Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aftojen syntymisen voi estää?

Vierailija
22.02.2022 |

Mulla on aina tullut silloin tällöin aftoja suuhun ja ne ovat todella kipeitä.
Voisiko niiden syntymistä jotenkin estää?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla niitä ei enää tullut kun aloin käyttämään vaseliinihuulirasvaa, keltainen peltipurkki. En tiedä johtuuko tosta mutta joskus noita aftoja oli usein, nyt ei enää vuosiin.

Vierailija
2/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kans välillä aftoja suussa. Ei niitä varmaan voi mitenkään estää.

Mutta kannattaa ostaa apteekista semmosta aftageeliä mitä laitetaan suuhu. Se tekee aftojen päälle semmosen kalvon että esim syöminen on helpompaa.

Itselle ainakin auttanut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda hammastahna esimerkiksi Sensodyneen tai Elmexiin.

Vierailija
4/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia, folaatin. raudan puute ja sit oli joku muu.

Eli voi olla ruoka-aineallergia tai sitten hammastahnassa on jotain.

Vierailija
5/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammastahnan vaahtoava aine aiheuttaa, käytä vaikka Sensodynea, minulla auttoi.

Vierailija
6/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle hammaslääkäri sanoi aftoista että perintötekijät vaikuttavat, lisäksi jos on todella usein aftoja niin kyse voisi olla keliakiasta.

Vierailija
7/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Natriumlauryylisulfaatti (SDS) hammastahnassa aiheuttaa useille ihmisille aftoja. Kaupoissa on hyvin saatavilla hammastahnoja, joissa kyseistä ainesosaa ei ole. Kannattaa kokeilla!

Vierailija
8/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Litukan Dentaluxissa ei myöskään oli sitä sulfonyylilaureaattia vai mikä se nyt olikaan (joka aiheuttaa aftoja tai ainakin lisää niitä merkittävästi) Ei maksa kuin reilun euron.

Vierailija
9/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui aftojen tulo kokonaan kun vaihdoin hammastahnan elmexiin (on niitä tahnoja apteekissakin joista puuttuu ärsyttävät kemikaalit mutta miksi vaivautua apteekkiin turhaan kalliimpien tuotteiden perässä.) Vihreä elmex on kivan freesin makuistakin. Edes järkyttävän kova stressi, pms tai mikään mitä syön ei aiheuta aftoja nykyään 🙏

Vierailija
10/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammastahnan vaihdon jälkeen loppuivat aftat. Vaahtoaine ja voimakkaasti maistuvat tekevät. Paras mulle on salutem.

Vierailija
11/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammastahnan vaihto sls-vapaaseen, sinkkilisä, happamien ruoka-aineiden välttäminen ja lysiini ovat auttaneet minua.

Lysiini on aminohappo, jonka puute voi vaikutta limakalvojen terveyteen.

Vierailija
12/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla hammastahnan vaihtoa, tai joku suuvesikin voisi auttaa

Vierailija
13/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aftojen esiintyminen ja hoito

https://www.utupub.fi/handle/10024/149372

Vierailija
14/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla niitä ei enää tullut kun aloin käyttämään vaseliinihuulirasvaa, keltainen peltipurkki. En tiedä johtuuko tosta mutta joskus noita aftoja oli usein, nyt ei enää vuosiin.

No ei johdu siitä. Ei se vaseliini sinne huulen sisäpinnoille eksy eikä siinä muutenkaan ole mitään sellaista ainetta joka voisi estää aftojen syntymisen.

Aloittajalle suosittelisin välttämään stressaamista ja vähentämään stressitasoja vaikka joogalla. Varmaan muutenkin hyödyllisempää kuin vaseliini.

Vierailija
15/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kans välillä aftoja suussa. Ei niitä varmaan voi mitenkään estää.

Mutta kannattaa ostaa apteekista semmosta aftageeliä mitä laitetaan suuhu. Se tekee aftojen päälle semmosen kalvon että esim syöminen on helpompaa.

Itselle ainakin auttanut!

Toi auttaa kyllä kipuun hyvin!

Vierailija
16/16 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhimmalla lapsellani oli usein aftoja. Vaihdettiin hammastahna apteekin mauttomaan ja natriumlauryylisulfaatittomaan versioon. Ja sitten lapsi itse keksi, että tomaatin syöminen johtaa aftoihin, joten tuore tomaatti jäi pois, ketsuppia ja kypsennettyä tomaattia muutenkin pystyy syömään. Minulla myös oli lapsena/nuorena ja nuorena aikuisenakin vielä usein aftoja, mutta ne ovat nyt olleet poissa pitkään. En oikein tiedä, miksi niitä ei ole enää, koska en ole vaihtanut hammastahnaa, en tehnyt mitään isoja muutoksia ruokavalioon. Eipä ole ollut yskänrokkoakaan. Ehkä vastustuskyky on parempi tai sitten korvien väli vaikuttaa noin vahvasti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi