Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäiset! Mitä muistatte peruskoulusta?

Vierailija
22.02.2022 |

Olin hyvä koulussa, mutta esim. historiasta en muista oikeastaan mitään.

Tuli vain mieleen, kun jotkut mahtailevat sillä, että muistavat peruskoulun asioita, ja halveksivat niitä, jotka eivät muista.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin peruskoulussa puhuttiin ala-asteesta (luokat 1-6) ja yläasteesta (luokat 7-9). Kuulostaa jotenkin oudolta puhua "yläkoulusta" aivan kuin kyseessä olisi joku mäen päällä oleva koulurakennus ja se "alakoulu" sijannee jossain alavalla maalla.

Ennen muinoin peruskoulun yläasteella oli tasokurssit matematiikassa, englannissa ja ruotsissa. Muistan erittäin hyvin peruskoulun historian tunnit, sillä minulla oli peruskoulun 6. luokalta lukion päästötodistukseen jokaisessa todistuksessa puhdas 10 ja lähdin sittemmin opiskelemaan historiaa yliopistoon. Luin vapaa-aikana huomattavasti enemmän historiaa kuin mitä koulussa opetettiin mm. antiikin Kreikan ja Rooman historiasta sekä monesta muusta jutusta.

Minusta koulunkäynti ole peruskoulun yläasteella suhteellisesti helpointa sillä silloin sitä kilpaili koko ikäluokan kanssa, mutta lukiossa oppilasaines oli valikoidumpaa ja joutui tekemään enemmän töitä niiden hyvien numeroide eteen. Yliopistossa opiskelu oli sitten erilaista siinä suhteessa että siellä sai keskittyä juuri niihin aineisiin missä tiesi olevansa hyvä eikä tarvinnut hajottaa voimiaan useaan suuntaan. Vaikka olen humanisti, niin suoritin lukiossa mm. pitkän matematiikan. Sekä peruskoulun yläasteella että lukiossa meillä oli semmoinen pieni mutta tiivis kaveriporukka, jota kiinnosti koulunkäynti ja me asuimme samassa kaupunginosassa. Myös omat vanhemmat kannustivat aina opiskelemaan.

Noista peruskoulun ajoista muistan myös konekirjoituskurssin, jonka ansiosta käytän tätäkin kirjoittaessa QWERTY näppäimistöä ja kymmensormijärjestelmää.

Vierailija
2/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että peruskoulussa opiskeltiin hyvin paljon täysin turhia asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä, tylsä paikka joka muistutti vankilatuomion istumista. Ja turhaa aikaa oli kyllä paljon. Kaikki päivän asiat olisi selittänyt tunnissa ja voinut päästää kotiin. Täysin turhaa sosialisointia ja pakkohauskaa muka kivaa tekemistä.

Vierailija
4/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt halveksiviin keski-ikäisiin. En kyllä edes viihtyisi moisten kanssa.

Vierailija
5/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Ennen muinoin peruskoulun yläasteella oli tasokurssit matematiikassa, englannissa ja ruotsissa.

Oliko nämä kemmassa ja fyssassa? Vai vaan lukiossa?

Vierailija
6/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinäsaaren rauha 1323. Sillä pärjää.

Vierailija
7/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan ajatelleeni, että keskitysleirilläkin olisi varmaan ollut hauskempaa. Ja sieltä olisi ainakin voinut yrittää karata.

Vierailija
8/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan seinien värit, arkkitehtuurin, kulmat joiden taa pääsi piiloon. Ruokalan päydät (lukiosta en muuten muista edes missä ruokala oli).

Muistan joitain luokkakavereita. Pari opettajaa. Tavan, jolla kuudennen luokan opettaja painotti sanaa MaareFormi ja mulla kesti kauan tajuta että se oli siis maa-reformi, maata koskeva uudistus. Samainen opettaja myös kysyi jokaisessa maantiedon kokeessa samat kysymykset, vain koealuetta muuttaen. Toki ne oli tärkeitä perustietoja, mutta silti… yläasteen matematiikan opettaja kirjoitti kerran kokeeseen, että olin epätavallisen taitava muodostamaan yhtälöitä.

Vierailija
9/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittumaiset opettajat.

Vierailija
10/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan oppineeni, että

@Jaakobilla oli kaksi vaimoa, joista toisella kaksi lasta ja toisella kymmenen.

@Eesau ei mennyt lainkaan naimisiin, tai ainakaan Raamattu ei siitä kerro.

Harmi vaan, että kumpikaan ei mennyt noin, vaikka uskonnon ope niin meille selitti.

Vierailija
11/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun kurkimme tyttöjen pukuhuoneeseen. 

Vierailija
12/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos massakeskipisteestä vedetty luotisuora kulkee tukipinnan kautta, niin pino ei kaadu. (Matematiikka)

Vierailija
13/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vohvelikankaisen ruokaliinan jonka teimme itse, ja joka laitettiin pulpetin päälle ja ruokalautasen alle. Meilläpäin syötiin luokissa. Näkkärimurut varisivat aina pulpetin sisälle.

Maito juotiin metallimukeista. Näkkärin päällä voinappi maistu hyvältä.Porkkanaraastetta oli usein lisukkeena. Keittolan emäntä teki hyvät pöperöt, jotka järjestäjät kantoivat astioissa luokkiin.

Kädet pestiin ennen ruokailua jonossa ja nestesaippualla. Ai niin: ruokarukous ENNEN kuin alettin syömään, seisaaltaan.

Tämä 80-luvun alussa.

Vierailija
14/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-aste ja yläaste ovat olleet vaikeimmat käymäni koulut. Olen käynyt myös lukion, ammatillisen ja amk:n. Ehkä sitten oikeasti kiinnostuin opiskelusta vasta lukiossa ja amk:ssa, mutta oikeasti nuo tuntuivat helpommilta kuin peruskoulu. Peruskoulussa ja varsinkin ala-asteella raskautta lisäsi se kaikki ihmeellinen hierarkkkisuus, auktoriteettiuskollisuus. Oppilaille kyllä näytettiin varsin selvästi, kuinka paljon opettajien alapuolella olivat ja tosiaan auktoriteetteja olisi pitänyt totella ja kaikkia ihme sääntöjä noudattaa. Jo yläasteelle siirtyminen lisäsi vapautta ja vähensi koulupäivien raskautta ja turhia sääntöjä kun jokaisessa aineessa oli eri opettaja, kenkiä sai pitää sisällä jalassa, joka itse asiassa oli pakko, väitunneilla ei tarvinnut mennä ulos, eikä kukaan puuttunut tai valvonut tätä, kukaan ei puuttunut ja valvonut söikin koulussa vai ei. Oikeastaan kyllä se ala-aste kaikkein vaikein ja raskain käymäni koulu on ollut.

Vierailija
15/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan matikan juttuja, yrittäjänä tarvitsen osaa niistä. 

Historian läpikahlaaminen on vaikuttanut ajatteluuni ja kykyyni ymmärtää vaikken paljoakaan muista yksityiskohtia.

Vierailija
16/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun ensimmäisenä koulupäivänä piirrettiin hiirelle häntä. Muistan tappelun luokkalaisen kanssa. Muistan kuinka yksi jäi luokalle. Muistan kuinka syömään mentiin pituusjärjestyksessä. Muistan kuinka luokan pojat protestoivat kun sijainen päästi kahtena päivänä putkeen tytöt ensimmäisenä syömään ja pojat protestoivat niin että sijainen teljettiin poikien vessaan. Nämä nyt ensimmäisenä tulee mieleen ensimmäiseltä luokalta

M38

Vierailija
17/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vohvelikankaisen ruokaliinan jonka teimme itse, ja joka laitettiin pulpetin päälle ja ruokalautasen alle. Meilläpäin syötiin luokissa. Näkkärimurut varisivat aina pulpetin sisälle.

Maito juotiin metallimukeista. Näkkärin päällä voinappi maistu hyvältä.Porkkanaraastetta oli usein lisukkeena. Keittolan emäntä teki hyvät pöperöt, jotka järjestäjät kantoivat astioissa luokkiin.

Kädet pestiin ennen ruokailua jonossa ja nestesaippualla. Ai niin: ruokarukous ENNEN kuin alettin syömään, seisaaltaan.

Tämä 80-luvun alussa.

Meillä oli ruokarukous ennen ja jälkeen ruokailun. Siunattiin ja kiitettiin ruuasta.

Vierailija
18/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida olla keski-ikäinen, kun olen käynyt kansakoulun ja oppikoulun. Alle kuusikymppinen olen kuitenkin.

Vierailija
19/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakin opetuksestakin lienee jäänyt mieleen, mutta parhaiten muistan hajut:

Liikuntasalin välinevaraston kumimattojen ja sukkahien lemu

Enkun ope haisi hirvittävästi röökille ja yski repivää tupakkayskää.

Kaalilaatikkopäivänä kaalin lemu sai vatsan kääntymään ympäri jo ennen ruokailua

Kerran viikossa kokoonnuttiin käytävään seurakunnan pitämään aamuhartauteen. Märkien villasukkien ja aamuhengitysten haisu täytti tilan nopeasti, kun muutenkin oli happi vähissä.

Askarteluissa käytetty erikeepperin haju.

Vierailija
20/20 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pluto oli vielä planeetta ja maantiedon karttakirjassa Neuvostoliitto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme