhmän lääke. Nimeän en enää muista. Ne on toimintaperiaatteeltaan samanlaisia ja niissä on samat riskit.
^ Ok.
Tiedän kyllä riskit (jokaisen lääkkeen kohdalla ilmoitetaan mahdolliset sivuvaikutukset), mutta en tosiaan tiedä mitä muuta tässä enää voisi kokeilla kuin lääkityksen aloittamista. Mikään muu ei ole auttanut.
Minulle tulee tuota depression mukana. Vatvon juuri että aloitanko Cipralexin, aikaisemmin se ei ole auttanut merkittävästi..
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:59"]
Onko sulle ehdotettu Lyricaa ?
[/quote]
Ei, enkä sitä aloittaisi nopean googlauksen perusteella.
Ei lääkkeet auta kaikilla, voi olla ettei sinulla auta, jos noin kauan olet syönyt tuloksetta niitä. Tuo saattaa myös olla ilmiö, jota kutsutaan suomalaisuudeksi, me suomalaiset kun tunnumme olevan kovin epäsosiaalisia. Minulla oli myös vuosikaudet samaa ongelmaa, mutta nykyään kaikki oireet ovat tiessään ja pystyn ilman minkäänlaisia ongelmia juttelemaan ventovieraille ihmisille jne. Ratkaisuni oli se, että aloin torimyyjäksi, siinä oli pakko puhua ihmisille.
Sertralin ensin viikon ajan 25mg ja nosto 50mg. Aloitus ekat pari viikkoa aivan kauheita, ahdistus nousi potenssiin tuhat. Tasoittaa sopivasti.
10mg essitalopraamia söin. Auttoi todella hyvin sosiaalisten tilanteiden pelkoon, muuhun ahdistukseen ja alakuloisuuteen, mutta vei seksuaaliset halut niin totaalisesti, että päätin lopettaa. Ei ollut kiva piirre näin suhtkoht tuoreessa parisuhteessa vielä. Kokeilin sen jälkeen myös paria muuta lääkettä (jotka eivät kuuluneet ssri-ryhmään), eivät vaikuttaneet yhtään mitenkään. Tässä sitä siis ollaan taas, lähtötilanteessa...
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:34"] En. Sain masennuslääkkeistä kaksisuuntaisen mielialahäiriön ja akuutteja harhoja. [/quote] Minkä nimisiä masennuslääkkeitä sinulle määrättiin? Mielelläni kuulen muiltakin kokemuksia vielä! Tuntuu rasittavalta, kun tunnen tehneeni kaiken eikä ongelma korjaannu. Erityisesti esiintymistä pelkään vieläkin kuollakseni, vaikka olen esiintynyt niin sadoille ihmisille kuin kursseilla paljon pienemmillekin ryhmille :/ Tunnen nykyisin esiintymistaitojen jopa taantuneen, samaten ryhmätyötaidot harjoittelusta huolimatta. [/quote] Ssri ryhmän lääke. Nimeän en enää muista. Ne on toimintaperiaatteeltaan samanlaisia ja niissä on samat riskit.
[/quote]
Voiko olla että sulla oli Mirtazapini?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 13:25"]
Ei lääkkeet auta kaikilla, voi olla ettei sinulla auta, jos noin kauan olet syönyt tuloksetta niitä. Tuo saattaa myös olla ilmiö, jota kutsutaan suomalaisuudeksi, me suomalaiset kun tunnumme olevan kovin epäsosiaalisia. Minulla oli myös vuosikaudet samaa ongelmaa, mutta nykyään kaikki oireet ovat tiessään ja pystyn ilman minkäänlaisia ongelmia juttelemaan ventovieraille ihmisille jne. Ratkaisuni oli se, että aloin torimyyjäksi, siinä oli pakko puhua ihmisille.
[/quote]
Et selkeästi edes tiedä mistä lääkkeistä puhun aloituksessa.
Ja tosiaan olen näinä vuosina pitänyt lukuisia puheita, osallistunut ryhmätöihin, toiminut puhelinmyyjänä ja asiakaspalvelijana. Ei auta enkä aio integroida sosiaalisten tilanteiden pelkoa osaksi persoonaani - sairaus ei ole luonteenpiirteeni. Enhän minä muissa sosiaalisissa tilanteissa, kuten tuttujen ihmisten kanssa pelkoa tunne.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 13:25"]
Sertralin ensin viikon ajan 25mg ja nosto 50mg. Aloitus ekat pari viikkoa aivan kauheita, ahdistus nousi potenssiin tuhat. Tasoittaa sopivasti.
[/quote]
Miten kuvailisit "tasoittavaa" vaikutusta? Koit selkeän eron pelkotiloissa, jännitys väheni, yms?
Yritä tyytyä vain propraliin, käytä vaikka ihan säännöllisestikin. Masennuslääkkeitä tai rauhoittavia ei kannata alkaa syömään. Mieluummin mene vaikka terapiaan selvittämään, miksi sulla on niin paha olla sosiaalisissa tilanteissa. Joku syyhän siihen kaikkeen on, liittyy ehkä lapsuuden kokemuksiin.
Ehkä sun itsetunto on huono, ehkä koet ettet kelpaa, tunnet huonommuutta muiden seurassa, ahdistus olla liian lähellä ihmisiä, koet että he arvostelevat sinua, jännität puhumista ja itsesi avaamista muille jne.
En tiedä auttaako oma kokemukseni, mutta mulla ahdistus on helpottanut kun ikää on tullut lisää. Enää +35 vuotiaana en jaksa välittää muiden ihmisten ajatuksista tai ahdistu siitä, mitä he minusta kulloinkin mahtavat miettiä. Anopinkaan tuomitsevuus ei kiinnosta, oikeastaan olen rajoittanut negatiivisia ihmisiä elämässäni ihan konkreettisesti. Käytän silti edelleen propralia silloin tällöin ns. ennalta ehkäisevästi. Ja joskus juhlatilanteissa tai kauppakeskuksen ihmispaljoudessa iskee ahdistus. Mutta se on elämää!
^ Itsetunto on sairaalloisen huono ja muitakin ongelmia liittyen itsearvostukseen ja taustaan, mutta tosiasiassa ei mitään niin suurta, että voisin saada julkiselta puolelta muuta kuin pari kertaa keskusteluapua. Kokeiltu on jo. Yksityiseen ei ole varaa.
Lääkärit taitavat pelätä rauhoittavia kuten Xanor riippuvuusriskin takia, mutta oman kokemuksen perusteella paljon parempi syödä harvoin pieni annos rauhoittavaa tarpeeseen kuin jatkuvasti SSRI-lääkettä kuten Cipralex. Rauhoittava rauhoittaa (tietty!) ja siitä tottuu luottamaan siihen että tilanteet menee hyvin, ja lääkettä ei vähän ajan päästä ehkä tarvitsekaan. Cipralexia taas syödään koko ajan, tarvitsee tai ei. Sivuvaikutuksena ongelmia seksissä, mahdollisesti hyvinkin pitkäaikaisia. Jos pärjää ilman niin en suosittele.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 13:47"]
Lääkärit taitavat pelätä rauhoittavia kuten Xanor riippuvuusriskin takia, mutta oman kokemuksen perusteella paljon parempi syödä harvoin pieni annos rauhoittavaa tarpeeseen kuin jatkuvasti SSRI-lääkettä kuten Cipralex. Rauhoittava rauhoittaa (tietty!) ja siitä tottuu luottamaan siihen että tilanteet menee hyvin, ja lääkettä ei vähän ajan päästä ehkä tarvitsekaan. Cipralexia taas syödään koko ajan, tarvitsee tai ei. Sivuvaikutuksena ongelmia seksissä, mahdollisesti hyvinkin pitkäaikaisia. Jos pärjää ilman niin en suosittele.
[/quote]
Itse en koe saaneeni juuri mitään apua rauhoittavista, ja kuten aloituksessa sanoin ongelmana on yleinen jännitys eivätkä enää erityistilanteet, joihin altistuminen ei ole auttanut.
Seksuaalisuus on täysin turha itselle sinkku kun olen, joten sinänsä tuo ei haittaa. Eniten pelkään vaan sitä mahdollista lihomista...
No kyllä Cipralex tuohon auttaa, eteenkin siihen jos ongelmat ovat jokapäiväisiä ja koko ajan mielessä. Kai sen lihomisen voi välttää kuntoilulla, lääkkeessä ei itsessään tietty ole kaloreita. Seksuaalisuus on aika harvalle täysin turha pitkällä tähtäimellä...
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 14:00"]
No kyllä Cipralex tuohon auttaa, eteenkin siihen jos ongelmat ovat jokapäiväisiä ja koko ajan mielessä. Kai sen lihomisen voi välttää kuntoilulla, lääkkeessä ei itsessään tietty ole kaloreita. Seksuaalisuus on aika harvalle täysin turha pitkällä tähtäimellä...
[/quote]
Toivotaan. Täytyy nyt katsoa mitä mieltä lääkäri on asiasta ja mitä hän mahdollisesti suosittelee. Siihen toki olen varautunut, että jos tehoaa se ilmenee sen 2-6 viikon kuluessa vasta.
No itse lukeudun noihin harvoihin, suhteessa en tietysti ole koskaan ollut enkä tule olemaankaan. Deittailu yms. on täysin poissuljettu ajatus, hyvä kun selvien arjesta.