Pitkähiuksiset äidit - miten selviätte hiustenne kanssa pikkulapsiajasta?
Siinäpä se kysymyksen ydin tulikin. Miten selviätte pitkien hiusten kanssa, montako kertaa viikossa ehditte pestä hiukset ja mihin vuorokaudenaikaan, ehdittekö föönata koskaan kuivaksi saakka vai jätättekö märkänä auki/kiinni, ehditkö laittaa hiuksia, palaako hermo koskaan???
Itsellä ihana pitkä tukka josta en ole luopunut lastenkaan jälkeen vaikka ympärillä äitipiirissä tuntuu kato käyvän hiustenpituuksille. En vain halua luovuttaa ja "äitiytyä" , sitä se hiusten lyhyeksi nyppäiseminen omalla kohdalla tarkottaisi. Muutenkin tuo ulkonäköön keskittyminen kiinnostaa myös, miten sinä pitkähiuksinen äiti olet muuten tarkka ulkonäöstäsi? Itse huomaan että sisälläni liekehtii edelleen vahvana se ulkonäkökeskeinen nainen, joka ytittää puskea pintaan pyykkivuorten, tiskien ja aikataulujen ristitulessa. Huomattavasti vähemmänhän siihen nyt voi keskittyä mutta perusmeikkaukset ja vaatetus on oltava edelleen kunnossa!
Kommentit (17)
Hyvin selvisin, ei mitään ongelmaa. Lapsi nukkuikin välillä.
Ihan normaalisti. Ainoa miinus, että lapsi repii välillä tukun hiuksia käsiinsä, lyhyellä tukalla ei olisi tätä ongelmaa. Mä siis pesen joka toinen päivä ja käytän kuivashampoota. Isä on lapsen kanssa, kun käyn suihkussa tai sitten lapsi päiväunilla.. En juuri föönaa, joskus jos juhlia pukkaa. Nutturan, lettikampauksen yms. pyöräyttää parissa minsassa, meikkaan joka päivä 10 minuuttia. Kiharoihin menee kauemmin, mutta niitäkin voin väkertää, jos lapsi leikkii tai nukkuu. Ei ainakaan yhden lapsen kanssa mitään ongelmaa tässä. :)
Pesen päivittäin tai ainakin joka toinen päivä. Ajankohta riippuu ihan siitä, miten päivä muuten menee. Meillä ei ole suihkua, vaan pihasaunassa pitää lämmittää ainakin pata peseytymistä varten. Siinä se oma hiusten pesu menee samalla, kun lapset käytän kylvyssä.
Pesen ja sitten kietaisen pyyhkeet turbaaniksi hiusten ympärille. Föönaan jos on menoa jonnekin eikä ehdi muuten vapaana kuivumaan.
Kotioloissa hiukset on ponnarilla tai sitten teen pikaisen perusletin. Bad hair day selvitään huivi päässä tai tiukka nuttura takaraivolla ettei näytä liimaletiltä.
Hyvin kerkesin/kerkeän hiukseni hoitaa. Vauva aikana lyhensin takapuolelta vähän yli olkapäiden, mutta en ajanpuutteen takia vaan siksi, että hoitopöydällä vauvaa hoitaessa hiukset oli tiellä, vauvan varpaissa jne. :D lapsi nyt kaks ja taas on takapuoleen asti kasvanut. Hiukset siis.
Ihme kysymys :D Pesen hiukset joka toinen päivä illalla, kun lapset nukkuvat. Kun lapset olivat vauvoja, otin sitterissä mukaan suihkun ovelle ihmettelemään touhua, jos mies ei sattunut kotona olemaan. Nyt odotan kolmatta ja en ole ajatellut hiuksiani leikata.
Minun hiustenhoitorutiineihin kuuluu: pesu joka toinen päivä, hoitoainetta laitan joka toisella pesukerralla. Harjaan selväksi ja annan kuivua itsestään. Päivisin pidän yleensä ponnarilla/jollain ponnari-nutturasekoituksella (menee pari sekuntia laittaa kiinni). En värjää, en käytä muotoilutuotteita, en föönaa, suorista jne.
kampaajalla en käy juuri koskaan. Äitini/siskoni leikkaa latvat, kun tarve.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:34"]Ihan normaalisti. Ainoa miinus, että lapsi repii välillä tukun hiuksia käsiinsä, lyhyellä tukalla ei olisi tätä ongelmaa. Mä siis pesen joka toinen päivä ja käytän kuivashampoota. Isä on lapsen kanssa, kun käyn suihkussa tai sitten lapsi päiväunilla.. En juuri föönaa, joskus jos juhlia pukkaa. Nutturan, lettikampauksen yms. pyöräyttää parissa minsassa, meikkaan joka päivä 10 minuuttia. Kiharoihin menee kauemmin, mutta niitäkin voin väkertää, jos lapsi leikkii tai nukkuu. Ei ainakaan yhden lapsen kanssa mitään ongelmaa tässä. :)
[/quote]
Mulla on nyt 4 ja 2 vuotiaat ja ihan samalla tavalla tehnyt ja teen kuin sinä. Joskus laitan illalla yöksi rullaa päähän, jotta aamulla on kiharat. En juuri kuivaile tai kihartimella kiharra kun eihän se hyväksi hiuksille ole
Eipä ole koskaan mieleen tullutkaan, että pitäis pitkistä hiuksista luopua lasten takia. Kuulostaakin ihan hullulta! Ainut miinuspuoli on se, että välillä varsinkin tuo vauva onnistuu niin hyvin nappaamaan tukasta kiinni, että tekee kipeää ja hiukset irtoilee, mutta en vielä siitä syystä hiuksiani leikkaisi. Pesut ja kampaukset onnistuu ilman ongelmia. Miksi ei onnistuisi?
Kuivaan jos jaksan, aika usein käyn suihkussa illemmalla kun mies on kotona ja otan "omaa aikaa", eli lotraan rauhassa ja sitten annan hiusten vähän kuivahtaa, muotovaahtoa ja sykerölle yöksi. Aamulla on kivat kiharat, niin näyttää vaikka perusponnarikin paremmalta tai voi tehdä sykerönutturan. Kuivashampoo, hiuspuuteri jne. arjen kikat kannattaa ottaa käyttöön, jos aamulla peilistä katsoo ihan ryönäinen akka. Hiustenpesusta selviää kymmenessä minuutissa, sen ehtii hoitaa lapsen nukkuessa tai sitten voi ottaa lapsen mukaan kylppäriin sitterissä tms. Jossain 6 kk:n hujakoilla alkaa olla vaikeata, kun lapsi alkaa liikkua ja kitistä, kun ei pääse liikkumaan niin paljon kuin haluaisi yrittää. :) Onneksi se on ohimenevää aikaa ja muutaman vuoden sisään lapsen voi jopa jättää katsomaan lastenohjelmia kun itse menee suihkuun! :D
No kieltämättä kuulostaa ihmeelliseltä varmaan mutta tätä olen itse miettinyt että kokeeko muut tämän hankalaksi. Itse meinaan sekoilla tukkani kanssa joka paikassa, tuntuu että jää väliin, roikkuu edessä, pinnasänkyyn yöllä kumartuessa pitää ekana etsiä hiuslenkkiä ettei hiukset valahda vauvan naamalle ... Esikoinen 3.v on todella vilkas ja hänen kanssaan välillä on vaikea saada edes tukkaa ponnarille kun menee pitkin seiniä ja karkailee ovesta ulos ... Hiusten kihartaminen, varmaan onnistuu joskus viiden vuoden päästä. Mukava kuulla teidän kokemuksia. -Ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:31"]Hyvin selvisin, ei mitään ongelmaa. Lapsi nukkuikin välillä.
[/quote]
Mulla lapsi nukkui vauva aikana vain liikkuvissa vaunuissa, en koskaan päässyt suihkuun ekan vuoden aikana päiväuniaikaan. Vieläkin kauhulla muistelen tuota aikaa, ei tosin liity mitenkään hiuksiin. Muutenkin tuntuu että tämä äitiys on ollut tällaiselle ulkonäkökeskeiselle ihan järkytys, olen tottunut että osa omaa positiivista ja hyvää fiilistä tulee siitä että on puhdas, laitettu ja siistin näköinen. Nyt äitinä tuon saavuttaminen on silkkaa taistelua ja aina tuntee olevansa jotenkin homssuinen. Surettaa. -Ap
Mulla oli pojan ollessa n.6kk rastat.. :D kivahan niissä pötkylöissä oli roikkua, mutta unohtuivat onneksi nopsaa.
Nyt taas lyhyt tukka, en viihdy edes siinä puolipitkässä (minulle pitkässä) mikä oli 3v kasvatuksen jälkeen.
Mä kävin jopa saunassa niin, et lapsi leikki ammeessa istuintuessa (saunassa lasiovi, josta katselin lapsen polskutuksia). Suihkuun mennessä sitter/ syöttötuoli mukaan kylppäriin. Tai sit päikkäreitten aikaan kävin pesuilla. Ei niin mitään ongelmaa. Nyt käyn joko sillon kun lapset nukkuu tai sillon, kun kattovat piirrettyjä. Ovat jo isompia. Ovi auki, et voivat kurkistaa olenko vielä suihkussa/etten ole kadonnut. ☺
Mulla on kyllä lähteny hiuksia imetysaikana siihen tahtiin, että ihan hiusten kunnon takia oon leikkauttanu. Nyt raskausaikana taas vahvistunu, eikä pesukaan oo tarpeen ku pari kertaa viikossa. Jos miettis pelkästään hiuksia, ni voisin olla pelkästään raskaana. Pikkuvauvan kanssa on helpointa joko niin pitkät hiukset, että ne saa esim. letille tai niin lyhyet, etteivät häiritse.
.
äidilläni oli pitkät hiukset, kerran yksi irronnut hius oli kiertynyt pikuusiskon varpaan ympärille. Kun äiti huomasi tämän, oli varvas jo ihan violetti...
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:45"]
No kieltämättä kuulostaa ihmeelliseltä varmaan mutta tätä olen itse miettinyt että kokeeko muut tämän hankalaksi. Itse meinaan sekoilla tukkani kanssa joka paikassa, tuntuu että jää väliin, roikkuu edessä, pinnasänkyyn yöllä kumartuessa pitää ekana etsiä hiuslenkkiä ettei hiukset valahda vauvan naamalle ... Esikoinen 3.v on todella vilkas ja hänen kanssaan välillä on vaikea saada edes tukkaa ponnarille kun menee pitkin seiniä ja karkailee ovesta ulos ... Hiusten kihartaminen, varmaan onnistuu joskus viiden vuoden päästä. Mukava kuulla teidän kokemuksia. -Ap
[/quote]
No kyllä sää nyt ponnarin kerkeet laittaa. :D Ei välttämättä ehdi tai jaksa vääntää suoristusraudan tms. kanssa, mutta kyllä pari harjanvetoa, ponnari ja tarvittaessa pinni onnistuu viidessä minuutissa. Laita tukka kiinni yöksi, sykerö pään päälle tai letti tai pinneillä kiinni, niin ei tarvitse ihmetellä naamalle valuvaa tukkaa kun herää kesken unien. Tukka kiinni vaan, ei siinä sen kummempaa. Voisin olettaa, että olet saanut esikoisesi lähemmäs kolmekymppisenä ja nyt uusien rutiinien opettelu lapsen ehdoilla tuottaa hieman päänvaivaa? :)
Lapseni on 4kk ja en ole edes ajatellut että hiuksista on ongelmia? Pikkulapsiajasta tehdään liian vaikeata keskustelupalstojen takia, huoh, kaikesta pitää vääntää ongelmaa.
Kuten ennenkin.
Pesen hiukseni pari kolme kertaa viikossa. Nukkumaan menen kyllä märillä (tai enemmänkin kosteilla) hiuksilla koska hiusten kuivuminen vie aika pitkän tovin enkä halua käyttää fööniä (hiukset kärsivät).
Harvemmin pidän hiuksia auki joten edes vauva-aikana hiukset eivät ole olleet tiellä.
Ihmeellinen kysymys. Ei siihen mene mitään ylimäärästä aikaa.